Osnova témat

  • Anotace kurzu

    Úkolem tohoto kurzu je uvádět budoucí učitele občanského a společenskovědního základu do horizontu výuky této vzdělávací oblasti. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky tohoto komplexu společenskovědních disciplin na střední škole. Posluchači nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování, k využívání interaktivních metod, k propojování teoreticko-filosofických východisek se zkušenostním horizontem budoucích vyučujících a adolescentů. Ve výuce kurzu je zváště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didkatických kompetencí, na rozvíjení jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jijich vlastním osobnostním laděním. Mnohá témata jsou představována na půdorysu paradoxů a dilemat, jež s nimi souvisejí, přičemž studenti jsou vedeni k tomu, aby nacházeli svoji vlastní kantorskou cestu. Součástí kurzu jsou též pedagogické dílny, kdy si adepti učitelství zkoušejí určité postupu a metody - a ty poté reflektují. Zatímco první semestrální kurz (Didaktika SŠ I) je jednak zaměřen na obecné problémy oborové didaktiky a jednak se úzce váže k souvislé pedagogické praxi, druhý semestrální kurz (Didaktika SŠ II) se více orientuje na jednotlivá významná témata (otázky výuky jednotlivých disciplín, problém hodnocení, mezipředmětové vztahy, aktivní občanství apod.).

  • K mudlovské (moodlové) opoře předmětu

    Následují elektornické opory studia společenskovědní didaktiky jsou strukturovány tematicky a nekopírují tedy vlastní průběh didaktického semináře.

    Pouze následující téma "K tomuto seminárnímu běhu" může (tedy bude-li na to čas) zrcadlit vlastní průběh výuky. Může tedy obsahovat odkazy, úkoly, harmonogram apod.

    Zbývající témata se věnují určité problematice. Upozorňuji, že tato opora "je v pohybu" a ve stadiu věčné nehotovosti - není tedy v žádném případě myšlena jako uzavřený celek toho, co se má "naučit."

  • Odevzdání finálního výstupu

  • Kantořina a smysl - mezioborové (transdidaktické) průniky

  • K čemu didaktika? ... Lze 'didakticky myslet'?

    Je možné smysluplně 'didakticky myslet', nebo jde v případě 'didaktického myšlení' pouze divoké myšlenky splašených didaktiků?

    Kam s didaktikou? A jak na ní?

  • Sebezkušenostní dimnenze oborové didaktiky

  • Profesní portfolio - cesta k (sebe)poznání nebo bič (sebe)prezentace?

    Tento tematický okruh bude věnován tvrobě profesního portfoila a vůbec práci s portfolii.

  • Specifika oborové společenskovědní didaktiky

  • Základní teoretické zázemí - oborová didaktika a transdidaktia

  • Kurikulum a jeho dokumenty (Rozumíme tomu, co sami vymýšlíme?)

  • Základní problémy začínajícího učitele - před praxí

  • Vybraná témata - před praxí

  • Reflektivní semináře a reflexe praxe

  • SZZK a příprava na ně

  • Společenství (teorie) a praxe - síťování akademiků, pedagogů a studentů

  • Peer-to-peer podpora, intervize a supervize v pedagogice

  • Autevaluce studenta didaktického semináře