Výběrový kurz D - Finanční gramotnost ve výuce na ZŠ a SŠ OPNX2O123B
Section outline
-
Tento didaktický kurz se mezioborově zabývá problematikou výuky finanční gramotnosti v kontextu výuky výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu. Úkolem semináře je především rozvíjet didaktické kompetence učitele společenských věd a schopnost mezioborového a kritického myšlení, přičemž finanční gramotnosti zde tedy hraje úlohu styčného bodu mezi různými společenskovědními obory. Vlastním smyslem semináře tedy není pouze připravovat budoucí učitele pouze na výuku témat finanční gramotnosti, ale právě rozvíjet jejich schopnost tvořivě přistupovat k výuce jako takové a integrovat poznatky z různých oblastí.
-
-
Není kapitál jako kapitál
Každému z respondentů přiřadili sociologové tři typy takzvaných kapitálů, vždy se dvěma podkategoriemi.
Prvním je ekonomický kapitál, který v sobě zahrnuje příjem a majetek dotázaných – právě v nahromaděném majetku panují v Česku větší nerovnosti než v příjmech.
Druhý, sociální kapitál, udává, jak rozsáhlá a prestižní je jejich sociální síť, tedy okruh jejich známých, a zda mají v nejbližším okolí někoho připraveného pomoci například během nemoci nebo při finančních nesnázích – v terminologii výzkumníků pomáhající kapitál.
Poslední kategorie zahrnuje lidský kapitál, tedy hlavně znalosti cizích jazyků a počítačové dovednosti, a kulturní kapitál měřený třeba tím, jak často dotyční chodí do divadel, muzeí nebo na výstavy. Díky němu se mezi generacemi přenášejí hodnoty, jako je důraz na vzdělání.
-
-
-
Oblast pro setkání s praxí a pro její reflexi.
-
Pokud nejste přítomni na závěreční kolokviální evaluaci napište svůj náhled na předmět vyučujícímu.