Osnova témat

  • Úvod

  • 19.2. 2019

    Náplň  kursu, harmonogram seminářů a studijní povinnosti.  

    Organizace kursu a harmonogram seminářů:

    Kurs je rozdělen do šesti tříhodnových  přednášek s přestávkami  a tří  tříhodinových seminářů.

    Semináře rozdělené do dvou skuin (A a B) se konají:

    12.3. A (podklady 10.3)
    19.3  B (podklady 17.3)
    9.4  A  (podklady 7.4.)
    16.4. B (podklady 14.4)
    7.5. A (podklady 5.5)
    14.5. B (podklady 12.5)
    Studijní povinnosti: 

    Aktivní účast na semináři a včas odevzdané kvalitní podklady (fakultativně příprava diskuse v semináři)

    Seminární práce (fakultativně projekt seminární práce).

    Obhjoba seminární práce. 

    Závěrečné hodnocení:(počty bodů za jednoltivé povinnosti jsou v prezentaci k první přenášce).

    A: 91 a více                 D: 61-70

    B: 81-90                       E: 51-60

    C: 71-80.                      F: 50 a méně

    POZOR ZMĚNA!!

    Termíny odevzdání seminární práce:

    30.5., 3.6., 17.6., 22.6., 27.6. v 8:00Obhajoby den po odevzdání práce (hodiny stanovím dodatečně)

     Níže je seznam povinné literatury a obtížně dpostupné texty v pdf. Ostatní texty jsou on line.

  • 5.3. 2019 Přednáška

    Klasické konceptualizace sociální stratifikace (Marx, Weber, funkcionalismus, teorie směny, Collins, Bourdieu) - stručné shrnutí. Rozdělování a/nebo uznání? Diskuse  N.Fraserové s  A. Honnethem, důraz na morální ukotvení nerovností dle A. Sayera.

     

    Doporučená literatura:

    Collins, R. (1975). Conflict Sociology: Toward an Explanatory Science. NY: Academic Press Inc.

    Bottero, W. 2005. Stratification: Social Division and Inequality. New York: Routledge. (kap. 3 a 9).

    Šanderová, J. 2008. "Hlavní proudy teorie a výzkumu sociální stratifikace".in: J. Šubrt a kol. Soudobá sociologie II (Teorie sociálního jednání a sociální struktury). Praha: Karolinum. str. 277-308.

    Anthias, F. (1998)."Rethinking Social Divisions: Some Notes towards a  Theoretical Framework". The Sociological Review, 46(3):505-535.

    Fraser, N. (1997). Justice Interruptus: Critical Reflections on the "Postsocialist" Conditions. NY: Routledge.

    Fraserová, N., A. Honneth. 2004. Přerozdělování nebo uznání? Praha: Filosofia.

    Honneth, A. (1996, 1992). The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts. Polity Press.

    Honneth, A. (1996). "Posttradiční pospolitost. Konceptuální návrh". in A. Honneth. Sociální filosofie a postmoderní etika.   

    Sayer, A. 2005. "Class, Moral Worth and Recognition". Sociology 39 (5): 947-963.

    Sayer, A. 2005. The Moral Significance of Class. Cambridge: Cambridge University Press.

  • 12.3. 2019 Semináře 1-3 skupina A

     

    • ikona Úkol Turnitin 2
      Podklady pro semináře 1-3. Skupina A Úkol Turnitin 2
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Skupina A
  • 19.3.2019 Semináře 1- 3 Skupina B

    • ikona Úkol Turnitin 2
      Podklady pro semináře 1-3 skupina B Úkol Turnitin 2
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Skupina B
  • 26.3.2019 Přednáška

    Konsensus a/nebo konflikt? Příklady řešení zdánlivého teoretického dilematu (R. Dahrendorf, D. Lockwood, C. Tilly). Jsou třídy mrtvy? Ustupuje význam tříd do pozadí? Indvidualizace třídního konfliktu dle R. Dahrendorfa, riziková společnost U. Becka, status daný kovencí dle J. Pakulskiho  a M. Waterse.

    Doporučená literatura:

    Beck, U. 2004. Riziková společnost. Praha: Sociologické nakladatelství.

    Dahrendorf, R. 1991. Moderný sociálny konflikt. Bratislava: Archa.

    Dahrendorf, R. 1959. Class Conflict of Industrial Society. Stanford: Stanford University Press. 

    Lockwood, D. 1992. Solidarity and Schism. The Problem of Disorder in Durkheimian and Marxist Sociology. Oxford: Clarendon Press.

    Pakulski, J., M. Waters. 1996. "The Reshaping and Dissolution of Social Class in Advanced Society". Theory and Society 25(5):667-691.

    Pakulski, J. , M.Waters. 1996. The Death of Class. London: Sage.

    Tilly, C. 1998. Durable Inequality. Barkley, Los Angeles, London: University of California Press.  

  • 2.4. 2019 Přednáška

    Kulturní trend v teorii a výzkumu sociáních nerovností - od struktury k jednání. Reprodukce nerovností v mikrorovině  (G.W. Allport, R.Jenkins, M. Lamont, M. Schwalbe a kol., S. Irwin a W. Bottero, A. Sayer, C.Tilly).

    Doporučená literatura: 

    •Barth, F. (1969). „Introduction“. Ethnic groups and boundaries: The social organization of culture difference.  London: Allen & Unvin.

    •Beránková, P.A. (2016). „Hranice jako významové struktury v interakcích: konceptualizace symbolických hranic v kontextu pragmatické kulturní sociologie“. In. Sborník  Doktorandská  konference sociologie a příbuzných společenských věd. Praha: ISS FSV UK.  

     Lamont,M. (2017). "Addressing Recognition Gaps: Destigmatisation and the Reduction of Inequality." American Sociological Review. Vol 83(3):419-99.

     Lamont, M. ,A.Swidler (2014). "Methodological Pluralism and the Possibilities and Limits of Interviewing."  Qual Sociol. DOI 10.1007/s11133-014-9274-z.

    •Lamont, M., V. Molnar (2002). „The Study of Boundaries in the Social Sciences“. Annual Review of Sociology. Page number: 167 +

    •Sayer, A. (2005). „Class, Moral Worth and  Recognition“. Sociology 39 (5): 947-963.

    •Šanderová, J. (2008). „Interpretativní pojetí a kvalitativní výzkum sociálních nerovností“. In: J. Šafr a kol. Sociální distance, interakce, reakce a kategorizace: alternativní perspektivy studia sociální stratifikace. Praha: SoÚ AV ČR.

    •Tilly, C. (2000). „Relation Studies of Inequality“. Contemporary Sociology 29(6): 782-785.  

  • 9.4. 2019 Semináře 4-6 skupina A

    • ikona Úkol Turnitin 2
      Podklady pro semináře 4-6 Úkol Turnitin 2
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Skupina A
  • 16.4. 2019 Semináře 4-6 skupina B

    • ikona Úkol Turnitin 2
      Podklady pro semináře 4-6 Úkol Turnitin 2
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Skupina B
  • 23.4. 2019 Přednáška

    Zpět k Marxovi? Vede neoliberialismus a globalizace k návratu tříd marxovského typu?

    Doporučená literatura:

    Piketty, T. 2015. Kapitál v 21. století. Bratislava: IKAR.

    Standing, G. 2011. Precariat: The New Dangerous Class: London: Bloomsbury. (český překlad 2018, Praha: Rubato). 

    Dahrendorf, R. 2007. Hledání nového řádu. Praha - Litomyšl: Paseka.

    Dahrendorf, R. 2008. Od pádu zdi k válce v Iráku. Nový začátek dějin. Praha: Vyšehrad.

    Fraser, N. 2007. Rozvíjení radikální imaginace. Globání přerozdělování, uznání a reprezentace. Praha: Filosofia.

    Reich, R. 2003. V pasti úspěchu. Diagnóza kapitalismu 21. století.

    Wallerstein, I. 2006. Utopistika. Historické rozhodování v 21. století. Praha: Intu.

    Bek, T. 2019. "Práce za pokladnou: Flexibilní organizace v supermarketech a prekarizace práce". Sociologický časopis 55 (1):61-87. https://doi.org/10.13060/00380288.2019.55.1.448

    Doseděl, Katrňák. 2017. "Sociální determinanty prekarizace v evropských zemích". Fórum sociální politiky. 11(4):11-15.

    Zajímavý film na internetu o perekérní práci u nás - cca 1 hodina.(Uhlová Saša: Hranice práce).

  • 30.4 2019 Rezerva (samostatné studium textů)

  • 7.5. 2019 Semináře 7-9 skupina A

    • ikona Úkol Turnitin 2
      Podklady pro semináře 7-9 Úkol Turnitin 2
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Skupina A
  • 14.5. 2019 Semináře 7-9 skupina B

    • ikona Úkol Turnitin 2
      Podklady k seminářům 7-9 Úkol Turnitin 2
      Přístup je omezen následujícím způsobem - není dostupné, pokud není vše splněno: Patříte k Skupina B