Themen dieses Kurses

  • Allgemeines

  • Organizační informace a požadavky k zápočtu

    Cíl předmětu:
    Cílem předmětu je motivovat studenty využívat ve výuce dokumentární film a vybavit je kompetencemi dokumentární film ve výuce využívat.

    Zápočet:
    Studenti budou hodnoceni na základě docházky a aktivní účasti na semináři (povolena 1 absence). Dalším požadavkem k zápočtu je tvorba modelové aktivity, kterou (ve skupině) studenti připraví a odučí v praxi za využití dokumentárního filmu, interaktivních metod a odprezentují v semináři. Další možností jak získat zápočet je aktivní dobrovolnická účast a moderace na festivalu Jeden svět.

    Harmonogram:
    28.2.2020 – organizační záležitosti, promítání filmu metodika
    6.3.2020  – promítání filmu, metodika
    20.3.2020 – distanční úkol v Moodle
    17.4.2020 – promítání filmu, metodika - prezentace
    15.5. 2019 – promítání filmu, metodika - prezentace, závěrečná reflexe kurzu

    Kurz je veden lektorkou projektu Jeden svět na školách, Vlastou Urbanovou (Člověk v tísni, s.r.o.).

    Organizace:
    Každá skupina (idálně 3 studenti) připraví lekci (45 minut, možno i více), zrealizuje ji v praxi na ZŠ (vlastní výběr, škola, kde studenti realizují praxi, jiná škola) a napíše na ni vlastní reflexi. Každá skupina vloží zpracovanou lekci s  fotodokumentací a vlastní reflexí do Moodle (nejpozději dva dny před vlastní prezentací).

    Rozdělte se prosím do skupin a zapište se do tabulky k vybranému filmu. Případně vložte do tabulky se svým jménem film, který jste si vybrali.

    Co by měla obsahovat lekce:
    Jména členů skupiny, jasně formulované výukové cíle, úvodní aktivita/y před filmem, film (z portálu JSNS), aktivity po filmu. Vlastní reflexi po odučené aktivitě.
    Aktivity by měly být jasně a srozumitelně popsané tak, aby podle nich mohl kdokoliv lekci bez problémů realizovat (tzn. obsahují jasně zformulované pokyny pro učitele; popis učební aktivity žáků - co se očekává, že mají žáci dělat; časovou dotaci jednotlivých aktivit; pomůcky a doprovodné materiály nezbytné pro realizaci výuky s vybraným dokumentárním filmem)

    Aktivity v lekcích na portálu JSNS považujte za inspiraci, není však možné je kopírovat. Cílem je vytvořit aktivity nové.

  • Rozdělení skupin a filmů

  • Výhody a nevýhody využívání dokumentárního filmu ve výuce

    Výstupy z brainstormingu na úvodním setkání semináře.

  • Distanční úkol na 20.3.

    Milé studentky, milí studenti,
    věnujte prosím svoji pozornost tomuto distančnímu úkolu jako alternativní formě výuky za prezenční setkání.

    Natálko, prosím vložte nejdéle v pátek ráno 20.3. do fóra svoji lekci s modelovými aktivitami k vybranému filmu. Namísto realizace ve škole a reflexe, které měly být součástí odevzdaného úkolu, přiložte k lekci komentář, který bude obsahovat odpovědi na tyto otázky:

    • Jaká úskalí/neočekávané situace by podle vás mohla nastat během realizace modelové aktivity ve třídě? (určitě  jste promýšlela při tvorbě přípravy)
    • Jak by se dalo na tyto situace během výuky reagovat?
    • Dále pro nás můžete na úvod připsat cokoliv, co považujte za důležité, abychom věděli pro pochopení kontextu, ve kterém jste aktivity k vybranému filmu tvořila.

    Ostatní prosím, aby si podle Natálčiny přípravy nejprve vyzkoušeli úvodní aktivitu před filmem, následně si promítli film, realizovali reflexi a vyzkoušeli aktivitu po filmu. Na vytvořené modelové aktivity se podívejte očima učitele i cílové skupiny, věnujte pozornost výukovým cílům a tomu, zda navržené aktivity a film směřují k naplnění cílů. Následně vložte formou odpovědi do diskuse fóra svoji reflexi (nejdéle do 25.3.). Vaše reflexe bude zahrnovat odpovědi na tyto otázky:

    • Co na připravených aktivitách, které rozvíjejí téma filmu, nejvíce oceňujete (uveďte nejméně dva vlastní postřehy)?
    • Jaká úskalí pří práci s žáky by podle Vás mohla během realizace nastat? Jak by se dala ošetřit?
    • Jaké další náměty, které by mohly přispět k rozvinutí tématu/aktivit vás napadly?
    • Dále můžete připsat jakýkoliv svůj další komentář toho, co Vás v souvislosti s filmem zaujalo nebo oslovilo, a rádi byste to sdíleli s ostatními.

    Nezapomeňte si přečíst komentáře svých spolužáků - diskuse jsou vítané :-)

    • Zde prosím vložte své modelové aktivity s reflexemi.
      Vzhledem k tomu, že pracujete ve skupinách, stačí splněný úkol vložit prostřednictvím jednoho z tvůrců. Do názvu tématu diskuse/odevzdaných souborů VŽDY UVEĎTE JMÉNA VŠECH AUTORŮ, kteří se na zpracování úkolu podíleli.

  • Distanční úkol na 17.4.

    Vážení a milí :-)

    děkuji Natálce za zpracování první lekce a vám všem ostatním za vaše inspirativní postřehy formou reflexe.

    V rámci druhého distančního úkolu budeme pokračovat obdobným způsobem. Tentokrát však vzniknou dvě různé lekce od dvou skupinek. Prosím tedy první skupinku Katka, Bára, Monika a druhou skupinku Tereza S., Anička, Tereza P., aby do fóra nejdéle v pátek 17.4. do 9:00 vložily své lekce s modelovými aktivitami a opět je doplnili doprovodnými komentáři (zadání viz výše).

    Ostatní, prosím, aby si podle příprav opět nejprve celou lekci vyzkoušeli. Podívali se na modelové aktivity očima učitele i žáků a následně svoji reflexi reagující na otázky výše vložili do fóra nejdéle do středy 22.4.

    Dále vkládám zadání lekce k filmu Tančím pro tebe od Vlasti Urbanové. Splnění úkolu vkládejte průběžně, nejdéle však do pátku 17.4.

    Děkuji a těšíme s Vlastou na vaše příspěvky!

    PH

    • Vzhledem k tomu, že pracujete ve skupinách, stačí splněný úkol vložit prostřednictvím jednoho z tvůrců. Do názvu tématu diskuse/odevzdaných souborů VŽDY UVEĎTE JMÉNA VŠECH AUTORŮ, kteří se na zpracování úkolu podíleli.

      Své reflexe vkládejte prosím formou odpovědi ve vazbě na vlákno autora lekce.

    • Otevřte a tvořte :-)

      Zde nalezte zadání k lekci vztahující se k filmu Tančím pro tebe. Lekci prosím realizujte podle scénáře. Zdokumentujte svoji práci s filmem a své postřehy nahrajte do fóra.

  • Distanční úkol na 15.5.

    Hezký den,

    tentokrát se těšíme na další dvě lekce. První z lekcí by měla vložit Denisa. Druhá modelová lekce by měla vzejít od Karolíny, Michala a Dušana. Prosím, aby své lekce nahráli nejpozději v pátek 15.5. do 9 hodin. Ostatní opět prosím o jejich komentáře a postřehy již tradičně zaběhlým způsobem do středy 20.5.

    Také opět vkládám další lekci od Vlasty. Úkol odevzdávejte nejdéle opět do pátku 15.5.

    Mějte se hezky jarně!

    Zdraví

    Petra Horská a Vlasta Urbanová