Osnova týdnů

  • Úvod

  • 7. října - 13. října

  • 14. října - 20. října

    • Dobry den,

      Na základě přednášky 13. 10. a četby pasáže knihy O povaze jevů, str. 43-45, a s. 48-49, zkuste stručně říci, co je funkcí počitků při smyslovém vnímání nějakého předmětu? Zatím jen velmi stručně, protože o tom bude výklad i v příští hodině 20. 10. Tu funkci mají počitky nejen u Husserla, ale i u Descarta, empiristů, u Kanta např., pokud jsou vám tito autoři bližší. Stačí 2 až 3 věty.

      Odpovědi prosím odevzdávejte sem do moodlu. Kdybyste meli technicky problem s narhanim ukolu do moodlu, napiste mail, nejlepe kolegyni Mgr. Tatiane Badurove, ktera se v te aplikaci vyzna lepe nez ja.

      Dekuji a zdravim

      Karel Novotny

  • 21. října - 27. října

    • Dobrý den,

      znovu se omlouvám za včerejší výpadek zvuku, snad už se to nestane...

      Za úkol maté tentokrát odpovědět stručně - na základě četby knihy O povaze jevů str. 48 - 52 a přednášek - jak Husserl definuje jevení. Tedy nestačí jen zkopírovat příslušný citát z Husserla, ale vysvětlit svými slovy. Tři věty max.

      V příloze posílám také Husserlův text, abyste mohli ta místa, která cituji ve své knize, číst v kontextu.  

      Zdravím

      Karel Novotný

  • 28. října - 3. listopadu

    • Jak je možné, podle toho, co jsme četli u Husserla, tedˇ znovu během poslední přednášky (tj. v paragrafech 2 a 14 Pátého Logického zkoumání, naskenovaných v příloze k předchozímu úkolu), vysvětlit rozdíl mezi pouhou přítomností "hrubé matérie počitků" a přítomností věci samé ve vnímání?

  • 4. listopadu - 10. listopadu

    • V čem spočívá "realistický předsudek" (§ 3, s. 37), také nazývaný předsudek objektivního světa, který vědy sdílejí s obecným míněním, které máme všichni?

  • 11. listopadu - 17. listopadu

    • Merleau-Ponty kritizuje idealistickou myšlenku, že by předměty měly být přítomné teprve díky vědomí udílejícímu smysl těmto předmětům, tj. díky vnášení formy do chaotické změti počitků. Říká proto, proti Husserlovi, Kantovi aj., že místo aby byly protikladem formy, jsou počitky spíše naopak těhotné, „obtěžkané formou“ (Čapek, s. 77), nebo také, že počitky už jsou samy sebou „intencionální“ (s. 267). Co potom znamená, když píše, že počitek „není vpádem smyslově vnímatelného“ předmětu „do toho, kdo pociťuje“ (s. 268) a že smysly vnímatelný předmět „mi vrací, co jsem mu půjčil“ (s. 268)?

  • 18. listopadu - 24. listopadu

  • 25. listopadu - 1. prosince

    • Najděte shody mezi Patočkou a Merleau-Pontym ve čtvrté kapitole Patočkovy studie "Svět a předmětnost". Shody se týkají odmítnutí realismu a idealismu. Uveďte příklad souznění mezi pociťujícím a pociťovaným, jeden příklad u Merleau-Pontyho a jeden u Patočky.

  • 2. prosince - 8. prosince

  • 9. prosince - 15. prosince

  • 16. prosince - 22. prosince