DÚ č. 3: Reflexe videí o učitelích
Podívejte se alespoň na 2 videa o učitelích či s učiteli ze seznamu níže a zpracujte na jejich základě následující tři úkoly.
1. Přesahy do vzdělávací politiky
Dotýká se záznam (jako celek nebo učitel/ředitel ve své výpovědi) nějakých otázek a témat vzdělávací politiky?
Najděte alespoň 4 takové přesahy (dohromady). Ke každému uveďte odkaz na místo, které Vás inspirovalo a stručnou charakteristiku tématu. Tématy vzdělávací politiky mohou být např. cíle, nástroje, aktéři, instituce, problémy, může jít o explicitní vyjádření, kterému je věnována velká pozornost, i o okrajové zmínky a inspirace. K jednomu z uvedených témat najděte další informace z jiného zdroje.
2. Výzkumné otázky
Inspirovalo vás video k nějakým otázkám? O čem by bylo dobré zjistit víc? Co by stálo za to popsat, pochopit nebo vysvětlit? O čem by se dala psát třeba seminární nebo bakalářská práce?
Formulujte alespoň 4 výzkumné otázky (dohromady), ke každé uveďte odkaz na místo, které vás inspirovalo.
3. Osobní reflexe
Jak se vám video líbilo? Proč ano a proč ne? Měli jste podobné učitele? A chtěli byste je mít? V čem je vaše osobní zkušenost podobná a v čem se liší?
Ke každému zhlédnutému videu napište pár vět.
4. Podněty na hodinu a otázky pro vyučující (nepovinné)
Je něco, co byste chtěli probrat na hodině nebo zodpovědět od vyučujících? Budeme rádi za vaše postřehy, poznámky a dotazy.
Pozn. Videa sledujte pozorně, doporučujeme dělat si průběžně poznámky a v reflexi uvádět přesné citace a odkazovat na čas záznamu. Videa se liší délkou, obtížností, stylem i explicitností probíraných témat. Pokud budete mít u některého problémy se splněním úkolu, doporučujeme podívat se ještě na jiné, třeba vám sedne lépe.
Seznam videí
- (rozhovor s dvěma učitelkami prvního stupně, projekt Pomáháme školám k úspěchu)
- (od 15:30, rozhovor s učitelkou a asistentkou, ale podívejte se klidně i na ukázku výuky před tím, projekt Pomáháme školám k úspěchu)
- (rozhovor s řediteli a učiteli o jejich zkušenostech, projekt Pomáháme školám k úspěchu)
- Inkluze povede k lepší společnosti (rozhovor s ředitelem inkluzivní školy v Poběžovicích Foistem v DVTV)
- (představení metody s ukázkami výuky ve 4. třídě, rozhovor s prof. Hejným a učitelkou Jitkou Michnovou)
- (medailonek učitele prvního stupně, kampaň Chci učit)
- (medailonek učitelky waldorfské školy, kampaň Chci učit)
- (medailonek učitelky prvního stupně, kampaň Chci učit)
- (medailonek učitele a ředitele soukromé školy, kampaň Chci učit)
Příklad zpracování úkolu
Ukázka plnění bodu 1 a 2 na základě videa „Principy dílny čtení" (není mezi zadanými, ale můžete se na něj také podívat :-).
Přesahy do vzdělávací politiky:
- Ve videu jsou zařazeny ukázky z modelové hodiny pro učitele (opakovaně, průběžně) – jedná se asi o další pedagogické vzdělávání, což je nástroj pedagogického rozvoje učitelů. Lze přemýšlet o jeho nastavení – má být povinné nebo dobrovolné? Jaký má být obsah, forma, rozsah?
- Vztah cílů a nástrojů. Dílna čtení je nástroj, který je užitečný při plnění některých cílů, ale pro jiné (a také legitimní) cíle nikoliv. Lektor mluví o alternativních výukových cílech „podpořit čtenářství“ vs. „naučit literární historii“ (záznam 23:03–23:36). Vlastní komentář: I když nám prvý jmenovaný cíl může připadat smysluplnější,v českých plošných testech (maturita, přijímačky) je testován spíše ten druhý.
Výzkumné otázky inspirované videem:
- Jak moc se učitelé účastní dalšího vzdělávání? Co je k tomu motivuje? Existují nějaké překážky, které jim v tom brání? Jak si vybírají další vzdělávání? Jaké jsou postoje ředitelů k dalšímu vzdělávání učitelů – vyžadují jej, podporují jej, trpí jej, brání mu?
- Jak se liší různé skupiny učitelů v účasti na dalším vzdělávání? Kdo se jak moc a v čem vzdělává?
- Jak se liší znalosti a dovednosti dětí, které mají dílny čtení a těch, které je nemají?