Osnova sekce

  • ŠKOLNÍ INKLUZE V PRAXI

    Školní inkluze je jedním ze školních témat, které se nachází uprostřed mnoha změn. Dochází k jejímu rozšiřování do různých oblastí a resortů a naopak, k hledání jejích hranic a přenastavování limitů. Projevy školní inkluze v české školní populaci, jejich pozitivní či negativní efekty, jsou teprve prozkoumávány. To se odráží i v legislativě, která se v této oblasti průběžně upravuje. Klíčová je pro nás z hlediska složení zkoušky znalost Vyhlášky 27/2016 Sb. "o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných", kterou najdeme níže v příloze. 

    Text následující kapitoly v příloze vychází ponejvíce ze zahraničních výzkumných studií a je do určité míry sdělením předběžným. Na základě osobních zkušeností s českým školním prostředím a s rozhovory s dotčenou populací učitelů a pedagogických psychologů však lze aktuálně odhadovat, že většina z těchto nálezů odpovídá i situaci u nás.

    KONTROLNÍ OTÁZKY:

    1. Jak byste charakterizovali podstatu školní inkluze? Jaké jsou její hlavní myšlenky?
    2. Zkuste vysvětlit hlavní argumenty hovořící pro současnou podobu školní inkluze, i argumenty, které hovoří spíše proti ní.
    3. Jaké okolnosti na straně žáka se zdravotním postižením či znevýhodněním je třeba zvážit při rozhodování o jeho začlenění do běžné ZŠ?
    4. Jaké jsou výhody začlenění žáka se zdravotním či smyslovým postižením do běžné ZŠ?
    5. Jaká jsou rizika inkluze pro začleněného žáka, pokud se jeho začlenění do běžné ZŠ nezdaří?
    6. Jaké připomínky mají učitelé vůči školní inkluzi?
    7. Jaké typy postižení mají velkou šanci na úspěšné začlenění do běžných školních tříd?
    8. Jaké typy postižení jsou z hlediska školní inkluze rizikové a proč?
    9. Jaké jsou možnosti a rizika začlenění do běžných tříd u žáků s mentálním postižením? 
    10. Jak jsou na tom ve třídách žáci se slabým školním prospěchem, kteří nemají mentální postižení?
    11.  Jaká jsou specifika žáků s těžkým sluchovým postižením?
    12. Jaká jsou specifika žáků s těžkým zrakovým postižením?
    13. Jaké rizikové faktory existují u žáků s poruchami autistického spektra? Jaké faktory mohou jejich začlenění podpořit?
    14. Jaká jsou specifika začlenění do běžných tříd u žáků se závažnějším tělesným postižením?
    15. Jaké jsou postoje spolužáků k žákům s ADHD? Co by měl učitel zajistit pro jich úspěšné začlenění?
    16. Jakým způsobem má učitel pracovat s třídou v případě začleňování žáka s vyšším stupněm pedagogické podpory? Uveďte konkrétní příklady.