3. kapitola
Section outline
-
UČENÍ – DRUHY UČENÍ, PAMĚŤ, KOGNITIVNÍ STYLY, TVOŘIVOST
Ve třetí kapitole bude nejprve uvedeno, co je to učení. Dále budou vysvětleny nejtypičtější druhy učení, včetně některých novějších přístupů. Pozornost bude věnována také problematice paměti, vybavování a zapomínání. Zmíněny budou také kognitivní učební styly a otázka tvořivosti ve školním prostředí.
KONTROLNÍ OTÁZKY:
- Zkuste vytvořit vlastní definici učení a poté ji porovnejte s jejími definicemi uvedenými na začátku kapitoly.
- Je při výuce senzomotorického učení na začátku vhodnější klást důraz na přesnost, nebo na rychlost?
- Hraje při senzomotorickém učení nějakou roli intelekt učícího se? Proč ano, nebo proč ne?
- Jaké znáte druhy podmiňování?
- Jaké znáte druhy paměti?
- Proč je verbální učení náročnější na zapamatování než učení pojmové a problémové?
- Co může učitel udělat pro to, aby se nové informace staly součástí dlouhodobé paměti žáků?
- Co může udělat student či žák pro to, aby si lépe zapamatoval naučené poznatky?
- Zkuste vyjmenovat co nejvíc variant aktivně pojatého opakování
- Jak byste vysvětlili tyto myšlenkové operace: „indukce“ a „dedukce“?
- Proč je podle Vás vhodnější u mladších školáků vysvětlovat pojmy pomocí indukce, zatímco u starších školáků využívat spíše dedukci?
- Vyjmenujte fáze postupu řešení úkolů či problémů.
- Jaké jsou výhody problémového (produktivního) učení a jaké jsou jeho nevýhody?
- Co je to zóna nejbližšího vývoje?
- Jaké přínosy má kooperativní vyučování?
- Které dvě dimenze měří dotazníky ke zjišťování míry reflexivity-impluzivity žáků?
- Které učební metody a mnemotechnické pomůcky byste doporučili studentům s vizuálním kognitivním stylem?
- Které učební metody a mnemotechnické pomůcky byste doporučili studentům s auditivním kognitivním stylem?
- Čím se od sebe liší kognitivní styly a učební styly?
- Které druhy učení je zapotřebí během absolvování autoškoly zapojit, aby dostal uchazeč řidičský průkaz?
OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
- Učili jste se někdy jako žáci či studenti na některý předmět pravidelně? Vzpomenete si, co Vás k tomu vedlo?
- V čem je podle Vás výhodné používání diskusí při výuce? V čem je to naopak nevýhodné?
- Proč si podle Vás lépe pamatujeme začátek a konec učební látky než její prostředek?
- Jaké strategie učení Vám nejvíce vyhovovaly, když jste navštěvovali ZŠ? Považujete je i dnes za nejvhodnější? Je něco, co byste si zpětně doporučili?
- Jaký druh opakování naučené látky se Vám v současnosti nejvíc osvědčuje?
- Je podle Vás ztracená energie, kterou člověk vynaloží na pochopení něčeho, co ve svém životě nebude potřebovat?
- Jaké kognitivní styly podle vlastního odhadu preferujete?
- Zažili jste v průběhu základní školy učitele, který podporoval Vaši tvořivost? Jakým konkrétním jednáním to prováděl?