5. kapitola
Osnova sekce
-
PŘÍČINY ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI S BIOLOGICKÝM PODKLADEM
Kapitola pátá se zaměřuje na příčiny školní neúspěšnosti, které jsou způsobeny určitými fyziologickými či neuropsychologickými příčinami. Patří mezi ně zejména mentální postižení, školní nezralost, výkyvy související s dospíváním, nerovnoměrné nadání spolu se specifickými poruchami učení (SPU), syndrom ADHD a zdravotní či smyslové postižení. Na témata této kapitoly pak navazuje kapitola Školní inkluze v praxi, které zde uvedená témata sleduje v kontextu současné koncepce školní inkluze.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
- Jaké jsou biologicky dané příčiny školní neúspěšnosti?
- Jak se liší způsob uvažování u žáků s mentální retardací na prvním a druhém stupni ZŠ od jejich vrstevníků?
- Jaké pásmo IQ začíná způsobovat potíže žákům na druhém stupni ZŠ?
- Jaké dvě skupiny žáků je možné rozlišit z hlediska příčin vzniku mentálního postižení?
- Vyjmenujte jednotlivé složky, v nichž jak se projevuje školní nezralost.
- Jakým způsobem se mění vztah dospívajících ke škole a k dospělým autoritám?
- Co způsobuje větší konfliktnost a neuváženost dospívajících?
- Jakými dysfunkcemi může být způsobena dyslexie?
- Jaké jsou rozdíly mezi dysgrafií a dysortografií?
- Jak se projevuje dyskalkulie?
- Která z uvedených poruch je z hlediska školní neúspěšnosti nejzávažnější?
- Proč se specifické poruchy učení vyskytují často společně?
- Do jakých tří variant je členěn syndrom ADHD?
- Jaký bývá typický vývoj dětí a dospívajících s ADHD a které varianty tohoto syndromu se objevují v určitých vývojových obdobích?
- Jaké kognitivní funkce ADHD postihuje?
- Jak ovlivňuje ADHD školní práci žáka?
- Jaké bývají vztahy žáka s ADHD se spolužáky?
- Jakou intervenci byste jakožto učitelé doporučili rodičům žáka s podezřením na ADHD?
- Jaké faktory a okolnosti komplikují školní práci žákům s chronickým onemocněním či zdravotním postižením?
- Jaké vztahy mají k žákům s postižením jejich spolužáci? Co je pro ně charakteristické?
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
- Vzpomenete si na nějakého spolužáka s velmi slabým školním prospěchem? Čím byl podle Vás způsobený? Jak se tento žák cítil ve třídě? Jaké v ní měl postavení?
- Vzpomenete si, zda se změnil Váš postoj ke škole v dospívání? Změnil se vůči některým předmětům? Co Vás k této změně postoje vedlo?
- Jakým způsobem by měl učitel ve škole řešit konflikt s dospívajícím žákem?
- Měli jste na ZŠ ve třídě žáka s ADHD? Jaké měl ve třídě postavení? Co si o něm mysleli spolužáci, co učitelé? Co si o sobě myslel žák sám? Co myslíte, že by mu tehdy pomohlo jeho situaci ve škole zlepšit?
- Co podle vás může být příčinou toho, že žáci s nejtěžší (kombinoanou) formou ADHD trpí také častěji poruchou opozičního vzdoru?
- Měli jste ve třídě spolužáka s nějakým závažnějším chronickým onemocněním? Jaké postavení měl u učitelů? Jaké postavení měl mezi spolužáky? V čem ho vnímali jinak než ostatní?