Literatura pro děti a mládež
Osnova sekce
-
Charakteristika kurzu
Předmět uvádí pole literatury pro děti a mládež (dále LPDM) v kontextech celonárodního/světového písemnictví a současně s ohledem k jeho specifičnosti i současným preferencím (výchova ke čtenářství, vnímání umění v širším smyslu slova, intermedialita v LPDM aj.). Kurs je veden problémově, směřuje k upevnění analytických a interpretačních dovedností studentů, které jim v praxi poslouží k samostatné orientaci v početném literárním poli tvorby pro nedospělé, zvláště v současné původní české i překladové literatuře tohoto pole.
Studenti si vytvoří portfolio soustředící analýzu a širší interpretaci přečtených uměleckých textů pro děti a mládež a novinky spojené s literárním životem pole literatury pro nedospělé.
Koncepce kurzu
Jednosemestrální kurs literatury pro děti a mládež je koncipován jako propojení přednášky a seminářů. Uvedené literární pole zkoumá na základě základního rámcového vývoje jednotlivých příznačných literárních žánrů, tak aby byl rovněž patrný vývojový pohyb související s uzlovými body pohybu české společnosti a jejích esteticko-výchovných preferencí.
Klíčovými žánry zde jsou:
foklorní pohádka, mýtus, pověst
poezie tzv. tradičního typu, noniluzívní (zvl. nonsensová) poezie a próza
autorský pohádkový příběh
sci-fi, fantasy, dystopie pro dětského čtenáře
realistický příběh s dětským hrdinou
modelová próza s dívčí hrdinkou
dobrodružná próza vč. české tzv. prózy pro chlapceJednotlivým žánrům jsou v programu každého kursu (je vždy zasílán všem studentům hromadnou poštou, v úvodním semináři ho studenti připomínkují) doporučovány konkrétní tituly české i světové literatury pro děti a mládež. Konkrétní výseky textů pro práci v semináři obdrží studenti na místě. Seminární práce, v níž si studenti volí tituly z literární produkce poprvé vydané v posledních pěti letech, má těžiště v interpretační analýze. Tradiční rozkrytí didaktického potenciálu zkoumaného textu by tedy mělo zahrnovat též podtržení jeho potenciálu estetického a autorské kreativity (vs. nápodoby osvědčeného), uplatnit by se zde měla schopnost studentů vnímat konkrétní text na pozadí modulů tradičních žánrů.
-
Blok 1: Zaměření: základní teoretické problémy oblasti literatury pro děti a mládež, zvl. na prioritní místo estetické funkce LPDM a její vztah k dalším očekávaným funkcím (edukační, relaxační aj); pojedná utváření literárního kánonu pole LPDM z hlediska vývojového i z hlediska hodnotových preferencí současné doby: soustředí se zvl. k problém tzv. dětského aspektu v krásné literatuře, problematiku intencionální (k dětem přímo cílící literární produkce), adaptační procesy v LPDM, problém kýče v literární tvorbě pro děti.
-
Blok 2: Zaměření: problematika základního žánrového spektra literární tvorby pro děti a mládež, a to ve vývojových historických souvislostech a vzhledem k proměnám ztvárňovaných témat, daným společenskými pohyby doby. V okruhu současné LPDM se věnuje příznačnému žánrovému a druhovému synkretismu (včetně intermediality).
-
Blok 3: Zaměření: současný literární život a literatura pro děti a mládež ; středem pozornosti bude současný střet komerční a umělecké sféry, vybrané nakladatelské domy a jejich vydavatelská politika, časopisy pro děti a mládež, periodika a internetové portály recenzující tituly LPDM, literární ceny LPDM, čtenářské ankety, projekty na podporu čtenářství, činnost dětských oddělení knihoven (mj. Noc s Andersenem, dobrovolnická práce s knihou), činnost české sekce IBBY (Mezinárodní sdružení pro dětskou knihu) aj.
-
31 funkcí ve folklórní pohádce podle Proppa
-
Spor o pohádku
-
Obrazová kniha: P. Čecha: A
Pročtěte si obrazové úryvky z Čechova komiksu bez slov.
a) Pomocí nich se pokuste se rekonstruovat příběh hlavního hrdiny.
b)Reflektujte, jak se Vám obrazy četli. Čím nejspíš autor vytváří/umocňuje čtenářův zážitek?
c)Pojmenujte hlavní témata knihy.
d) Pomocí titulní stranky knihy, její předsádky a věnování, které se v knize objevuje, a pomocí dalších indicií v komiksu se pokuste zdůvodnit titul knihy A.
-
I. Procházková: Uzly a pomeranče
Přečtěte si úryvky pojednávající o 4 různých postavách.
a) Pokuste se pojmenovat jejich roli v knize a vysvětlit, jaký k nim má nejspíš vztah hlavní hrdina Darek.
b) Zapište si otázky, které byste chtěli společně zodpovědět v semináři.
-
P. Šrut: Srnčí přechodník
Určete literární žánr, k němuž lze báseň podle hlavního tvárného principu zahrnout a příznakové motivy, na nichž je tento princip uplatňován.
-
V. Matonoha: Prašina
a) V úryvku je charakterizován prostor, který přímo vybízí k rozvití dobrodružného děje - už proto, že se jedná se o samý začátek rozsáhlejší prózy. Proč to tak je?
b) Všimněte si různých typů popisu, které zde k charakteristice fikčního prostoru slouží, a typu vypravěče, kterým je vyprávění realizováno – jaké funkce zde plní?
c) V jakých žánrech literatury pro děti a mládež se dnes nejčastěji nachází zobrazení prostoru?
d) Lze najít v tradici české dobrodružné prózy pro děti a mládež způsob charakteristiky prostoru s podobnou funkcí?
e) Pokuste se ve vlastním krátkém textu vymyslet nosnou zápletku dalšího děje a krátce ji rozviňte.