Osnova témat

  • Úvodní instrukce ke kurzu

    Kurz navazuje na předchozí kurz Filosofie I. Během kurzu by měl posluchač získat přehled o hlavních tradicích evropského myšlení (tradici platónské, aristotelské, materialistické, křesťanské a osvícensko-humanistické), jejich představitelích a charakteru doby, v níž se objevují a dále vyvíjejí. Cílem kursu je naučit studenty samostatnému kritickému myšlení založenému na znalosti základů evropské filosofie a ze směrů jako je fenomenologie, novopozitivismus, kritický racionalismus, postmoderna.

  • 1. Poklasická filosofie existence

     Člověk jako existence – ek-sistence

    Jedním z klíčových filosofických pojmů s antropologickou relevancí je pojem existence, v novodobém myšlení vyhrazený pouze člověku, na rozdíl od klasické metafyzické pojmové výbavy (např. u Aristotela), kde existence tvořila párový pojem k esenci. Zatímco v tomto párovém kontextu je existence zvnějšněním a projevem esence, nemá vlastní ontologický status a je závislá na svém základu, podkladu, zjevující se podstatě, je v kontextu zvláště Kierkegaardova myšlení „existence“ poprvé pojata jako „lidská existence“. Není projevem nějakého obecného základu, ale označuje bytí člověka v jeho jedinečnosti, nezaměnitelnosti, konkrétnosti a především niternosti

  • 2. Filosofie života

    Friedrich Nietzsche destruoval metafyzické koncepty světa a člověka. Proti jednotě a rovnováze animality a racionality nebo animalitě zkrocené a podřízené rozumu preferoval vládu těla, pudů, vášní, a instinktů. Navázal na protagorovské anthropos panton metron, „člověk je mírou věcí“ a dovršil zásadní proměnu v pojetí hodnot, přehodnocení všech hodnot. Problém hodnot vykrystalizoval u Nietzscheho v trojím boji, boji proti tradiční morálce, ontologii a křesťanství.

  • 3. Základy fenomenologie - Husserl

    Fenomenologie

    Historie pojmu fenomén ve filosofii. Řecky fainesthai jeviti se, fainomenon je jev. Pojem fenomén používal Kant pro označení objektivní reality, jak se jeví naší zkušenosti (na rozdíl od věci o sobě „Ding an sich“, která je zkušenosti nepřístupná, jde o Ding fuer uns, pro nás).

  • 4. Krize moderní doby – Husserlova krize evropských věd v dobovém kontextu

  • 5. Personalismus – člověk jako osoba

    Pojem osoba má ve filosofii svůj zcela zvláštní význam, odlišný například od gramatického (zde to není 1. – 3. osoba, nýbrž vždy Já), odlišný od konceptu psychologického (kde jde spíše o osobnost – tedy jakousi integritu bytosti vybavené intelektem, svobodnou vůlí, emocionalitou). Nesplývá ani s řadou jiných filosofických pojmů, které máme pro označení člověka (není to existence, ani podstata). Dá se říci, že pojetí člověka jako osoby je protikladné existencialismu, kde existence je tím, čím se člověk udělá. Je protikladné marxismu, kde za podstatu člověka je prohlášen souhrn společenských vztahů.

  • 6. Heideggerova fundamentální ontologie

  • 7. Lévinasovo pojetí osoby v setkání s Tváří druhého

  • 8. Jazykový obrat a analytická filosofie jazyka

  • 9. Hermeneutika

  • 10. Strukturalismus

  • 11. Patočkovo pojetí životních pohybů

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14