Section outline

    • V semináři Tvorba učebnic pro cizince se zaměříme aplikaci teoretických poznatků ze seminářů z okruhu výuky češtiny jako cizího jazyka při tvorbě výukového materiálu pro vybranou cílovou skupinu. Společně projdeme od úvodní fáze vymezení recipienta materiálu (jeho psychologických a sociálních parametrů), přes diskusi o koncepci učebnice a upřednostnění výukové metody, až po samotné praktické vytvoření materiálů. V průběhu seminářů budou s ohledem na postup v dílčích krocích tvorby připomínány teoretické poznatky, jejichž znalost je stěžejní pro vytvoření kvalitního výukového materiálu. Výstupem semináře by měl být výukový materiál, který připravíme kolektivně. Jeho rozsah bude záležet na velikosti skupiny participující v semináři.

    • SYLABUS 

      Výběr cílové skupiny: definice jejího psychologického a sociokulturního profilu. Definice jejího profilu s ohledem na SERR.

      Analýzy vybraných učebních materiálů.

      Využití Českého národního korpusu a žákovského korpusu pro přípravu mat

      Vytvoření koncepce výukového materiálu, stanovení obsahu, definice struktury kapitoly.

      Samostatná příprava výukového materiálu.

      Každých 14 dní: prezentace vytvořených podkladů, řízená diskuse k nim. Závěry k předloženému materiálu.

    • Výběr cílové skupiny: definice jejího psychologického a sociokulturního profilu. Definice jejího profilu s ohledem na SERR.

      V úvodním semináři proběhne seznámení s realizací semináře a následná diskuse, při níž bude vybrána cílová skupina žáků češtiny, na níž se při tvorbě materiálu zaměříme. Výběr by měl být uskutečněn na základě konsenzu skupiny. 

      Následně vydefinujeme parametry skupiny, pro niž bude materiál připravován. 

    • Závěry z úvodního semináře

      Vytváříme učební materiál následujících parametrů: 

      1. online materiál
      2. interaktivní cvičení
      3. cílová skupina pravděpodobně náctiletí, příště upřesnit věk
      4. kapitoly budou tvořeny kolektivně, každý člen týmu bude vždy pracovat na nějaké části kapitoly. Tento postup zaručuje kompatibilitu materiálu, je třeba, aby každá vytvořená část byla prezentována všem. Souvislosti musí být diskutovány. např. Nejprve sestavíme lexikální penzum pro kapitolu, následně bude použita v textech pro čtení (nebo obráceně). 
      5. specialista fonetik: integrovat fonetické jevy do textů. 
      6. pokusit se získat finanční podporu na tvorbu materiálu
      7. materiál prezentovat na nějaké konferenci (např. Meta, Dyskorunka, ÚBS: mezinárodní sympozium)
    • CÍLOVÁ SKUPINA

      Definitivně se domluvte na věku cílové skupiny. Tj. vybrali jsme náctileté, ale potřebujeme stanovit, zda učebnice bude pro nižší věkovou hranici tj. 12 - 15 nebo vyšší věkovou hranici, tj. 16 - 19. 

      Napište si argumenty, proč se vám která skupina líbí více, co je pro vás na ní zajímavé s ohledem na výuku ČJC a tvorbu materiálu. Tj. jak se právě tato skupina promítne do materiálu.  Tento parametr budeme následně diskutovat opakovaně. 

    • STRUKTURA KAPITOLY

      Než rozhodnete strukturu kapitoly, definitivně se domluvte, jestli vytváříte obecný výukový materiál, nebo materiál, který bude víc zaměřen na komunikaci (konverzace, čtení, psaní). 

      Výstupem dnešního semináře musí být dohoda o struktuře kapitoly, tj. o tom, co každá kapitola bude obsahovat + v jakém pořadí půjdou tyto části za sebou. 

      Je třeba, abyste se domluvili, jaká bude metodika práce s kapitolou.  Bude se podle kapitoly učit v lineárním pořadí? Nebo bude kapitola obsahovat sekce, mezi kterými budete přeskakovat? Toto je důležité rozhodnout kvůli metodickému principu výuky. (Např. Holá obvykle prezentuje text, ve kterém jsou obsaženy vyučované jevy.  Štindl (Easy Czech) naopak nejdříve uvádí konverzace a ke gramatickým jevům se propracuje později.) 

      Vypracujte společný dokument, ve kterém bude pořadí částí kapitoly + jakou plní v metodickém materiálu funkci, jakou bude mít podobu (např. u slovníčku: podoba tabulky: abecední seznam, pouze v češtině, s uvedením základních gram. informací, příkladová věta, vysvětlení v simple Czech + v kahootu/jiné aplikaci procvičení slovíček zaměřené na význam, pravopis, zařazení do věty) 

      Rozhodněte, kdo bude zodpovědný za kterou část kapitoly. Toto by mělo být fixní. 

  •  

    • Do soboty 14. 11. (20:00) odevzdat na drive své zpracované materiály. 

      Do úterý 17. 11. (18:00) okomentovat všechny odevzdané materiály. 

      Do čtvrtka 19. 11. do semináře "prolétnou" komentáře. 

      Čtvrtek 19. 11. prodiskutujeme odevzdané. 

    • DOPORUČENÍ: Průběžně si listujte nějakou učebnicí B1, abyste dostali do oka, co je jazykově adekvátní pro B1. 

    • Dobrý den, velmi se omlouvám, ale dnešní prezenční seminář se mi nepodaří. Hygiena včera kvůli kovidu zavřela třídu mého dítěte a na dnes děti rovnou objednala na testování, takže na 13 hod musím jet do nemocnice. 

      Prosím, abyste se buď sešli sami nad Lekcí 1 nebo začali individuálně navrhovat obsah a případné podkladové materiály pro Lekci 2.

      Já vám do konce týdne pošlu první verzi kompletace Lekce 1 a napíšu nové informace a instrukce.