Osnova sekce

Hlavní stránka kurzu

    • Aktulní pokyny a informace k zadávání a vypracovávání BP a DP najdete na webu katedry.

      Zejména v Průvodci pracemi najdete nejdůležitější informace a odkazy od zadávání projektu, přes formální nároky prací až po obhajobu a její průběh.

      Průvodce pořádně pročtěte!
    • Téma (v českém a anglickém jazyce): Téma je ze své podstaty širší a nelze jej již v budoucnu měnit (viz níže).

      Název (v českém a anglickém jazyce): Název by měl přesně odrážet cíl práce a výzkumnou otázku, lze ho však v průběhu měnit.

      Klíčová slova (v českém a anglickém jazyce)

    • Východiska

      1.     = shrnutí rešerše literatury, z níž projekt práce a formulace tématu vychází (proto „východiska“).

      Doporučená struktura/obsah:

      (Dobře napsaná východiska nemusí nutně obsahovat všechny části - některé se mohou objevit i jinde v projektu apod., klíčová je zejména návaznost na existující výzkum nebo teoretická východiska dle toho, co pro danou práci dává větší smysl.) 

      a.      Základní formulace výzkumného problému = Na jakou situaci práce reaguje? Jaký problém se snaží vyřešit? Co v sociální realitě je popudem pro sociologické bádání v této práci?

      b.      Sociologická relevance tématu/výzkumného problému = Proč tento problém řeší právě sociologie? Jak zkoumání tohoto problému zapadá do širšího sociologického výzkumu?

      c.      Teoretická východiska = Jak je téma v projektu uchopeno (s pomocí jaké teorie)? Jaké teoretické nástroje využíváte či plánujete využít pro uchopení problému? 

      ! Nezapomeňte ! Teorie je základním analytickým nástrojem, který Vám pomáhá formulovat hypotézy, dílčí otázky či směřovat Váš výzkum určitým směrem, ale také interpretovat data a docházet ke kvalitním závěrům. Dobrá teorie a kvalitní data jsou ty hlavní rozdíly, které odlišují hospodskou debatu od vědy.

      d.      Návaznost projektu na předchozí výzkumy = K čemu dospívají existující výzkumy? Na co se už přišlo? Jak na to navazuje moje práce? 

    • Cíle

      Formulace výzkumné otázky/cíle by měla navazovat na Východiska. To znamená, že bychom se v části Východiska měli dozvědět tolik, abychom chápali cíl práce i jeho relevanci. 

      Cílem nemůže být sepsání práce samo o sobě. Z toho vyplývá, že cílem nemůže být pouze např.:

      • ·       analýza tématu/dat;
      • ·        přiblížení problému či tématu; pojednání o tématu;
      • ·        shromáždění, shrnutí, zmapování informací či problematiky;
      • ·        srovnání nějakých teorií, přístupů, metod, populací apod.

      Toto jsou vesměs prostředky, kterými se snažíte nějakých cílů dosáhnout. Většinou se jedná o nedílnou součást práce, ovšem nikoli o cíle samy o sobě – bez přehledu tématu a shrnutí relevantních informací nelze práci napsat a něco v ní ukázat. Snažte se proto při formulaci cílů výše uvedeným slovům vyhnout.

      Cílem může být například ověřit platnost určité teorie, hypotéz či tvrzení, možnosti aplikace teorie na vámi zvolený problém nebo populaci, ověřit vhodnost nové metody či nové užití staré, zjistit, zda se nějaký jev vyskytuje v určité populaci a popsat ho (nebyl-li již popsán dříve) apod.

      Příklady pro formulaci cílů:
      výzkumné:
      • explorace: zmapovat (není-li dříve zmapováno!), získat, otevřít, formulovat hypotézy, konceptualizovat...
      • deskripce: popsat (není-li již dříve popsáno systematicky!), klasifikovat, porovnat, strukturovat, monitorovat...
      • explanace: vysvětlit, ověřit, potvrdit, vyvrátit, odhalit, nalézt mechanismy...
      • porozumění: pochopit, interpretovat...
      • predikce: předpovědět, predikovat, odhadnout...
      aplikovaný výzkum:
      • hodnocení (evaluace): zhodnotit, vyhodnotit, ocenit, zjistit efektivitu...
      • stanovení cílů a priorit: stanovit...
      • definice problému: pouze pokud nebyl dříve definován! - formulovat, definovat, strukturovat, vymezit...
      • posoudit sociální dopady
      • navrhnout řešení: navrhnout řešení, vyhodnotit varianty...
      metodologické:
      • navrhnout, ověřit, reprodukovat, vylepšit... metodu, postup, měřící nástroj...

      Převzato a upraveno z: 

      • Blaikie, N. W. H. (2003). Analyzing quantitative data from description to explanation. London; Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 
      • Veselý (2013). Verejněpolitický a „klasický" socialněvědní výzkum: podobnosti a odlišnosti. Retrieved from: http://is.muni.cz/el/1423/jaro2013/VPL465/um/VyzkumVP.txt
    • Zkuste drobná cvičení k formulaci cílů:

      1)  Explicitně a písemně definujete všechny klíčové pojmy vaší výzkumné otázky/cíle. Cílem je, aby VO byla jednoznačná a vyhnuli jste se zmatkům vycházejícím z neuvědomělých nejednoznačností.

      2) Odpovídáte na tři otázky: Co? Jak? Proč?, které se váží k vaší VO. Cílem je, abyste se donutili promyslet klíčové aspekty VO a vyhnuli se případným slepým uličkám. Co budete zkoumat? Jak to budete zkoumat? A nejzákeřnější: Proč to budete zkoumat? Co odpovíte, když Vám na Váš projekt Vaše babička řekne "No a (co z toho)?"?

       

    • Metody

      Konkrétní a rozmyšlená představa o postupu řešení práce. Předběžné rozvržení tohoto postupu, následnost jednotlivých kroků.

      Empirické práce (= práce obsahující vlastní výzkumné šetření) - sekce musí obsahovat informace o:

      1. cílová populace, velikost vzorku a způsob výběru vzorku;
      2. metoda sběru dat a jeho technické zajištění;
      3. testované hypotézy a operacionalizace klíčových konceptů (jak budou měřeny ústřední koncepty);
      4. metody zpracování a analýzy dat.

      Tyto informace (s výjimkou operacionalizace a hypotéz) uvádíme u kvantitativních i kvalitativních prací! 

      Sekundární analýza (= práce obsahující analýzu již existujících dat) - sekce musí obsahovat informace o:

      1. popis datového souboru:
        1. zdroj a tvůrci datasetu (která organizace data sbírala);
        2. cílová populace, velikost vzorku a způsob jeho výběru;
        3. metoda sběru dat;
      2. oblasti proměnných či proměnné, které budou analyzovány; 
      3. navrhovaný postup analýzy datasetu.

      Uvádí se i URL odkaz na dataset či metadata o něm.

      Přehledové a teoreticky orientované práce (= práce postavenné na studiu existující literatury) - sekce musí obsahovat informace o:

      1. postup rešerše odborných zdrojů:
        1. prohledávané databáze
        2. postup vyhledávání,
        3. kritéria zařazení zdrojů do přehledu (např. roky publikace, jazyk vydání, vymezení tématu či použitých metod atd.),
        4. popis dalších kroků zpracování vybraných textů (co v nich bude hledáno a jak).

      Pro systematické rešerše, nebo pro systematizaci přístupu k rešerši, doporučujeme rámec PRISMA.

       

      Popis metod musí být dostatečně konkrétní, abychom z něj mohli posoudit, je-li navrhovaný postup realizovatelný, adekvátní stanovené otázce a může přinést odpovídající výsledky. Toto se týká i postupu rešerše literatury u přehledových prací.

      NELZE napsat např. "Provedu 10 kvalitativních rozhovorů" nebo "Prohledám dostupnou literaturu", protože z takto vágního popisu nelze usuzovat na jeho kvalitu a to, zda víte, co vlastně budete dělat.

    • Charakteristika závěrů

      1.      Představení očekávaných závěrů ve smyslu jejich hloubky, dosahu, sociologické (příp. i společenské) relevance, příp. další využitelnosti.

      Účelem této části projektu je ukázat, že jste domysleli svůj projekt do konce, tj. že si umíte představit, k čemu vás navrhovaný postup práce dovede. Je zásadní, abyste si ověřili, že navrhovaný postup vás skutečně dovede ke stanovenému cíli. Položte si proto otázky jako „Co bude výsledkem postupu, který navrhuji?“ a „Jaké informace mi tento postup přinese?“

      Příklady formulací:

      • Závěry práce budou odpovídat na hlavní výzkumné otázky a nabídnou teoretický model faktorů přispívajících k sociální izolaci matek. Očekávané závěry poskytnou porozumění subjektivního prožívání sociální izolace matek osob s mentálním postižením v českém konkrétním kontextu včetně identifikace příčin a dopadů sociální izolace v jejich každodenním životě, vlivu kulturních norem intenzivního mateřství a copingových strategií, které využívají k překonání sociální izolace.
      • Závěrem práce bude popis, jak o tématu reprodukce smýšlí a jakou mají v této souvislosti představu o svých reprodukčních plánech mladí lidé, pro něž jsou environmentální rizika jedním z faktorů, který do jejich reprodukčních plánů vstupuje. Diplomová práce tak umožní nejen přispět k diskusi o teorii environmentálních rizik v souvislosti s reprodukčními plány mladých lidí, ale zároveň také odhalit, jaká témata jsou pro dané jedince v tomto ohledu ústřední a jak své smýšlení o reprodukci komunikují se svým okolím.
      • Práce umožní sledovat významnou část dráhy Maussovy vlivné koncepce a poukáže na výsadní roli, kterou dar zaujímá v sociálních teoriích směny. Zodpovězení výzkumných otázek objasní, do jakých problémových oblastí sociologie přesahuje ekonomie daru a jak ji jednotliví autoři integrují do svého díla. Přispěje také k hlubšímu pochopení toho, jak různé sociální teorie pojímají konstituci sociálního řádu a vztah mezi sociálním jednáním a ekonomickým jednáním v užším smyslu.
      • Práce v teoretické rovině přispěje k pochopení komplexního modelu faktorů ovlivňujících postoje ke klimatu v českém kontextu, identifikaci klíčových prediktorů environmentálního uvědomění a lepšímu porozumění role socioekonomických faktorů v environmentálních postojích.
        Práce by mohla mít i praktické přínosy jako doporučení pro tvorbu efektivnějších komunikačních strategií či identifikace bariér pro přijetí klimatických opatření.
    • Seznam literatury

      Projekt obsahuje seznam bibliografických údajů k použitým zdrojům. V tomto případě výjimečně může obsahovat i zdroje neodkazované přímo v projektu, ale zamýšlené pro užití při zpracování samotné práce (tyto dva typy zdrojů v seznamu nerozlišujeme). Platí nicméně, že zdroje odkazované v textu projektu musí být uvedeny v seznamu literatury.

      Pro bakalářské práce je povinné užívat citační normu APA. Pro magisterské práce je tato norma doporučována.

      V textu projektu práce se odkazuje jako v jiných typech odborných textů. Vzhledem k zadání do SIS je třeba odkazovat formou author-date přímo v textu (např. APA), nikoliv číselnými odkazy apod.