Section outline

  • interpretacni-trojuhelnik

    Zdroj: Philip Rutt in Ludwig 2015.

    Co všechno musí muzea, galerie, památkové objekty i průvodci v národních parcích zvážit, než nabídnou náštěvníkům cesty k hlubšímu porozumění přírodnímu a kulturnímu dědictví, které opečovávají, spravují a chrání? Jak návštěvníky oslovit a přesvědčit, aby se k nim připojili? 

    • Prezentace k přednášce na téma Tvorba a vyhodnocování interpretačních strategií.

    • Šobáňová, P., Muzejní expozice jako edukační médium, 1. díl, Olomouc 2014.

      Dostupné z: http://kvv.upol.cz/images/upload/files/sobanova%20muzejni%20expozice%201%20tisk%20blok.pdf

      Doporučení ke studiu:

      Základní pojmy - viz zejm. kapitola 2:

      • Muzejní expozice jako komunikační a edukační médium (s. 51- 81)

      Tvorba muzejní expozice - viz zejm. kapitoly 5 a 6:

      • Proces tvorby muzejní expozice (s. 169-188)
      • Doporučení k tvorbě expozice jako edukačního média (s. 189-210)

      Příprava hodnocení muzejní expozice: viz zejm. kapitola 4

      • Přístupy k tvorbě muzejních expozic a jejich klasifikace (s. 119-168)

    • Medek, M., Činčera, J. a kol, Naučné stezky: zpracování a hodnocení nepřímých interpretačních programů, Brno 2016

      Doporučení ke studiu:

      Základní pojmy a principy - zejm. kapitola 1 a 2:

      • Interpretace (s. 12-22)
      • Interpretační plánování (s. 23-30)
    • HAVLŮJOVÁ, H. – REZKOVÁ PŘIBYLOVÁ, N. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M., Nové přístupy k živému zprostředkování památek: výklad, prezentace nebo interpretace?, Zprávy památkové péče, r. 78/6, 2018, s. 506-512.

      Článek mapuje proces etablování pojmu "interpretace kulturního dědictví" ve světě památkové péče, v mezinárodním i českém kontextu.

      Odkazuje rovněž na mezinárodní chartu ICOMOS o interpretaci a prezentaci kulturně historických míst. Blíže viz International Council on Monuments and Sites (dále jen ICOMOS), The ICOMOS Charter for the Interpretation and Presentation of Cultural Heritage Sites, 2008, dostupné z: http://www.international.icomos.org/charters/interpretation_e.pdf

    • Shep, M., Kintz, P. (ed.) Guiding is a profession. The museum guide in art and history museum, Amsterdam 2017.

      Překlad do češtiny, který vydala Pedagogická fakulta UK (2022) dostupný zde: https://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2022/12/15/pruvodcovstvi-je-profese/

      Volný překlad (K. Sládková) metodické příručky, kterou pro potřeby svých průvodců vytvořily ve spolupráci Rijksmuseum Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Van Gogh Museum, University of Amsterdam. Originál dostupný zde: https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2020/02/guiding-is-a-profession.pdf

    • Thorsten Ludwig, Interpretační průvodce: Jak se o místní dědictví podělit s ostatními, 2015

      Příklad mezinárodně sdílené metodické příručky pro interpretaci místního kulturního dědictví, který vychází z principů formulovaných Freemanem Tildenem na základě zkušeností National Park Service v USA (50. léta 20. století).

      Blíže viz také http://www.interpret-europe.net/top/material.html

    • Tilden, F., Interpreting Our Heritage, Chapel Hill 1957 (3. vydání 1977).

    • Medek, M. (ed) a kol., Čítanka interpretace, Brno 2016

      Publikace vytvořená členy Sdružení pro interpretaci místního dědictví ČR, která shrnuje překlady-výtahy základních teoretických textů z anglosaského prostředí.

      Obsah:

      • Freeman Tilden: Interpreting Our Heritage (s. 9n.)
      • Sam Ham: Environmental Interpretation (s. 25n.)
      • Beck & Cable: The Gifts of Interpretation (s. 51n.)
      • David Larsen: Meaningful Interpretation (s. 83n.)
      • John Veverka: Interpretive Master Planning (s. 107n.)
      • Lisa Brochu: Interpretive Planning (s. 153n.)
      • Sam Ham: Interpretation: Making a Difference on Purpose (s. 183n.)
    • Informační platforma Sdružení pro interpretaci místního sdružení, která sdílí metodiky, příklady dobré praxe i podpůrné materiály pro tvorbu a hodnocení kvalit interpretace.

      Blíže viz https://dobrainterpretace.cz/zdroje-informaci.

      Doporučení pro studium: