Section outline

    • Předmět objasňuje problematiku jednotlivých komponent struktury tělesné výchovy a sportu v resortu MO. Do detailu se zabývá metodickým a personálním zabezpečením tělesné výchovy a sportu, seznamuje studenty s působností tělovýchovného pracovníka u útvarů a zřízení resortu MO. Pojednává o základních pojmech a ustanoveních odborných dokumentů z oblasti zdravotního zabezpečení výcviku v tělesné výchově a sportu a zahrnuje také právní zabezpečení výuky a výcviku. Studenti získávají základní metodologické předpoklady nutné pro vypracování závěrečné práce. Dále seznamuje studenty s historií armádní tělovýchovy od starověku do současnosti, s koncepcí AČR a NATO. V oblasti kondiční přípravy je pozornost směřovány k rozvoji a udržení pohybových schopností, a to především v oblasti silové připravenosti.

  • Cíle: Místo a úloha tělesného tréninku ve vojenských dějinách

    Průběh: vojenská tělovýchova ve světových dějinách

    Klíčová slova: historie, armádní tělovýchova

    Přezkoušení: otázky k objasnění podstaty tělesného tréninku ve vojenských dějinách

    Jaké byly nejznámější/nejúspěšnější vojenské systémy v dějinách a proč?

    Jmenujte nejslavnější vojevůdce a charakterizujte jejich vojenský systém a tělesnou přípravu?

    Charakterizujte militarizaci vojenské tělovýchovy v moderních dějinách Evropy.

  • Cíle: Sokol a jeho význam, systémy služební tělesné výchovy od vzniku samostatné čs. republiky po současnost

    Průběh: Sokol a jeho vliv na vznik samostatné čs. republiky a na tvorbu systémů služební tělesné výchovy

    Klíčová slova: služební tělovýchova, historie

    Přezkoušení: otázky k objasnění významu Sokola a charakteristiky systémů služební tělesné výchovy

    Kdy vznikl Sokol a jaký byl jeho význam?

    Charakterizujte systém služební tělesné výchovy první republiky.

    Charakterizujte systém služební tělesné výchovy v období od konce II. světové války do roku 1989.

    Charakterizujte vojenské tělovýchovné vzdělávání v moderních dějinách Československa a Českého státu.

  • Cíl: Místo základní tělesné přípravy ve struktuře vojenských útvarů a zařízení.

    Průběh: objasnění definice základních pojmů, systém a výcvik v tělesné přípravě u velení, štábů a jednotek u praporu a pluku a začlenění tělesné přípravy do jejich struktur, zvláštnosti výcviku v tělesné přípravě.

    Klíčová slova: tělesná příprava, programy přípravy, tělesná zdatnost, jednotky, formy výcviku

    Otázky: 

    Vyjmenuj hlavní úkoly základní tělesné příprav plánuje tělesná příprava;

    Jaké aktivity mohou být obsahem výcviku základní tělesné přípravy;

    Vyjmenuj pověřené tělovýchovné pracovníky, kteří zabezpečují tělesnou přípravu.

  • Cíl: místo základní tělesné přípravy ve struktuře vojenských útvarů a zařízení.

    Průběh: objasnění definice základních pojmů, systém a výcvik v tělesné přípravě u velení, štábů a jednotek u praporu a pluku a začlenění tělesné přípravy do jejich struktur, zvláštnosti výcviku v tělesné přípravě.

    Klíčová slova: tělesná příprava, programy přípravy, tělesná zdatnost, jednotky, formy výcviku

    Otázky: 

    Jakým způsobem se provádí kontrola tělesné přípravy;

    Jaké aktivity mohou být obsahem výcviku základní tělesné přípravy;

    U jakých skupin případně osob se plánuje A provádí výcvik V tělesné přípravě odlišně (tzv. Zvláštnosti výcviku).

     

  • Cíle: Místo a úloha reprezentačního sportu v rezortu obrany

    Průběh: vznik sportu, jeho vývoj v armádě u nás, zařazení v rezortu obrany, legislativa, úspěchy, význam

    Klíčová slova: ASC Dukla, reprezentační sport v resortu MO

    Přezkoušení: otázky k objasnění reprezentace ČR a rezortu obrany

    Jaké sporty mělo v gesci MO za první republiky a které sporty převládaly v armádě?

    Kdy byla založena Dukla a jak se měnilo složení sportů, které zajišťovala?

  • Cíl: seznámení s hlavními tématy vševojskové a odborné přípravy.

    Průběh: objasnění definice základních pojmů, teoretickou a praktickou formou prohlubovat vojenské vědomosti, dovednosti a návyky ve vševojskové a odborné přípravě.

    Klíčová slova: vševojsková a odborná příprava, profesní přezkoušení, příručka vojáka, základní řád

    Otázky: 

    Jaké jsou druhy vševojskové přípravy;

    Jakou osobní zbraň mají v současné přidělenou důstojníci v RMO;

    Jaké povinné testy tělesné zdatnosti musí zvládnout každý voják z povolání, jak je to u VO;

    Který předpis se zabývá RMO pořadovou přípravou.

     

  • Cíl: Teoreticky připravit studenty na druhy kontrolních činností z nadřízených stupňů

    Průběh: Vysvětlení  terminologie, seznámení se s předpisy, principy kontrolní činnosti ve vojenském prostředí

    Klíčová slova: Metodická pomoc, NVMO č. 12/2011, Všeob P-35

    Otázky:

    Který hlavní předpis stanovuje formát kontrolní činnosti v ReMO?

    Co je to kontrolní orgán a kdo jej pověřuje?

    Jaké stěžejní dokumenty KO musí pro provedení kontroly mít?

    Jaké formy kontrolní činnosti v rámci TV znáte?

  • Cíl: Teoreticky připravit studenty na druhy kontrolních činností z nadřízených stupňů

    Průběh: Vysvětlení  terminologie, seznámení se s předpisy, principy kontrolní činnosti ve vojenském prostředí

    Klíčová slova: Metodická pomoc, Logistické a materiálního zabezpečení , Kontrolní činnost

    Otázky:

    Který hlavní předpis stanovuje formát kontrolní činnosti v ReMO?

    Co je to kontrolní orgán a kdo jej pověřuje?

    Jaké stěžejní dokumenty KO musí pro provedení kontroly mít?

    Jaké formy kontrolní činnosti v rámci TV znáte?

    Jakým způsobem lze KČ u útvaru organizovat?

    Jak lze využít KC ve Výročním přezkoušení?

  • Cíl: Seznámit studenty s dokumenty vedené TVN u útvaru

    Průběh: Vysvětlení a praktická ukázka jednotlivé dokumentace

    Klíčová slova: Manipulační kniha, plán kurzů, Kniha vz. 1 + RED (Rejstřík evidenčních dokladů)

    Otázky:

    Jak je evidována Písemná příprava v ReMO?

    Jaké oblasti dokumentace v rámci VO 84 využíváte?

    Které hlavní Výcvikové dokumenty znáte?

    Existují nějaké "mimooborové" dokumenty týkající se funkce NTV?

  • Cíle: Rozšíření znalostí navazujících na přednášku ASC Dukla 1 v souvislosti s úlohou reprezentačního sportu v rezortu obrany

    Průběh: zaměření na význam úspěchů reprezentačního sportu nejenom v resortu MO

    Klíčová slova: ASC Dukla, reprezentační sport v resortu MO

    Přezkoušení: otázky k objasnění reprezentace ČR a rezortu obrany

    Která ministerstva odpovídají za státní reprezentaci  a jaké sporty zabezpečují? (uveďte alespoň 3 sporty)

    Jaké vojenské mezinárodní sportovní organizace znáte a co je/bylo jejich posláním?

  • Cíle: místo a úloha vojenských předpisů pro přípravu vojenských profesionálů

    Průběh: předpisy pro tělesnou přípravu jako právní opora pro výcvik, současné předpisy armády USA

    Klíčová slova: vojenské předpisy, armáda USA

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků předpisů pro tělesnou přípravu vojáků

    Z jakého důvodu je nezbytné mít pro specifickou oblast předpis?

    Jaké jsou rozdíly v právním zajištění mezi vybranými státy (ČR, Rakousko, USA)?

    Jmenujte základní předpisy americké armády pro tělesnou přípravu.

    V čem je přínos „posledního“ předpisu?

  • Cíle: MTI, její charakteristika a možnosti pro přípravu vojáků AČR

    Průběh: P&S, EDA, historie, cíle, úkoly, zaměření a místo MTI v přípravě vojáků pro boj v horách

    Klíčová slova: MTI, boj v horách

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků MTI 

    Co znamená „Pooling & Sharing?

    Jak často se zástupci MTI setkávají a co je smyslem těchto setkání?

    Jaké jsou tři základní oblasti spolupráce?

    Kdy se stala členem MTI AČR a kolik má členů?

  • Cíle: seznámení s místem a úlohou CISM 

    Průběh: založení, vývoj, struktura CISM

    Klíčová slova: struktura CISM

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků Mezinárodní rady vojenského sportu

    Co znamená zkratka CISM, kdy byla založena a jaké jsou její historické mezníky?

    Jaká je struktura CISM a co je obsahem její činnosti?

  • Cíle: seznámení s místem a úlohou CISM v armádě

    Průběh: vysvětlení podstaty CISM v rámci resortu MO

    Klíčová slova: CISM v rámci MO

    Přezkoušení: otázky k objasnění charakteristických znaků Mezinárodní rady vojenského sportu

    Jaká je struktura sportovních soutěží CISM?

    AČR a CISM, kdy se stala AČR členem a jaké aktivity v rámci této organizace vyvíjí?

  • Cíle: seznámení s typy diagnostických metod v psychologii z hlediska jejich použitelnosti v rámci RMO.

    Průběh: seznámení a definice základních pojmů v historii psychologického testování a jejich aplikovatelnost do psychologického vyšetření v RMO

    Klíčová slova: diagnostika, testování, motivace, prevence

    Otázky: 

    Co vyvolalo zájem o psychologické testování;

    Jaký je rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním psychologickým vyšetřením;

    Jaké škály můžeme použít při testování IQ;

    Popište administraci a principy hodnocení jednoho projektivního testu;

    Kdy je vhodné použít metody psychologického vyšetření v RMO.

  • Cíle: seznámení s typy diagnostických metod v psychologii z hlediska jejich použitelnosti v rámci RMO.

    Průběh: seznámení a definice základních pojmů v historii psychologického testování a jejich aplikovatelnost do psychologického vyšetření v RMO

    Klíčová slova: diagnostika, testování, motivace, prevence

    Otázky: 

    Co vyvolalo zájem o psychologické testování;

    Jaký je rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním psychologickým vyšetřením;

    Jaké škály můžeme použít při testování IQ;

    Popište administraci a principy hodnocení jednoho projektivního testu;

    Kdy je vhodné použít metody psychologického vyšetření v RMO;

  • Cíle: význam rozvíjejících fází fyzické přípravy v rámci jednotlivých pohybových schopností

    Průběh: zopakování cíle fyzické přípravy a fází přípravy, rozdělení pohybových schopností, zaměření na mobilizační a silovou přípravu.

    Klíčová slova: ​fáze fyzické přípravy, pohybové schopnosti

    Přezkoušení: otázky směřující na rozdělení pohybových schopností, mobilitu a silovou fázi fyzické přípravy.

    Vyjmenujte pohybové schopnosti

    Napište dynamické silové schopnosti

    Charakterizujte pohyblivost a mobilitu

    Z čeho se skládá svalové jádro?

    Vyjmenujte zátěžové parametry?

  • Cíle: diagnostika specifické pohybové přípravy, fyziologie svalu, motorická jednotka, zátěžové parametry.

    Průběh: zopakování cíle fyzické přípravy v armádě, popis specifického pohybového výkonu, typy svalových vláken, motorická jednotka, mechanika silové přípravy, FITT faktory.

    Klíčová slova: motorická jednotka, diagnostika, zátěžové parametry​

    Přezkoušení: otázky směřující na fáze rozboru pohybu, trénink síly, zátěžové parametry silového tréninku.

    Od čeho se odvozuje zaměření tréninku v armádním prostředí

    Typy svalových vláken

    Co je motorická jednotka?

    Doporučení zátěžové parametry pro rozvoj svalového objemu

    Co musím znát pro nastavení zátěže (hmotnosti) v silovém tréninku?

  • Cíl: Poskytnout studentům základní informace pro správné zvládnutí techniky zadního dřepu, představit další varianty dřepu a nastínit základní pravidla diagnostiky pohybu pro dřep.

    Průběh: Praktické seznámení studentů s technikou zadního dřepu, ukázka dalších variant dřepu a praktické předvedení diagnostiky.

    Klíčová slova: dřep, silový trénink, didaktika, diagnostika

    Otázky:

    Co je to tzv. „hip drive“?

    Které svaly provádí extenzi v kyčelním kloubu?

    Které svaly provádí flexi v kolenním kloubu?

    Co znamená pojem “butt wink“?

    Jaká je rozdíl mezi tzv. low-bar a high-bar technikou při provádění zadního dřepu s osou?

    Popište správnou techniku dýchání při provádění dřepu.

  • Cíl: Poskytnout studentům základní informace pro správné zvládnutí techniky, představit další varianty a nastínit základní pravidla diagnostiky pohybu mrtvého tahu.

    Průběh: Praktické seznámení studentů s technikou mrtvého tahu, ukázka dalších variant a praktické předvedení diagnostiky.

    Klíčová slova: mrtvý tah, silový trénink, didaktika, diagnostika

    Otázky:

    Jaké svaly jsou nejvíce zapojeny při provádění mrtvého tahu?

    Jak daleko by měla být osa od holení v počáteční poloze mrtvého tahu?

    Jaký je rozdíl mezi konvenčním a sumo provedením mrtvého tahu?

    Jaké pomůcky lze použít pro zlepšení výkonu v mrtvém tahu?

    Popište jaký bude nejspíš rozdíl v technice při provedení mrtvého tahu u cvičenců s rozdílnou tělesnou výškou a délkou končetin.

  • Cíl: Seznámit a naučit nezbytné požadavky pro provádění výzkumu. Součástí výuky je i praktické příprava a provedení experimentálního měření na živých subjektech

    Průběh: Druhy výzkumů, EK, Informovaný souhlas, granty, SOP, karta účastníka, dokumentace k výzkumu

    Klíčová slova: Základní výzkum, aplikovaný výzkum, etická komise, informovaný souhlas

    Otázky:

    Jmenujte a popište dva hlavní druhy výzkumů?

    Jaké druhy vědeckých přístupů znáte?

    Co je to Etická komise a k čemu slouží?

    K čemu slouží informovaný souhlas?

    Co je to SOP?

  • Cíle: seznámit studenty s druhy výzkumných prací na základě využití výsledků v praxi, aplikovaného výzkumu, účelnosti včetně způsobů realizace výzkumu v souladu s použitými metodami 

    Průběh: rozdělení kategorií výzkumu a vysvětlení jejich podstaty a jednotlivých možností výzkumu

    Klíčová slova: základní a aplikovaný výzkum, kvalitativní a kvantitativní, výzkum individuální, skupinový, experimentální, komparativní, observační a experimentální, analytické studie - prospektivní (cohort study), retrospektivní (case-control study), průřezové (cross-sectional study).  

    Otázky:

    Jaký je rozdíl mezi základním a aplikovaným výzkumem?

    Jaký je rozdíl mezi observačním a experimentálním výzkumem?

    Jaký je rozdíl mezi průřezovou studií a longitudiální studií?

    Jaký je rozdíl mezi prospektivní a retrospektivní studií? 

  • Cíle: Poskytnout studentům základní vhled do problematiky vypracování přehledu literatury

    Průběh: Teoretické a praktické seznámení studentů jaký je typický postup při vypracování přehledu literatury

    Klíčová slova: přehled literatury

    Otázky:

    Jaké znáte druhy rešerší?

    Čím se od sebe jednotlivé druhy rešerší liší?

    Co je doporučováno v odborných publikacích číst jako první a naopak jako poslední?

    Jaké znáte citační manažery, které vám mohou pomoct při zpracování odborných publikací?

  • Cíle: seznámení s výpočtem studijního souboru pomocí aplikace g-power, osvojení si přípravy a úpravy dat v souvislosti s komparativním nebo korelačním výzkumem,

    Průběh: vysvětlení normálního rozložení dat v souvislosti s použitím parametrických nebo neparametrických metod, stanovení statistické významnosti, testostování hypotéz, vysvětlení effect size, příprava dat pro ANOVA (one-way, repeature), regresní funkce, vytváření shluků

    Otázky:

    Co je normální rozložení dat,

    Jaké výpočty se používají v komparativní nebo korelační studii?

    K čemu slouží ANOVA?

    K čemu slouží korelační koeficient?

    Co je statistická významnost?

    Co je velikost účinku (effect size)?   

  • Cíle: seznámení s obsahem výzkumu  CASRI a s jeho možnou aplikovatelností při tvorbě koncepce služební TV a při realizaci jejího obsahu u útvarů a zařízení RMO

    Průběh: seznámení a definice základních pojmů v historii CASRI, její dlouhodobý záměr rozvoje a aplikovatelnost některých projektů v RMO

    Klíčová slova: diagnostika, testování, výzkum, motivace, prevence

    Otázky: 

    Jaký je význam výzkumné činnosti CASRI pro služební TV;

    Jaký je postup při zadávání výzkumných projektů v resortu obrany ČR;

    V čem může být CASRI prospěšné pro armádní TV.

  • Cíle: seznámení s obsahem výzkumu  CASRI a s jeho možnou aplikovatelností při tvorbě koncepce služební TV a při realizaci jejího obsahu u útvarů a zařízení RMO

    Průběh: seznámení a definice základních pojmů v historii CASRI, její dlouhodobý záměr rozvoje a aplikovatelnost některých projektů v RMO

    Klíčová slova: diagnostika, testování, výzkum, motivace, prevence

    Otázky: 

    Jaký je význam výzkumné činnosti CASRI pro služební TV;

    Jaký je postup při zadávání výzkumných projektů v resortu obrany ČR;

    V čem může být CASRI prospěšné pro armádní TV.

  • Cíle: seznámení s výročním přezkoušením jako kontrolním testem prověřující základní úroveň tělesné výkonnosti vojáků

    Průběh: objasnění definice základních pojmů, systém a organizace kontrol  v tělesné přípravě, teoretické seznámení s disciplínami výročním přezkoušením

    Klíčová slova: tělesná příprava, výroční přezkoušení, základní kontrolní testy, tělesná zdatnost, věk, pohlaví

    Otázky: 

    Jakým způsobem se provádí kontrola tělesné přípravy;

    V jakém období a za jakých podmínek se provádí výroční přezkoušení;

    Podle jakých věkových kategorií se provádí výroční přezkoušení;

    Kdo může výroční přezkoušení provádět.

  • Cíle: seznámení s profesním přezkoušením jako kontrolním testem prověřujícím pohybové schopnosti a zvláštní dovednosti jednotlivců a organizačních celků

    Průběh: objasnění definice základních pojmů, systém kontrol  v tělesné přípravě, teoretické seznámení s disciplínami a normami profesního přezkoušení

    Klíčová slova: tělesná příprava, profesní přezkoušení, základní a rozšiřující kontrolní testy, tělesná zdatnost, věk, pohlaví

    Otázky: 

    V jakém období a za jakých podmínek se provádí profesní přezkoušení;

    Podle jakých věkových kategorií se provádí profesní přezkoušení;

    Do jakých výkonnostních skupin jsou zařazovány jednotlivé organizační celky při profesním přezkoušení a kdo o nich rozhoduje;

    Jak dlouho se ukládá u organizačního celku zápis o profesním přezkoušení.