Metodika vzdělávání pomocí dokumentárního filmu
Section outline
-
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je motivovat studenty využívat ve výuce dokumentární film a vybavit je kompetencemi dokumentární film ve výuce využívat.Zápočet:
Studenti budou hodnoceni na základě docházky a aktivní účasti na semináři (povolena 1 absence). Dalším požadavkem k zápočtu je tvorba modelové aktivity, kterou (ve skupině) studenti připraví a odučí v praxi za využití dokumentárního filmu, interaktivních metod a odprezentují v semináři. Další možností jak získat zápočet je aktivní dobrovolnická účast a moderace na festivalu Jeden svět.Harmonogram:
28.2.2020 – organizační záležitosti, promítání filmu metodika
6.3.2020 – promítání filmu, metodika
20.3.2020 – distanční úkol v Moodle
17.4.2020 – promítání filmu, metodika - prezentace
15.5. 2019 – promítání filmu, metodika - prezentace, závěrečná reflexe kurzuKurz je veden lektorkou projektu Jeden svět na školách, Vlastou Urbanovou (Člověk v tísni, s.r.o.).
Organizace:
Každá skupina (idálně 3 studenti) připraví lekci (45 minut, možno i více), zrealizuje ji v praxi na ZŠ (vlastní výběr, škola, kde studenti realizují praxi, jiná škola) a napíše na ni vlastní reflexi. Každá skupina vloží zpracovanou lekci s fotodokumentací a vlastní reflexí do Moodle (nejpozději dva dny před vlastní prezentací).Rozdělte se prosím do skupin a zapište se do tabulky k vybranému filmu. Případně vložte do tabulky se svým jménem film, který jste si vybrali.
Co by měla obsahovat lekce:
Jména členů skupiny, jasně formulované výukové cíle, úvodní aktivita/y před filmem, film (z portálu JSNS), aktivity po filmu. Vlastní reflexi po odučené aktivitě.
Aktivity by měly být jasně a srozumitelně popsané tak, aby podle nich mohl kdokoliv lekci bez problémů realizovat (tzn. obsahují jasně zformulované pokyny pro učitele; popis učební aktivity žáků - co se očekává, že mají žáci dělat; časovou dotaci jednotlivých aktivit; pomůcky a doprovodné materiály nezbytné pro realizaci výuky s vybraným dokumentárním filmem)Aktivity v lekcích na portálu JSNS považujte za inspiraci, není však možné je kopírovat. Cílem je vytvořit aktivity nové.
-
-
Shlédněte níže nabídnuté filmy (vhodné pro práci s žáky na 1.stupni ZŠ) a vyberte si film ke zpracování aktivity. Rozdělte se do skupin.
Využitelné filmy:
Žirafa v nesnázích - téma migrace – animovaný film - 12 minut https://www.jsns.cz/lekce/15536-zirafa-v-nesnazich
Lotte - srdce pro bezdomovce - téma bezdomovectví, aktivismus - 15 minut https://www.jsns.cz/lekce/15656-lotte-srdce-pro-bezdomovce
Můj kámoš - téma hendikep a zvířata - 15 minut https://www.jsns.cz/lekce/15542-muj-kamos
Merlijn už se školy nebojí - téma autismu - 15 minut https://www.jsns.cz/lekce/15705-merlijn-se-uz-skoly-neboji
Moje sousedka - environmentální téma – animovaný film - 9 minut https://www.jsns.cz/lekce/15546-moje-sousedka
Bětka a chytré hlavičky - senioři a mladá generace, aktivismus - 15 minut https://www.jsns.cz/lekce/152828-betka-a-chytre-hlavicky
Rozdělení do skupin:
20.3.
1) Natálie Maurerová
17.4.
1) Kateřina Pohlová, Barbora Čopíková, Monika Slabá
2) Tereza Slavíčková, Anna Kotová, Tereza Pichlová
15.5.
1) Denisa Richtrová
2) Karolína Floriánová, Dušan Bláha, Michal Novák
-
-
Výstupy z brainstormingu na úvodním setkání semináře.
-
Milé studentky, milí studenti,
věnujte prosím svoji pozornost tomuto distančnímu úkolu jako alternativní formě výuky za prezenční setkání.
Natálko, prosím vložte nejdéle v pátek ráno 20.3. do fóra svoji lekci s modelovými aktivitami k vybranému filmu. Namísto realizace ve škole a reflexe, které měly být součástí odevzdaného úkolu, přiložte k lekci komentář, který bude obsahovat odpovědi na tyto otázky:- Jaká úskalí/neočekávané situace by podle vás mohla nastat během realizace modelové aktivity ve třídě? (určitě jste promýšlela při tvorbě přípravy)
- Jak by se dalo na tyto situace během výuky reagovat?
- Dále pro nás můžete na úvod připsat cokoliv, co považujte za důležité, abychom věděli pro pochopení kontextu, ve kterém jste aktivity k vybranému filmu tvořila.
Ostatní prosím, aby si podle Natálčiny přípravy nejprve vyzkoušeli úvodní aktivitu před filmem, následně si promítli film, realizovali reflexi a vyzkoušeli aktivitu po filmu. Na vytvořené modelové aktivity se podívejte očima učitele i cílové skupiny, věnujte pozornost výukovým cílům a tomu, zda navržené aktivity a film směřují k naplnění cílů. Následně vložte formou odpovědi do diskuse fóra svoji reflexi (nejdéle do 25.3.). Vaše reflexe bude zahrnovat odpovědi na tyto otázky:
- Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
- Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
- Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
- Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.
Nezapomeňte si přečíst komentáře svých spolužáků - diskuse jsou vítané :-)
-
Zde prosím vložte své modelové aktivity s reflexemi.
Vzhledem k tomu, že pracujete ve skupinách, stačí splněný úkol vložit prostřednictvím jednoho z tvůrců. Do názvu tématu diskuse/odevzdaných souborů VŽDY UVEĎTE JMÉNA VŠECH AUTORŮ, kteří se na zpracování úkolu podíleli.
-
Vážení a milí :-)
děkuji Natálce za zpracování první lekce a vám všem ostatním za vaše inspirativní postřehy formou reflexe.
V rámci druhého distančního úkolu budeme pokračovat obdobným způsobem. Tentokrát však vzniknou dvě různé lekce od dvou skupinek. Prosím tedy první skupinku Katka, Bára, Monika a druhou skupinku Tereza S., Anička, Tereza P., aby do fóra nejdéle v pátek 17.4. do 9:00 vložily své lekce s modelovými aktivitami a opět je doplnili doprovodnými komentáři (zadání viz výše).
Ostatní, prosím, aby si podle příprav opět nejprve celou lekci vyzkoušeli. Podívali se na modelové aktivity očima učitele i žáků a následně svoji reflexi reagující na otázky výše vložili do fóra nejdéle do středy 22.4.
Dále vkládám zadání lekce k filmu Tančím pro tebe od Vlasti Urbanové. Splnění úkolu vkládejte průběžně, nejdéle však do pátku 17.4.
Děkuji a těšíme s Vlastou na vaše příspěvky!
PH
-
Vzhledem k tomu, že pracujete ve skupinách, stačí splněný úkol vložit prostřednictvím jednoho z tvůrců. Do názvu tématu diskuse/odevzdaných souborů VŽDY UVEĎTE JMÉNA VŠECH AUTORŮ, kteří se na zpracování úkolu podíleli.
Své reflexe vkládejte prosím formou odpovědi ve vazbě na vlákno autora lekce.
-
Otevřte a tvořte :-)
Zde nalezte zadání k lekci vztahující se k filmu Tančím pro tebe. Lekci prosím realizujte podle scénáře. Zdokumentujte svoji práci s filmem a své postřehy nahrajte do fóra.
-
-
Hezký den,
tentokrát se těšíme na další dvě lekce. První z lekcí by měla vložit Denisa. Druhá modelová lekce by měla vzejít od Karolíny, Michala a Dušana. Prosím, aby své lekce nahráli nejpozději v pátek 15.5. do 9 hodin. Ostatní opět prosím o jejich komentáře a postřehy již tradičně zaběhlým způsobem do středy 20.5.
Také opět vkládám další lekci od Vlasty. Úkol odevzdávejte nejdéle opět do pátku 15.5.
Mějte se hezky jarně!
Zdraví
Petra Horská a Vlasta Urbanová