Aperçu des semaines

  • Généralités

  • Úvod

    Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností včetně práce se zdroji, přípravy vlastního odborného textu, prezentačních schopností atd. a to prostřednictvím práce s odbornými texty v anglickém jazyce (zejména z oblasti srovnávací psychologie). Podmínky atestace: aktivní účast založená na domácí přípravě, závěrečná písemná práce, krátká prezentace a zapojení se do diskuze.
    Kód do MS Teams: wlhkbeg

    Témata:
    1) Zdroje informací a posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, poznámkový aparát atp.), typy odborných textů.
    2) Vyhledávání odborných zdrojů/literatury. Databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání - Research gate, Google scholar…).
    3) Rešerše (záměr vyhledávání textu, formulace rešeršního dotazu atp.). Posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití.
    4) Organizace a archivace zdrojů s využitím technologií.
    5) Publikační etika: principy citační práce, citační normy, plagiace a falzifikace.
    6) Práce s citačními manažery.
    7) Čtení odborných textů: struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.
    8) Efektivní a aktivní čtení: tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií), kritické čtení a porozumění textu.
    9) Citace vs. parafráze, tvorba parafrází.
    10) Proces tvorby odborného textu: základní typy práce s odbornou literaturou (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.).
    11) Struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.
    12) Plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování, jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy.
    13) Práce s textovými editory, tvorba powerpointové prezentace.

    Studijní literatura:
    * Povinná:
    ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
    ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
    ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia, 1997. ISBN: 80-7198-173-7.
    * Doporučená:
    BAILEY, S. Academic writing: a handbook for international students. London, New York: Routledge, 2015. 978-1-138-77849-8.
    ZBÍRAL, R. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9.

  • Seminář_01 (2024)

    Obsah prezentace
    a) Úvod do předmětu
    b) Zdroje a odborná literatura
    c) Kde literaturu najdu a k čemu mi je?
    d) Proč je tak důležité uvádět zdroje a správně citovat?
    e) Odborná literatura a hodnověrnost zdrojů

  • Seminář_02 (2024)

    + seznámení se s podobou a strukturou vědeckého článku, viz. prezentace seminář 04

    • Vyhledejte 3 relevantní studie k termínu "test anxiety" (úzkosti z testování u studentů) - pouze studie, které pracují se středoškoláky a vysokoškoláky - deadline 5.3.2024 do 12:00 (poledne!)


      1. Uveďte bibliografický zápis každé studie (jak byste ji uvedli v referencích) podle APA

      2. S prací (preferuji formát .docx a .pdf) odevzdejte stažené články

      3. Stručně mi napište jak jste studie hledali a jak jste vytvářeli bibliografický zápis

      4. K studii (alespoň jedné, ideálně ke všem třem) uveďte jednu větu, kterou odcitujete. Představte si, že je to součást nějakého Vašeho textu a zrovna se snažíte napsat větu k té konkrétní studii. V rámci tohoto cvičení stačí, když budete čerpat z abstraktu studie, ale věta nesmí být přímá citace! Zkuste vybranou informaci promyslet a napsat parafrázi. Vyhněte se formulaci "Novák a kolektiv (20XX) zjistili, že...", místo toho napište co se zjistilo a citaci uveďte na závěr. Bude to nutně působit jako vytržené z kontextu a normálně byste nepsali text takto fragmentovaně, ale to vůbec nevadí, je to cvičení:)

      5. Uveďte jakékoliv svoje poznámky, co Vám přišlo jednodušší nebo náročnější, než jste čekali, čemu nerozumíte atd.


  • Seminář_03 + Seminář_04

    Přehled témat ZDE.

    K vypsaným tématům se můžete přímo sami zapsat. Pokud máte nápad na variaci nebo vlastní téma, ozvěte se mi emailem, téma Vám musím nejdřív schválit.

    • Úkol 2

      Varianta pro všechny: přečíst článek + napsat abstrakt v češtině + minimálně 3 klíčová slova

      Varianta pro ty bez aktivity: přečíst článek + napsat abstrakt v češtině + napsat abstrakt v angličtině + minimálně 3 klíčová slova v obou jazycích


      Název článku: STUDIE VERBÁLNÍ PRODUKCE ČESKÝCH PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ (k nalezení v Moodle u odevzdávárny)

      Jak na abstrakt: držte se prezentací, musíte obsáhnout úvod, metodologii, výsledky a závěr; maximálně 15 řádků ve standardním formátování (Times New Roman 12, řádkování 1,5, zarovnání do bloku).


      Snažte se soustředit na význam, nepracujte mechanicky, nebojte se dělat chyby. Cení se poctivá práce.

      Skvělé příklady abstraktů najdete v archivech časopisu Československá psychologie, kde najdete i české a slovenské články, např.: 

      https://ceskoslovenskapsychologie.cz/index.php/csps/article/view/244

      Odevzdávárna bude otevřená do: úterý 12.3. 12:00 (poledne!)
  • Úkol 3

    • Vyberte si libovolné téma v rámci psychologie a vyhledejte k němu dva zdroje - jeden kvalitní důvěryhodný zdroj a jeden nedůvěryhodný a nevhodný pro odbornou práci. Užitečná Vám bude prezentace Seminář 1.

      Pokud nahrazujete aktivitu za dva semináře, vyhledejte zdroje čtyři (dva a dva).

      Zdroje můžete nahrát jako soubory a/anebo odkazy ve wordovském dokumentu, jakkoliv Vám to bude vyhovovat.

      Deadline až do 3.4.

  • Závěrečná práce