Section outline

  • Kurz seznamuje studenty s pojmy kreativita a kreativní myšlení, jejich koncepty a nástroji pro jejich rozvoj. Prostřednictvím přednášek, případových studií, praktických aplikací a studia literatury získají absolventi základní přehled o využití kreativního myšlení nejen v marketingu a managementu.

    • Předmět je zakončen zkouškou a hodnocení předmětu tvoří tři složky s danými váhami – závěrečný test (60 %), týmový projekt (20 %) a individuální prezentace literatury (20 %).

      1. Závěrečný test z literatury a dalších zdrojů (60 % hodnocení)

      2. Týmový projekt (20 %)

      3. Individuální prezentace (20 % hodnocení)

      Jako dodatečná podmínka je nutnost dosáhnout alespoň poloviny bodů v závěrečném testu.

      Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A–F. Celkový výkon studenta/ky bude uveden v procentech (0–100 %) a dle nich stanovena klasifikace: 0–50 % = F, 51–60 % = E, 61–70 % = D, 71–80 % = C, 81–90 % = B a 91 % a více = A).


    • Harmonogram kurzu

      1. 4.10. - přednáška

      2. 11.10. - přednáška

      3. 18.10. - přednáška

      4. 25.10. - reading week - příprava kreativních vystoupení

      5. 1.11. - kreativní vystoupení + výuka

      6. 8.11. - kreativní vystoupení + výuka

      7. 15.11. - kreativní vystoupení + výuka

      8. 22.11. - Host: Míla Knepr

      9. 29.11. - 2 inscenace + Host: Veronika Števčat Szabóová

      10. 6.12. - Host: Tomáš Hrivnák

      11. 13.12. - 4 inscenace a individuální vystoupení

      12. 20.12. Vyhodnocení experimentu a vyhlášení oceněných

      Testy: 3.1. a další dva termíny v lednu (v Moodle prezenčně na Hollaru)

    • Sylabus

      • Kreativita
      • Tvůrčí proces
      • Nástroje kreativního myšlení
      • Design thinking
      • Tvůrčí řízení, kreativita a management
      • Vizuální a jazyková kreativita
    • Individuální prezentace a EXPERIMENT - základní informace a rozcestník k důležitým dokumentům

      Výsledek experimentu v prezentaci z přednášky

      POPIS EXPERIMENTU

      Náhodným výběrem (losováním) jsme se rozdělili do 2 skupin experimentu. Jedna polovina má možnost se ucházet o peněžní odměnu za své vystoupení prezentující knihu, či kapitolu knihy, či článek (za 1., 2. a 3. místo získají 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč, jak jsme si odhlasovali). Druhá polovina tuto možnost nemá. Hodnocení budete udělovat vy sami a každý z Vás obdrží bodové ohodnocení jako průměr hodnocení spolužáků.

      Budete hodnotit individuálně pomocí vlastního souboru s tabulkou. Odkaz na ni společně s informací, zda se právě vy ucházíte o možnost soutěžit, jsem Vám zaslala na školní mail. Ostatní tak nebudou Vaše hodnocení vidět a já tabulku zagreguji po skončení vystoupení.

      Kritéria jsou: Schopnost zaujmout, originalita, srozumitelnost. Můžete prezentovat jakoukoli formou, technika je Vám zcela k dispozici, poprosím Vás akorát zdržet se nebezpečných látek, ohně atp.
      Na závěr experimentu zjistíme, jestli skupina, která měla možnost usilovat o výhru, byla kreativnější.
      Hodnotíme po půl bodech 0 až 10 (9,5 je tedy možné).
      Rozpis pro rozřazení zde. 

      Body za splnění úkolu získáte (oněch 20 %), ať už vyhrajete, nebo nikoli, ať už budete součástí experimentu, či nikoli, prezentace literatury kreativní formou je povinná součást hodnocení pro každého.

      Nezapomeňte, že to, zda jste ve skupině usilující o výhru, je tajné! Jinak se nám experiment nepovede.

      Data o Vaší individuální kreativitě pomocí zjednodušeného Guilfordova testu zde.

    • Dramatické ztvárnění kreativního řízení - INSCENACE v délce 10-15 min.

      ROZŘAZENÍ A TERMÍNY ZDE

      1. Tým managementu nemocnice řešící neutěšený stav personálního zabezpečení směn a neochotu lékařů odpracovat přesčasy, nepřetržité služby apod.

      Zinscenujte poradu tak, že někteří členové týmu budou Adaptoři a někteří Inovátoři. Postupujte podle modelu  Frankové (2011), která cituje Kirtona. V rámci scénáře zdůrazněte výhody jejich vzájemné spolupráce.


      2. Tým ministra financí a jeho náměstků řešící deficit státního rozpočtu a způsoby, jakými by se daly zvednout daňové příjmy a snížit výdaje pro obyvatelstvo co nejméně ničivě.

      Ukažte, zda je v rámci organizační struktury ministerstva podle Vašeho názoru a odhadu možné aplikovat principy kreativního řízení. V případě, že to možné podle Vás není, demonstrujte omezení podle Frankové (2011), části: 4.5.3 Styl vedení.

      3. Tým učitelů na základní škole, kteří se snaží zabránit tomu, aby jejich žáci propadli závislosti na kouření cigaret (resp. nikotinu z ostatních návykových alternativ).

      Aplikujte metodu 6 klobouků od Edwarda de Bono, ilustrujte, jak je využití metody dovedlo ke kreativnímu a funkčnímu řešení problému.

      4. Tým managementu firmy provozující hazardní a sázkové hry, který usiluje v rámci PR aktivit o kampaň varující před důsledky závislosti na hraní hazardních her.

      Předveďte Brainstorming podle původního modelu Alexe F. Osborna z roku 1953.

      5. Tým neziskové organizace Lékaři bez hranic má k dispozici očkovací látku proti závažnému onemocnění a usiluje o design opatření a komunikační strategii s tím spojenou, které mají za cíl maximálně vakcínu využít a zvýšit proočkovanost. Daná šarže má dobu použitelnosti končící za měsíc a další dávka je v nedohlednu.

      Demonstrujte, jak se během porady používá laterální a divergentní myšlení. Využijte i další strategie, které vedou k tomu, že se žádný člen týmu nebojí navrhnout řešení a všechna řešení jsou posuzována nezaujatě.

      6. Tým zastupitelstva obce řeší nedostatek pitné vody v obci.

      Demonstrujte, jak ke kreativnímu řešení vede diverzifikovaný tým lidí. Vytvořte scénář, kde bude každý člen zastupitelstva postavou odlišnou od ostatních. Zužitkujte kapitolu 3.3.2 v Franková (2011).



    • Povinná literatura

    • Doporučená literatura a zdroje

      A. Kreativní myšlení, kreativita a její rozvoj

      • DE BONO, Edward. How to have creative ideas: 62 exercises to develop the mind. London: Vermilion, 2007, 180 s. ISBN 978-0-09-191048-8.

      • DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Překlad Petr Jansa. Praha: Dobrovský s.r.o., 2020. 193 stran. Via. ISBN 978-80-7642-057-1.

      • BRANDT, Anthony a EAGLEMAN, David. The runaway species: how human creativity remakes the world. New York: Catapult, [2017], 2017. 296 stran. ISBN 978-1-936787-52-4. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

      • CARTER, David E. The little book of creativity. New York: Harper Design, 2004, 272 s. : il. ; 24 cm. ISBN 0-06-074801-X.

      • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperPerennial, 1997, viii, 456 s. ; 21 cm. ISBN 0-06-017133-2.

      • DACEY, John S. a LENNON, Kathleen. Kreativita. Překlad Jan Adámek. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2000. 250 s. Psyché. ISBN 80-7169-903-9.

      • DIETRICH, Arne. How creativity happens in the brain. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015, viii, 230 stran : ilustrace. ISBN 978-1-137-50179-0. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

      • GODIN, Seth. Proces: tvořte, vytrvejte, vypusťte to do světa. Překlad Kateřina Harrison Lipenská. První vydání. Praha: Audiolibrix, 2021. 250 stran. ISBN 978-80-88407-00-3.

      • GOSWAMI, Amit. Kvantová kreativita: myslete kvantově, buďte kreativní. Překlad Petr Jochmann. Olomouc: ANAG, [2016], ©2016. 223 stran. ISBN 978-80-7554-050-8.

      • INGLEDEW, John. An A-Z of Visual Ideas: How to Solve Any Creative Brief. Laurence King Publishing. 2011.

      • INGLEDEW, John. How to have great ideas: a guide to creative thinking [online]. London, England: Laurence King Publishing, 2016, ©2016 [cit. 2022-10-05]. ISBN 978-1-78067-989-1. Dostupné z: http://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=4536975.

      • KAUFMAN, James C. Creativity 101. 2nd ed. New York: Springer Publishing Company, 2016. ISBN 9780826129536. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

      • KLEON, Austin. Jeď dál: deset způsobů, jak zůstat kreativní v časech dobrých i zlých. Překlad Růžena Svobodová. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. 221 stran. Briquet. ISBN 978-80-7555-080-4.

      • KLEON, Austin. Ukaž, co děláš!: 10 způsobů, jak sdílet svou kreativitu a nechat se objevit. Vyd. 1. V Brně: Jan Melvil, 2014. 223 s. Briquet. ISBN 978-80-87270-92-9.

      • KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost: techniky a cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 188 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1652-7.

      • KÖNIGOVÁ, Marie. Jak myslet kreativně. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 125 s. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-1626-7.

      • LUIJTEN, Coen. Creativity Works!: Unchain your Creativity, Beat the Robot and Work Happily Ever After. Laurence King Publishing. 2018.

      • NIELSEN, Dorte, & GRANHOLM, Katrine. Creative Thinker’s Rethink Book: 52 Exercises to Train Your Ability to See Connections Others Don’t (Workbook). BIS Publishers. 2021.

      • NIELSEN, Dorte, & THURBER, Sarah. The Secret of the Highly Creative Thinker: How to Make Connections Others Don’t (Reprint). Laurence King Publishing. 2019

      • POPE, Rob. Creativity: theory, history, practice. London: Routledge, 2010, xviii, 302. ISBN 978-0-415-34916-1.

      • PRESSFIELD, Steven. Válka umění: odblokujte svou kreativitu a vyhrajte tvůrčí bitvy. Překlad Filip Drlík. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017. 230 stran. Briquet. ISBN 978-80-7555-035-4.

      • ROOZENKRANS, Joost. How to Create Better Ideas: Connecting the Left and Right Brain in the Design Process. BIS Publishers. 2021.

      • RUNCO, Mark A a Steven R PRITZKER. Encyclopedia of creativity. Academic Press, 2011. ISBN 0123750393. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

      • SAWYER, Keith. Zig zag: the surprising path to greater creativity. 1st ed. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass, 2013.

      • SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav STECH. Tvorba Jako Způsob Poznávání. Prague: Karolinum Press, 2014. ISBN 9788024623351. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

      • SNIDER, Grant. The Shape of Ideas: An Illustrated Exploration of Creativity (Illustrated). Abrams ComicArts. 2017.

      • VANDERVELDE, Walter. When the Box is the Limit: Drive your Creativity with Constraints. Laurence King Publishing. 2019

      • ŽÁK, Petr a René KAŠÍK. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, c2004. Business books. ISBN 80-251-0457-5.

      B. Inovace a design thinking

      C. Marketing, management a kreativní řízení

      • BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Překlad Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 375 s. ISBN 978-80-7367-930-9.
      • FICHNOVÁ, Katarína. Psychology of creativity for marketing communication: selected aspects. Noailles: Association Amitié Franco-Sovaque, 2013, 120 stran : tabulky, ilustrace ; 26 cm. ISBN 978-2-9536153-5-7.
      • HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Vyd. 1. Zlín: VeRBuM, 2014. 293 s. ISBN 978-80-87500-49-1.
      • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Kreativní management v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 130 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-1737-1.
      • HOWKINS, John. The Creative economy: how people make money from ideas. London: Penguin Books, 2002, xviii, 263 s. ISBN 0-14-028794-9.
      • CHADT, Karel, KOUŘIL, Lubomír a PECHOVÁ, Jana. Art of creativity, aneb, Kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 136 s. ISBN 978-80-86723-82-2.
      • NOVÁK, Adam. Inovace je rozhodnutí: kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu. Praha: Grada, 2017, 205 stran : ilustrace ; 24 cm. ISBN 978-80-271-0333-1.
      • NÖLLKE, Matthias. Naučte se myslet kreativně: kreativní techniky pro váš úspěch v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 107 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1519-8.

      D. Kreativita, umění a design

      • AMBROSE, Gavin, Paul HARRIS a Ivo MAGERA. Grafický design: designové myšlení. Brno: Computer Press, 2011, 192 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-251-3245-6.
      • BODEN, Margaret A. Creativity and Art. Oxford: Oxford University Press, Incorporated, 2010. ISBN 9780199590735. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)
      • BRUTHANSOVÁ, Tereza a KRÁLÍČEK, Jan. Czech 100 design icons. 1. vyd. Praha: CzechMania, 2005. [244] s. ISBN 80-239-4817-2.
      • GOMPERTZ, Will. Přemýšlej jako umělec: ...a prožij kreativnější a plodnější život. Překlad Ladislav Šenkyřík. Vydání první. Praha: NLN, s.r.o., 2017. 212 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7422-529-1.
      • KAFKA, Ondřej a KOTYZA, Michal. Logo & corporate identity. 3., přeprac. vyd. Praha: Kafka design, ©2014. 128 s. ISBN 978-80-260-6771-9.
      • KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Překlad Kateřina Křížová a Lucie Vidmar. V českém jazyce vyd. 2., dopl. a rev. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009. 172 s. T. Gesamt; sv. 2. ISBN 978-80-86863-28-3.

      E. Kreativita a jazyk

      • FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze: Rybka, 2007. 277 s. ISBN 978-80-87067-65-9.
      • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. 164 s. ISBN 80-85931-99-0.
      • HRDLIČKA, František. Průvodce po literárním řemesle: (základy tvůrčího psaní). 2., dopl. vyd. Praha: Akropolis, 2008. 197 s. ISBN 978-80-7304-090-1.
      • NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář?. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2000. 174 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-52-X.

      F. Online přednášky

      • BRANDT, Anthony: The Runaway Species: How Human Creativity Remakes the World

      • BROWN, Tim: Tim Brown urges designers to think big

      • CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály: Flow

      • HARFORD, Tim: A powerful way to unleash your natural creativity

  • Prohlašuji, že jsem zkoušku zpracoval/a nezávisle, bez pomoci třetích stran a bez použití jiných než předem povolených materiálů. 

    U otázek s možností volby je správně minimálně jedna odpověď (může jich tedy být správně i více).

    Úlohy budou vyhodnoceny vyučujícím po ukončení testu.