Přehled literatury:
Kromě základu uvedeného v sekci "Psaní" tohoto Moodle se zvláště na rozsáhlejší přehledy literatury pro závěrečné práce vztahuje následující:
Struktura přehledu je podřízena struktuře práce jako celku = přehled literatury slouží konkrétnímu cíli v rámci práce = poskytuje nezbytné informace pro různé části práce. Uvědomte si tento cíl - pomůže vám to začlenit přehled do celku práce a dobře ho strukturovat tak, aby tento cíl naplňoval a byl v celku práce účelný(funkční).
To znamená, že v přehledu by měly být hlavně poznatky, které:
- využíváte pro formulaci výzkumné otázky a zmapování existujícího poznání, na které navazuje vaše práce;
- vedou k formulaci dílčích výzkumných otázek či hypotéz;
- informují vaši volbu výzkumného designu, (teoretického) přístupu, definice, analýz apod.;
- využíváte pro interpretaci dat;
- rámují vámi vytvořené poznatky tak, aby jim čtenář porozuměl v širším kontextu existujícího poznání.
Z toho plyne, že poznatky, které po jejich sepsání do přehledu literatury později v práci nijak nevyužíváte (např. pro interpretaci dat nebo diskusi), nemusíte mít v přehledu.
V každé závěrečné práci MUSÍ být přehled, ze kterého vychází formulace výzkumné otázky a řešení práce. Tento přehled je stručným a jasným popisem/mapou poznávání, které informuje vaši vlastní práci. Ukazujete v něm, na jaké existující poznání navazujete a jak. V závěrečné diskusi se k tomuto vracíte a ukazujete, jak vaše poznatky zapadají do existujícího poznání, které jste zmapovali na začátku práce.
Typy struktury přehledu:
Chronologický
- vývoj tématu během času
- vzorce, obraty, klíčové debaty směřující vývoj pole
- příklad: Teorie percepce rizika:
- předteoretické období (management rizika, technicistní přístup)
- začíná psychometrickým paradigmatem v 60. letech
- 70. léta bouřlivý vývoj: kulturní teorie
- Luhmann
- Beck
- …
Tematický
- opakující se témata, aspekty tématu, klustry myšlenek či podtémat nalezených v literatuře
- vytváříme nejčastěji shlukováním poznatků do větších celků, mindmapping apod.
- příklad: proces sociální konstrukce rizika
- jev - interpretace jevu – definice rizika – konstrukce rizika – framing rizika – reakce na konstruované riziko…
Tematický/teoretický
- roviny v teoretickém pojetí jevu
- srovnání různých teoretických přístupů apod.
- příklad: vlastnosti teoretických přístupů k riziku
- struktura x jedinec
- konstruktivismus x objektivistický přístup
- riziko jako negativní x pozitivní jev
Metodologický
- rozdíly přístupů či disciplín
- sociologie x psychologie x politologie (Kolik prostoru je potřeba tomu věnovat?)
- empirické poznatky x teoretické přístupy (Proč oddělovat?)
- kvantitativní x kvalitativní (Proč oddělovat?)
- různé metody
- příklad: různé přístupy k měření percepce rizika
- psychometrie (dotazníky o percepci) x analýza diskurzu
- (konstrukce a framing) x „objektivní“ měření rizika (expert-lay gap)
Poznatky v přehledu navazujeme především:
- podobností: Podobně jako X, teorie/autor/výzkum Y přistupuje k tématu...
- rozdílností: V rozporu s těmito výsledky studie X zjistila, že...
- návazností: Na tento výzkum reagovali XY...