Osnova sekce

  • Studenti se sluchovým postižením musí na vysoké škole překonávat větší množství překážek. Studium na UK Vám také může přiblížit např. dokument Televizního klubu neslyšících, který se na dva tyto studenty zaměřuje. Najdete ho zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096066178-televizni-klub-neslysicich/220562221800016/

    (V rámci tohoto pořadu můžete nalézt i další zajímavé díly s probíranou tématikou.)

    Zkušenosti ukazují, že pro studenty se sluchovým postižením je v prostředí VŠ obtížné zéjména:

    pro uživatele mluveného jazyka:

     - zvládat náročné poslechové situace (semináře, přednášky, hromadné aktivity, diskuze) a odnášet si z nich relavantní množství informací

     - porozumět mluvenému slovu a zároveň si psát poznámky

     - v některých případech i zvládnutí běžných individuálních rozhovorů a konzultací

     - případná nutnost telefonických hovorů (ne vždy)

     - ústní zkoušky a zejména pak SZZ mohou vyvolát větší míru stresu pramenící z náročné poslechové situace

     - plnohodnotné zapojení do skupinové práce

    pro uživatele znakového jazyka:

      - orientace v písemných, odborných a studijních materiálech

     - výuka je pro tyto studenty vedená v cizím jazyce, který je odlišný od jejich mateřského jazyka, z toho plyne zvýšená náročnost studia

     - písemné a odborné studijní vyjadřování v pasné češtině je pro ně náročné

     - "běžná" slovní komunikace je pro ně mnohdy nedostupná, je nutné počítat s tlumočníkem znakového jazyka

     - orientace ve fakultních a vysokoškolkých záležitostech a povinnostech, pramenící z informačního deficitu (může nastat i u skupiny uživatelé mluveného jazyka, ale spíše v menší míře)

     - riziko vydělení ze studijního kolektivu, zapříčněné odlišným způsobem komunikace a sluchovým deficitem

     - plnohodnotné zapojení do skupinové práce

     - v mnoha případech potřeba zvýšené časové dotace na práci s písemným textem (čtení i psaní), zvýšené organizační nároky na výuku a konzultace