Didaktika ZSV
Osnova sekce
-
Úkolem tohoto kurzu je uvádět budoucí učitele občanského a společenskovědního základu do horizontu výuky této vzdělávací oblasti. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky tohoto komplexu společenskovědních disciplin na střední škole. Posluchači nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování, k využívání interaktivních metod, k propojování teoreticko-filosofických východisek se zkušenostním horizontem budoucích vyučujících a adolescentů. Ve výuce kurzu je zváště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didkatických kompetencí, na rozvíjení jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jijich vlastním osobnostním laděním. Mnohá témata jsou představována na půdorysu paradoxů a dilemat, jež s nimi souvisejí, přičemž studenti jsou vedeni k tomu, aby nacházeli svoji vlastní kantorskou cestu. Součástí kurzu jsou též pedagogické dílny, kdy si adepti učitelství zkoušejí určité postupu a metody - a ty poté reflektují. Zatímco první semestrální kurz (Didaktika SŠ I) je jednak zaměřen na obecné problémy oborové didaktiky a jednak se úzce váže k souvislé pedagogické praxi, druhý semestrální kurz (Didaktika SŠ II) se více orientuje na jednotlivá významná témata (otázky výuky jednotlivých disciplín, problém hodnocení, mezipředmětové vztahy, aktivní občanství apod.).
-
Následují elektornické opory studia společenskovědní didaktiky jsou strukturovány tematicky a nekopírují tedy vlastní průběh didaktického semináře.
Pouze následující téma "K tomuto seminárnímu běhu" může (tedy bude-li na to čas) zrcadlit vlastní průběh výuky. Může tedy obsahovat odkazy, úkoly, harmonogram apod.
Zbývající témata se věnují určité problematice. Upozorňuji, že tato opora "je v pohybu" a ve stadiu věčné nehotovosti - není tedy v žádném případě myšlena jako uzavřený celek toho, co se má "naučit."
-
Je možné smysluplně 'didakticky myslet', nebo jde v případě 'didaktického myšlení' pouze divoké myšlenky splašených didaktiků?
Kam s didaktikou? A jak na ní?
-
Tento tematický okruh bude věnován tvrobě profesního portfoila a vůbec práci s portfolii.
-