ÚVODNÍ SLOVO K PŘEDMĚTU
Section outline
-
Vážené studentky, vážení studenti,
Tento portál je pro předmět „Pedagogická psychologie“ naším hlavním informačním zdrojem, který bude doplněný pravidelnou výukou. Poznatky uvedené v kapitolách níže budou povinným informačním zdrojem pro naši přípravu na zkoušku a měly by nás připravit také na část státnic. Témata jsou řazena v obdobné posloupnosti, jak budou probírána na přednáškách. V přednáškách se však budeme stejnými tématy zabývat méně podrobně, větší prostor budeme věnovat společné diskusi nad nimi a osobním zkušenostem z naší vlastní "školní kariéry". Přednost v hodinách má diskuse, takže v závislosti na množství podnětů k ní se stihne nebo nestihne probrat vše potřebné. Zbývající potřebné informace bude zapotřebí dostudovat individuálně.
KE KONZULTACÍM A INFORMACÍM
Jednodušší dotazy prosím formulujte přímo na výuce (bývají zpravidla relevantní i pro Vaše spolužáky), výjimečně mi prosím ty jednodušší zasílejte na můj fakultní mail (janosova@htf.cuni.cz). Pro řešení komplexnějších dotazů a záležitostí jsou určeny konzultační hodiny na HTF UK ve čtvrtky v L-201 v 13-14.45 hod. (po předchozí dohodě až do 15 hod.). V průběhu semestru prosím procházejte své školní maily, kam vám budou zasílány aktuální informace či změny.
KE ZKOUŠCE
Pokud jste již předmět "Pedagogická psychologie" absolvovali během svého předchozího studia (na VOŠ apod.), doporučuji vám, abyste si pro kontrolu prošli jednotlivé kontrolní otázky, které jsou uvedeny u každého z témat. Budete-li na ně schopni s určitou mírou podrobnosti zodpovědět, pravděpodobně nebudete mít problém u zkoušky ani u státnic.
Podstatou předmětu Pedagogická psychologie však není jen předání vědomostí. Součástí přípravy na práci pedagoga je i schopnost osobně reflektovat vlastní školní zkušenosti a aplikovat získané znalosti do praxe. Zcitlivění a vnímavost k různým dilematům psychologické oblasti jsou základními pracovními prostředky pracovníka v pomáhající profesi, učitele či sociálního pedagoga. Z tohoto důvodu máme k dispozici otázky k zamyšlení, které by nám v rozvoji těchto kompetencí měly pomoci.
Zkouška bude probíhat formou písemného testu prezenčně s možností následného ústního dotazování. Test se bude skládat z otevřených otázek.
K SEMINÁRNÍ PRÁCI NA ZÁPOČET
V příloze níže najdeme pravidla pro psaní empiricky zaměřených seminárních prací. Uznání seminární práce (zaslané Vám mailem od dr. Karely) je podmínkou k udělení zápočtu z pedagogické psychologie a k přihlášení se na termín zkoušky v SIS. V příloze najdeme informace, co je cílem práce, jak ji členit, jak odkazovat na informační zdroje, jaké výzkumné metody je možné zvolit, jak prezentovat výsledky a jak je interpretovat. (Najdeme zde i několik typů na témata, která by bylo možné zkoumat.)
Před hledáním volby tématu Vaší seminárky si podklady vytiskněte a důkladně pročtěte. Při psaní textu postupujeme po jednotlivých bodech, abychom se vyhnuli případnému přepracovávání práce. Práci je možné v tomto akademickém roce odevzdat maximálně třikrát.
Bude se jednat o empiricky pojatou seminární práci, která se zaměřuje na zjišťování postojů a představ (nikoliv znalostí) předškolních či školních dětí a dospívajících v populaci 4-19letých (tj. od předškoláků po běžné maturanty). Zkoumáni budou příslušníci jedné skupiny (např. stejné školní třídy, volnočasového kroužku apod.). Lze použít rozhovory, dotazníky volné písemné výpovědi, zúčastněné pozorování, analýzu kreseb. Volba výzkumného nástroje se vždy řídí zvoleným tématem a věkem respondentů.
Rozsah práce je v rozmezí 5-12 stran textu.
Při hledání tématu je na místě jeho volbu zkonzultovat, abychom se vyhnuli případnému přepracování práce. Pro posouzení vhodnosti tématu Vaší seminární práce mi prosím během podzimu zasílejte na mail ( Pavlina.Janosova@htf.cuni.cz ) tyto údaje: (1) definované téma, (2) formulovaný cíl, (3) zvolenou skupinu respondentů nebo respondenta a (4) vytvořený výzkumný nástroj . Písemně dostanete zpětnou informaci, že Vámi zvolený cíl a design seminární práce jsou v pořádku. (Případně je totéž možné konzultovat přímo ve výuce, nebo na konzultačních hodinách ve čtvrtek v 13-14.45 hod.)
Vyhotovenou práci prosím posílejte mailem panu doktorovi Janu Karelovi: Jan.Karela@htf.cuni.cz.
Práci lze vypracovat i ve dvojici. V takovém případě dvojice vytváří více rozhovorů, více pozorování apod.
V příloze (POŽADAVKY K SEMINÁRNÍ PRÁCI) najdeme pro naši inspiraci i nějaká témata, která je možné v rámci seminárky zkoumat. Lze se zabývat např. i postoji žáků k určitým sociálním, společenským, politickým či výchovným a výukovým oblastem.
Na použitou literaturu odkazujeme (a uvedeme ji v seznamu literatury) podle České citační normy z roku 2022 (odkaz na ni je: https://citace.zcu.cz/metody-citovani.html).
V dalších dvou přílohách najdeme dva formuláře INFORMOVANÝCH SOUHLASŮ pro žáky nad 16 let a pro rodiče dětí do 16 let. Budeme je potřebovat, pokud se rozhodneme zkoumat pomocí rozhovorů.
Přeji Vám hodně zdaru při studiu a těším se naviděnou s vámi.
Srdečně vás zdraví
Pavlína Janošová