12. kapitola
Section outline
-
SOCIÁLNÍ PERCEPCE A KAUZÁLNÍ ATRIBUCE
Témata této kapitoly částečně spadají do oblasti sociální psychologie. Jedná se o chyby ve vnímání druhých, k nimž patří tendence ke schematičnosti, haló efekt a efekt prvního dojmu, Pygmalion a Golem efekt a také předsudečnost. Zmíněno bude i téma konstruování sociální skutečnosti spolu s vhodnými a nevhodnými typy konstruktů, které si lidé vytvářejí o různých sociálních situacích. Druhá kapitola bude věnována problematice kauzálních atribucí a jednotlivých atribučních tendencí a chyb. Všechny tyto percepční jevy zásadním způsobem ovlivňují práci pedagogů i dalších pracovníků v pomáhajících profesích.
KONTROLNÍ OTÁZKY
- Vysvětlete, co je to haló efekt.
- Vysvětlete, co je to kontrastní vnímání a favoritismus u učitele.
- Vysvětlete, co je to Pygmalion efekt (Golem efekt). Jaké okolnosti jej posilují?
- Jak byste vysvětlili označení „kauzální atribuce“?
- Zkuste vyjmenovat jednotlivé obecné kategorie kauzálních atribucí.
- Co je základní atribuční a základní autoatribuční chyba?
- Co je to nešťastná, defenzivní kauzální atribuce a autoatribuce? Jaký je mezi nimi vztah? Jaký dopad může mít na žáka?
- Co je to šťastná, ofenzivní kauzální autoatribuce a jak ji může pedagog podpořit?
- Co je to naučená bezmocnost a co je pro ni charakteristické? Jaká se u ní vyskytují zdravotní rizika?
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
1. Zkuste si vzpomenout a sepsat konkrétní výroky učitelů ze základní a střední školy, jimiž hodnotili Vaše výkony. Které z nich dnes hodnotíte jako podpůrné? Které jste prožívali jako demotivující? Zkuste je roztřídit na (1) šťastné (ofenzivní) a (2) nešťastné (defenzivní) kauzální atribuce. Výroky z druhé kategorie zkuste přeformulovat tak, aby na Vás působily podpůrně.
2. Prožívali jste někdy v nějakém školním předmětu určitou dobu naučenou bezmocnost? Co ji podle Vás pravděpodobně způsobilo?