Osnova sekce

Hlavní stránka kurzu

    • To hlavní a zásadní:

      1. Většina závěrečných prací nemá teoretickou a empirickou část. Struktura závěrečné práce s empirickým výzkumem většinou sleduje strukturu IMRAD (viz také průvodce). Struktura přehledové práce se řídí syntézou poznatků z rešerše.
      2. Psaní závěrečné práce není lineární. Nepíšete teorii před výzkumem, abyste pak zjistili, že většinu toho, co jste napsali, při interpretaci výsledků nepoužijete. K již napsanému se častokrát vracíme a přepisujeme, editujeme apod.
      3. Nadbytečné informace, které nejsou později v práci nijak využity, jsou naškodu. Text by měl být jako celek efektivní - měl by tedy obsahovat vše potřebné k pochopení výzkumnéh problému a vašich závěrů. A nic navíc.
      4. Někdy je pro výsledný text mnohem přínosnější něco smazat.
      5. Nedrobte text do minikapitol. Udržujte nit a tok na sebe navazujících informací. Nadpis kapitoly jako přerušení toku myšlenek je berlička, jak obejít vnitřní návaznost textu, která ale snižuje čtivost a kvalitu textu jako celku.

    • Struktura závěrečných prací OBECNĚ

      Klíčové body, kterými se řídit:
      1. Neexistuje žádná jendotná struktura závěrečných prací.
      2. Není třeba mít teoretickou a empirickou/praktickou část!
        • !!! Nelze oddělit psaní "teoretické" a "empirické" části. Budete psát a revidovat střídavě různé části práce tak, aby vznikal konzistentní celek.
      3. Struktura práce v obecné rovině bývá nejčastěji tato:
        • Úvod
        • Východiska = přehled literatury, ze kterého vychází Vaše vlastní zkoumání (= Background, State of the Art...)
        • Jádro vlastní práce - váš vlastní výzkum, ať už empirický, či studium literatury
          • JÁDRO práce tvoří vaše výzkumná činnost: empirický výzkum, cílený přehled literatury (literature review), rozbor konkrétních děl/konceptů/teorií/autorů či jejich kombinace (můžeme mít například jádro tvořené přehledem literatury doplněný menší empirickou sondou apod.).
          • ! PŘEHLED LITERATURY v jádru se od přehledu ve východiscích liší tím, že východiska shrnují literaturu, která rámuje problém, který zkoumáte a která mu předchází - co se již ví, na co můj výzkum navazuje, proč v popsané situaci vzniká potřeba přehledu literatury (=mojí práce) a v jádru jde o přehled naplňující cíle práce.
        • Syntéza (jak výsledky Vaší práce zapadají do celku v daném oboru - vracíte se k Východiskům)
      4. V empirických pracích nejčastěji volíme strukturu IMRAD.
      5. Princip proporcionality: věnujeme více prostoru důležitým věcem.
      6. Účelnost: v práci je vše, co čtenář potřebuje k pochopení výsledků, závěrů a přínosů vaší práce a k posouzení jejich kvality. Není v ní nic navíc - žádná "vata", rituální zmínky a výlety do starověkého Řecka. Jděte k věci!
      7. Text sám o sobě je lienární, ale jeho vnitřní logika je cyklická:

      image.png

      Uspořádání do lineární struktury psaného textu má nejčastěji tuto logiku:

      image%20%281%29.png

    • Úvod:

      image%20%281%29.png

      Závěr:

      1. shrnutí závěrů a zjištění
      2. reflexe: dosažení cílů, odpovědi na otázky, použité teorie a metody, realizace zkoumání
      3. evaluace závěrů: reliabilita a adekvátnost odpovědi na VO; zobecnitelnost mých závěrů mimo kontext práce
      4. návrhy do dalšího výzkumu, aplikace závěrů
    • Přehled literatury:

      Kromě základu uvedeného v sekci "Psaní" tohoto Moodle se zvláště na rozsáhlejší přehledy literatury pro závěrečné práce vztahuje následující:

      Struktura přehledu je podřízena struktuře práce jako celku = přehled literatury slouží konkrétnímu cíli v rámci práce = poskytuje nezbytné informace pro různé části práce. Uvědomte si tento cíl - pomůže vám to začlenit přehled do celku práce a dobře ho strukturovat tak, aby tento cíl naplňoval a byl v celku práce účelný(funkční).

      To znamená, že v přehledu by měly být hlavně poznatky, které:

      1. využíváte pro formulaci výzkumné otázky a zmapování existujícího poznání, na které navazuje vaše práce;
      2. vedou k formulaci dílčích výzkumných otázek či hypotéz;
      3. informují vaši volbu výzkumného designu, (teoretického) přístupu, definice, analýz apod.;
      4. využíváte pro interpretaci dat;
      5. rámují vámi vytvořené poznatky tak, aby jim čtenář porozuměl v širším kontextu existujícího poznání.

      Z toho plyne, že poznatky, které po jejich sepsání do přehledu literatury později v práci nijak nevyužíváte (např. pro interpretaci dat nebo diskusi), nemusíte mít v přehledu.

      V každé závěrečné práci MUSÍ být přehled, ze kterého vychází formulace výzkumné otázky a řešení práce. Tento přehled je stručným a jasným popisem/mapou poznávání, které informuje vaši vlastní práci. Ukazujete v něm, na jaké existující poznání navazujete a jak. V závěrečné diskusi se k tomuto vracíte a ukazujete, jak vaše poznatky zapadají do existujícího poznání, které jste zmapovali na začátku práce.

      Typy struktury přehledu:
      Chronologický
      • vývoj tématu během času
      • vzorce, obraty, klíčové debaty směřující vývoj pole
      • příklad: Teorie percepce rizika:
        • předteoretické období (management rizika, technicistní přístup)
        • začíná psychometrickým paradigmatem v 60. letech
        • 70. léta bouřlivý vývoj: kulturní teorie
        • Luhmann
        • Beck
      Tematický
      • opakující se témata, aspekty tématu, klustry myšlenek či podtémat nalezených v literatuře
      • vytváříme nejčastěji shlukováním poznatků do větších celků, mindmapping apod.
      • příklad: proces sociální konstrukce rizika
        • jev - interpretace jevu – definice rizika – konstrukce rizika – framing rizika – reakce na konstruované riziko…
      Tematický/teoretický
      • roviny v teoretickém pojetí jevu
      • srovnání různých teoretických přístupů apod.
      • příklad: vlastnosti teoretických přístupů k riziku
        • struktura x jedinec
        • konstruktivismus x objektivistický přístup
        • riziko jako negativní x pozitivní jev
      Metodologický
      • rozdíly přístupů či disciplín
      • sociologie x psychologie x politologie (Kolik prostoru je potřeba tomu věnovat?)
      • empirické poznatky x teoretické přístupy (Proč oddělovat?)
      • kvantitativní x kvalitativní (Proč oddělovat?)
      • různé metody
      • příklad: různé přístupy k měření percepce rizika
        • psychometrie (dotazníky o percepci) x analýza diskurzu
        •  (konstrukce a framing) x „objektivní“ měření rizika (expert-lay gap)

      Poznatky v přehledu navazujeme především:
      • podobností: Podobně jako X, teorie/autor/výzkum Y přistupuje k tématu...
      • rozdílností: V rozporu s těmito výsledky studie X zjistila, že...
      • návazností: Na tento výzkum reagovali XY...
    • Co se na závěrečných pracích vlastně hodnotí? A jak?
    • Příklady závěrečných prací