Osnova sekce

    • Studijní literatura

      Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

      BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie &surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.

      ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7.

      Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18. ISBN 80-86284-50-6.

      HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-619-2.

      HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

      HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: GradaPublishing, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

      HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.

      KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.

      KALEJA, M. Základy etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-271-5.

      KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

      KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

      LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.

      MIOVSKÝ, M. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.

      OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.Somatopedie. Paido: Brno, 2007, ISBN 978-80-7315-137-9 

      PIPEKOVÁ. J. at al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno:Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.

      SLOWÍK, J. Speciálná pedagogika. Praha: GradaPublishing, 2007, ISBN 978-80-247-1733-3

      Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl. ISBN 978-80-246-1909-5.

      THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.

      VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-414-4

      VÁGNEROVÁ,M., STRNADOVÁ, I., KREJČOVÁ,L.: Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum, 2009, ISBN 978-80-246-1616-2

      VALENTA, M. et al. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Vyd.5.,aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.

      VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika. Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: GradaPublishing, 2013, ISBN  978-80-247-4698-2.

    • Popište charakteristiku žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotním postižením včetně specifických poruch učení nebo chování, s odlišným mateřským jazykem, sociálním znevýhodněním), kterého vzděláváte nebo jste v minulosti vzdělávali. Vyberte jednu oblast projevů postižení nebo znevýhodnění žáka  a napište, jaká opatření jste v reakci na tento projev využívali a jak se tato opatření osvědčila (případně neosvědčila).

      Rozsah úkolu - 2 normostrany (není nutná titulní strana, úkol označte názvem "úkol č. 1").

      V charakteristice žáka uveďte druh speciálních vzdělávacích potřeb, projevy daného postižení/znevýhodnění ve výuce a interakci se spolužáky (např. zvýšenou unavitelnost, neporozumění instrukcím, sníženou schopnost koncentrace pozornosti, obtíže v navazování vztahů, náchylnost k afektům apod.). Nezapomeňte také na popis silných stránek a zájmů dítěte, zejména těch, které jste využil/a v podpoře žáka.

  • Obsahem kapitoly jsou podpůrná opatření 2. až 5. stupně. Informace o jejich členění dle druhů SVP naleznete v přilozených materiálech. Prostudujte Katalogy podpůrných opatření a platnou verzi vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Z předložených charakteristik dětí s různými druhy SVP vyberte jednu a zpracujte návrh podpůrných opatření.