Osnova témat

  • Úvod

  • 1. Úvod do kurzu

    • Seznámení se studijními povinnostmi a organizace kurzu
    • Přehled základních témat kurzu (cíle, nástroje, aktéři, výsledky)
    • Úvodní otázky k zamyšlení
  • 2. Učení, vzdělávání a vzdělávací politika

    • Jak se učíme
    • Co vše nás ovlivňuje
    • Různé typy vzdělávání
    • Co ovlivňuje výsledky vzdělávání
    • Vzdělávací politika - vymezení; praxe vs. vědecká disciplína; školská a vzdělávací politika; různé dimenze politiky

    Základní literatura:

    Veselý Arnošt. „Vymezení pojmu vzdělávací politika“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. (kapitola 1)

    Veselý Arnošt. „Konceptuální rámec vzdělávací politiky. Jak analyzovat vzdělávací výstupy, výsledky, efekty. In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kapitola 2)

     

  • 3. Cíle vzdělávání

    • Smysl a účel vzdělávání
    • Různé úrovně vzdělávacích cílů 
    • Proměny vzdělávání

     Základní literatura: 

    Veselý, A. 2013. Cíle vzdělávání v České republice. Řízení školy, 10(6), 8-12.

  • 4. Vzdělávací soustava ČR

    • Typy škol
    • ISCED
    • Terciární vzdělávání, další vzdělávání
    • Počty škol a učitelů
    • Základní školská legislativa

    Základní literatura:

    Špačková, Z. „Organizační uspořádání vzdělávacího systému.” In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015 (kapitola 5)

    Další literatura:

    MŠMT. Statistická ročenka školstvívýkonové ukazatele 2017/18

    Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění

    Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), v aktuálním znění

  • 5. Řízení regionálního školství

    • Kdo a jak řídí školství v České republice 
    • Nastavení kompetencí a zodpovědnosti v regionálním školství 
    • Státní správa a samospráva ve školství 
    • Zřizovatelé a jejich role 
    • Financování 
    • Školský rejstřík 
    • Alternativní způsoby řízení školství

    Základní literatura:

    Kitzberger Jindřich: „Řízení regionálního školství“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015 (kap. 6)

  • 6. Žáci a rodiče

    • Účast na vzdělávání
    • Vzdělávací aspirace a reprodukce vzdělávacích nerovností
    • Role žáků a rodičů
    • Výběr školy/vzdělávací dráhy (choice) a jeho determinanty
    • Participace na vzdělávání (voice) a její podoby
    • Postoje žáků a rodičů ke vzdělávání

    Základní literatura:

    Rudolfová J., M. Mouralová, V. Pavlovská. Rodiče jako veřejněpolitičtí aktéři (rukopis). 2015. (dostupné v moodle)

  • 7. Nástroje vzdělávací politiky

    • Jakým způsobem je možno řídit či ovlivňovat vzdělávací politiku 
    • Nástroje vzdělávací politiky: přehled 
    • Financování
    • Legislativa
    • Strategické plánování
    • Kurikulum

    Základní literatura:

    Kohoutek, Jan: „Nástroje ve vzdělávací politice (přehled)“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kap. 10) 

    Páleníková Markéta: „Financování regionálního školství“ In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kap. 11) 

  • 8. Učitelé a ředitelé

    • Význam a role učitelů a jejich proměny
    • Vedení, řízení a správa školy
    • Dobrý učitel, dobrý ředitel
    • Učitelé a ředitelé v ČR

    Základní literatura:

    Zelinková A. Učitelé (rukopis). 2015. (dostupné v moodle)

    Mouralová M. Ředitelé (rukopis). 2015. (dostupné v moodle)

    Další literatura:

    Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících

    EuropeanComission. Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 - Creating Effective Teaching and Learning Environments : First Results from TALIS. Teaching and Learning International Survey, OECD, 2009.

  • 9. Hodnocení ve vzdělávání

    • Systém hodnocení ve vzdělávání
    • Hodnocení systému
    • Hodnocení škol
    • Hodnocení práce pedagogických pracovníků 
    • Hodnocení výsledků žáků 
    • Mezinárodní hodnocení výsledků a jeho zjištění 

    Základní literatura:

    Straková Jana. „Hodnocení ve vzdělávání. Aktuální situace v ČR a v zemích OECD. In Kohoutek, J.; Veselý, A., Špačková, Z. (Eds.) Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita. 2015. (kapitola 12)

  • 10. Vybraný aktuální problém - kvalita vysokoškolského vzdělání