8. kapitola
Osnova sekce
-
ŠKOLNÍ INKLUZE V PRAXI
Školní inkluze je jedním ze školních témat, které se nachází uprostřed mnoha změn. Dochází k jejímu rozšiřování do různých oblastí a resortů a naopak, k hledání jejích hranic a přenastavování limitů. Projevy školní inkluze v české školní populaci, jejich pozitivní či negativní efekty, jsou teprve prozkoumávány. To se odráží i v legislativě, která se v této oblasti průběžně upravuje. Klíčová je pro nás z hlediska složení zkoušky znalost Vyhlášky 27/2016 Sb. "o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných", kterou najdeme níže v příloze.
Text následující kapitoly v příloze vychází ponejvíce ze zahraničních výzkumných studií a je do určité míry sdělením předběžným. Na základě osobních zkušeností s českým školním prostředím a s rozhovory s dotčenou populací učitelů a pedagogických psychologů však lze aktuálně odhadovat, že většina z těchto nálezů odpovídá i situaci u nás.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
- Jak byste charakterizovali podstatu školní inkluze? Jaké jsou její hlavní myšlenky?
- Zkuste vysvětlit hlavní argumenty hovořící pro současnou podobu školní inkluze, i argumenty, které hovoří spíše proti ní.
- Jaké okolnosti na straně žáka se zdravotním postižením či znevýhodněním je třeba zvážit při rozhodování o jeho začlenění do běžné ZŠ?
- Jaké jsou výhody začlenění žáka se zdravotním či smyslovým postižením do běžné ZŠ?
- Jaká jsou rizika inkluze pro začleněného žáka, pokud se jeho začlenění do běžné ZŠ nezdaří?
- Jaké připomínky mají učitelé vůči školní inkluzi?
- Jaké typy postižení mají velkou šanci na úspěšné začlenění do běžných školních tříd?
- Jaké typy postižení jsou z hlediska školní inkluze rizikové a proč?
- Jaké jsou možnosti a rizika začlenění do běžných tříd u žáků s mentálním postižením?
- Jak jsou na tom ve třídách žáci se slabým školním prospěchem, kteří nemají mentální postižení?
- Jaká jsou specifika žáků s těžkým sluchovým postižením?
- Jaká jsou specifika žáků s těžkým zrakovým postižením?
- Jaké rizikové faktory existují u žáků s poruchami autistického spektra? Jaké faktory mohou jejich začlenění podpořit?
- Jaká jsou specifika začlenění do běžných tříd u žáků se závažnějším tělesným postižením?
- Jaké jsou postoje spolužáků k žákům s ADHD? Co by měl učitel zajistit pro jich úspěšné začlenění?
- Jakým způsobem má učitel pracovat s třídou v případě začleňování žáka s vyšším stupněm pedagogické podpory? Uveďte konkrétní příklady.