Osnova sekce

  • Zápis dítěte do ZŠ
    Úkol: Připravte strukturu realizace zápisu dítěte do ZŠ
    Cíl: Analýza školní zralosti a připravenosti, reflexe jednotlivých složek školní zralosti, plán možné podoby zápisu, zápis jako diagnostický nástroj i významný rodinný milník. Analýza možných náročných situací. Role učitele v oblasti školní zralosti.

    Metody: rozhovor s učiteli během praxí, analýza zkušeností s formou a obsahem zápisů do 1. ročníků (v ideálním případě praxe konaná v době zápisů). Příprava vlastní koncepce zápisu : cíle, metody, formy, role rodičů, typy úkolových situací. Strategie pro komunikaci se zákonnými rodiči i dětmi.
    -     analýza literatury,
    -    identifikace důležitých oblastí školní zralosti
    -    komparace pojetí zápisů (z realizované praxe i webových stránek ZŠ – alespoň 5 institucí)
    -    popis výhod a nevýhod jednotlivých pojetí zápisu
    -    role školského poradenského systému i spolupráce s MŠ, role rodičů
    -    reflexe náročných situací (nespolupracující dítě,  dítě nezralé, ale zákonní zástupci chtějí realizovat zápis, dítě školsky zralé, ale rodiče vyžadující odklad…..)

    Výstup:    zpracování seminární práce  o rozsahu cca 5 normostran (struktura: úvod, klíčová témata školní zralosti, struktura  vybraného programu (během praxe či dle dostupnosti informací na webu vybrané školy, analýza rizik v průběhu realizace,  návrh vlastního pojetí zápisu, reflexe náročných situací, spolupráce s rodinou,  role dalších institucí (MŠ, PPP, SPC…).

    Úkol se váže k 5. okruhu SZZ, který je vymezen klíčovými slovy: charakteristiky žáka primární školy v kognitivní, afektivní, psychomotorické oblasti; porovnání charakteristik žáka primární školy se žákem mateřské a sekundární školy; vstup žáka do základní školy- školní zralost a připravenost, přípravné třídy a odklad školní docházky; proměny charakteristik žáka mezi 1. a 5. ročníkem a jeho příčiny; nejvýznamnější teorie vývojové psychologie a psychologie osobnosti; osobnost žáka; osobnostní typy; gender; typy žáků; metody a postupy poznávání žáka; potřeby žáka.