6. kapitola
Section outline
-
ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOST PODMÍNĚNÁ PSYCHOSOCIÁLNÍMI PŘÍČINAMI
Kapitola šestá navazuje na předchozí kapitolu o příčinách školní neúspěšnosti. Cílem tohoto textu je popsat psychosociální příčiny školní neúspěšnosti, jejich projevy ve školním prostředí a poskytnout základní informaci o možnostech pomoci žákovi a jeho rodině ze strany školy.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
- Jaké nedostatky na straně žáka souvisejí se školní nepřipraveností?
- Co je to syndrom migrujícího žáka a jaké jsou jeho dopady?
- S čím souvisí sociokulturní hendikep u žáků, kteří pocházejí z českého prostředí?
- Popište rozdíly mezi omezeným a rozvinutým jazykovým kódem.
- Jak se může odrážet omezený jazykový kód v hodnocení žáka učitelem?
- Jak se liší fobická úzkostná porucha a obsedantně kompulzivní porucha?
- Jak byste vysvětlili anticipační úzkost a separační úzkost?
- Co je charakteristické pro sociální fobii a jak se projevuje ve škole?
- Jakými projevy chování se mohou projevovat žáci s posttraumatickou stresovou poruchou?
- Jaký mívá obvykle dopad depresivní porucha žáka na jeho školní práci?
- Jak byste vysvětlili vznik psychosomatických potíží?
- Jaký typ dětí je nejvíc ohrožený zanedbáváním a týráním? Jaký je vztah těchto dětí ke světu a k druhým lidem?
- Jaké jsou právní povinnosti učitele při podezření na CAN? Jak by měl učitel při podezření na výskyt tohoto syndromu u žáka postupovat?
- Co je to citová deprivace a subdeprivace a jakými způsoby chování se u školních dětí může projevovat?
- Jak byste popsali syndrom neúspěšného žáka? Jak je možné mu ve škole předcházet?
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
- Vzpomenete si na nějakého spolužáka, který pocházel ze sociálně slabšího rodinného prostředí. Zkuste popsat, v čem všem se jeho znevýhodnění ve škole projevovalo. Mohli mu podle Vás tenkrát učitelé nějak pomoci? Co pro něj mohli tenkrát udělat?
- Vzpomenete si na nějakého spolužáka, který během školní docházky zažil nějaký závažnější problém v rodině? Jak se s tímto obdobím ve škole vypořádával?
- Vybavíte si nějakého spolužáka, u kterého se rozvinul syndrom neúspěšnosti? Jak se u něj tento syndrom projevoval? Co by podle Vás mohlo jeho situaci ve škole zlepšit?