Osnova sekce

  • Studenti se v rámci předmětu seznámí s výkladem pojmu efektivní komunikace a jak ji nastavit v praxi neziskových organizací. A zároveň, jak rozvíjet komunikaci jako nezbytnou kompetenci pro život. Pozornost bude věnována především tomu, jak navazovat a budovat vztahy uvnitř organizací občanské společnosti a také s externími partnery. Studenti poznají řadu konkrétních příkladů z praxe. V rámci praktických skupinových cvičení si studenti zvýší kompetenci efektivně komunikovat, tedy jednat, prezentovat a dosahovat vytyčených komunikačních cílů.

    vyučující: Mgr. Miriam Vránová

    3 kredity, LS, atestace-zápočet

    Domácí úkoly - oba dva jsou nutné k zápočtu.

    1)     Natočit videospot nebo napsat zprávu určenou na sociální sítě o nové službě nebo projektu neziskové organizace.

    2)     Vytvořit otázky a sepsat rozhovor s osobností o neziskovém projektu, Psaný rozhovor: Vede jej student*ka.

    Povinná literatura:

    Blok 1

    Cialdini, R. B., Zbraně vlivu, Brno, Jan Melvil Publishing, 2012, kapitola Sociální schválení a Oblíbenost (s. 133 -232)

    Berne, E., Jak si lidé hrají, Praha, nakladatelsví Svoboda, 1970, kapitola Analýza her (s. 26 – 70), Nejnověji knihu vydal Portál, Praha, 2017. 

    Vyhnánková, E. a Losekoot, M., Jak na sítě, Brno, Jan Melvil Publishing, 2019, kapitola Vyprávěj (s. 159 - 241)

    Logan, D., King, J. a Fischer-Wright, H., Zrození kmenového vůdce, Synergie Publishing SE,  2014 , kapitola Pět stupňů kmenového vývoje (s. 25 – 51).

    Křížek, Z., Crha, I., Jak psát reklamní text, Praha: Grada Publishing, 4. vydání, 2012, kapitola O charakteru a účelu reklamního textu ( s. 52-70 )

    Medlíková, O., Přesvědčivá prezentace - Špičkové rady, tipy a příklady , Praha: Grada Publishing a.s.,2010

     

    Doporučená literatura

    Schulz von Thun, F.,  Jak spolu komunikujeme? Praha, Grada, 2005

    Carmine, G. Mluv jako TED, Brno, BizBooks, 2016

    Čepelka, O., Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru, Liberec, Omega, 1997

    Chalupa, R., Efektivní krizová komunikace pro všechny manažery a PR specialisty, Praha, Grada Publishing a.s., 2012,

    Vymětal, J., Průvodce úspěšnou komunikací - Efektivní komunikace v praxi, Praha: Grada Publishing a.s., 2008

     

    Doporučená online média vztahující se k tématu

    Marketing & Media - tištěný týdeník, vydává Forum Media, s.r.o. www.mam.cz

    Médiář — Média, marketing, maloobchod www.mediar.cz

    MediaGuru – Média, reklama, marketing, aktuální zpravodajství www.mediaguru.cz

     

    • Témata blok I.

      ·       Efektivní komunikace – definice komunikace.  Efektivní komunikace jako základní měkká kompetence a její jednotlivé úrovně. 

      ·       Komunikace v týmu – interní a externí vhled do přístupů ke komunikaci. Role, které zastáváme. Vyjednávací a přesvědčovací techniky.

      ·       Manipulace v komunikaci – druhy manipulace a její identifikace v sociálních interakcích. Obecné zásady pro úspěšnou komunikaci.

      ·       Budování důvěryhodnosti – vztahy sezainteresovanými skupinami: stakeholders, klienti, zaměstnanci, dobrovolníci, dárci a podporovatelé, ambasadoři, instituce. Jak s nimi komunikovat.

    • Témata blok II.

      ·       Storytelling/ Copywriting: dovednost zpracovat příběh klientů, zaměstnanců, dobrovolníků, tak aby vyjadřoval poslání organizace.

      ·       Vztahy s médii: co zajímá novináře, kolik mají času, co potřebují. Jak vzniká reportáž, rozhovor.

      ·       Vystoupení ve veřejných sdělovacích prostředcích – příprava reprezentantů organizace, partnerů, influencerů, ambasadorů na působení v médiích, tak aby bylo v souladu se záměry organizace.

      ·        Krizová komunikace – manuál pro situaci, která organizaci/její klienty atd. ohrožuje.