JAK POSTUPOVAT V KVALITATIVNÍM VÝZKUMU PŘI ANALÝZE DAT (kódování, tematická a obsahová analýza)
Section outline
-
Nejčastějším metodologickým designem empirických Bc. a DP prací jsou na naší fakultě kvalitativní analýzy. Používají se pro kazuistické/případové studie, analýzy rozhovorů a zúčastněné pozorování, anamnestická data, deníky, blogy apod.
Ještě před samotným sběrem dat si potřebujeme zvolit způsob vyhodnocení kvalitativních dat. Studenti obvykle používají metodu kódování (otevřeného a následné tvorby kategorií či témat v závislosti na typu zvolené analýzy). Za nejjednodušší lze pokládat techniku "vyložení karet", pro kazuistické/případové studie bývá využívána technika "tematického kódování", případně komplexnější tematická analýza, vedoucí k jakési myšlenkové mapě vynořených témat. Pro zkoumání nějakého jevu, který má charakter procesu, využíváme (po otevřeném kódování) kódování axiální, které je jednou z etap zakotvené teorie. V případě zkoumání subjektivních zkušeností s nějakou osobně významnou či závažnou situací využíváme často interpretativní fenomenologickou analýzu (IPA). Někdy můžeme při výzkumu životních proměn využívat také některé techniky narativní analýzy. Analytických metod pro kvalitativní data existuje mnoho a stále vznikají nové. Výše uvedené jsou ty, s nimiž naši studenti pracují pravděpodobně nejčastěji, protože nejvíce odpovídají charakteru jejich dat a jejich výzkumným cílům.
V rozsahu jedné přednášky není možné projít detailněji všechny přístupy. V PŘÍLOZE v PowerPointu níže najdeme ÚVODNÍ INFORMACE O KVALITATIVNÍM PŘÍSTUPU s hlavními principy a několika stručnými výzkumnými ukázkami. (prosím, rozbalte si i poznámky pod snímky s podrobnějšími informacemi).
(Prosím, prezentaci nešiřte dál, slouží jen nám, jako zestručněné vodítko při psaní závěrečných prací)
Abychom si mohli zvolit vhodný typ analýzy, potřebujeme si nastudovat nějakou kapitolu či článek o daném typu analýzy z odborné literatury s ukázkami těchto analýz. Volbu konkrétní analýzy konzultujeme s vedoucím práce. Zde je možné doporučit tyto zdroje:
- Švaříček, Šeďová: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (Praha, Portál, 2007): popis otevřeného a axiálního typu kódování, tematické kódování, dále ukázky těchto výzkumů: případové studie, zakotvená studie, etnografický výzkum a biografický výzkum (podobající se narativní analýze)
- Gulová, Šíp: Výzkumné metody v pedagogické praxi (Praha, Grada, 2013): zakotvená studie, případová studie, interpretativní fenomenologická analýza, narativní analýza, diskurzivní analýza a obsahová analýza.
- Řiháček, Hytych a kol.: Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy (Brno, Masarykova univerzita, 2013): zakotvená teorie, interpretativní fenomenologická analýza, narativní analýza a diskurzivní analýza.
- Hendl: Kvalitativní výzkum - základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál (2005 a novější vydání).
- K tematické analýze máme k dispozici článek (v angličtině), kde je podrobně popsán celý analytický proces (viz příloha). Je zde také ukázka konkrétního výzkumu. V další příloze najdeme zestručněný a zjednodušený překlad tohoto článku v češtině.
Dobrá zpráva je, že kvalitativní výzkumník může používat jen některé principy či prvky z různých analýz (pokud to z hlediska typu dat či cíle dává smysl) a může je také kombinovat. Svůj postup nicméně musí popsat a odůvodnit volbu své strategie v popisu metodologie. Předem jej také konzultujeme s vedoucím práce.- Obsahovou analýzu používáme při vyhodnocování otevřených otázek v dotaznících, nebo písemných výpovědí na nějaké téma od vyšších desítek respondentů. (Na na základě jejích výsledků pak můžeme statisticky porovnat podsoubory v rozdílech v uváděných typech odpovědí.) V jejím případě není potřeba vycházet z metodologické literatury, protože se předpokládá, že pak bude ještě následovat statistická analýza.
V případě Vašeho zájmu o podrobnější popis kvalitativních metod přikládám odkaz na pokračující kurz Metodologický seminář - II, kde jsou uvedené základní informace k zakotvené teorii, interpretativní fenomenologické analýze, narativní analýze a diskurzivní analýze. Texty vycházejí ze tří výše uvedených publikací (link na Metodologický seminář - II. je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11557).