Osnova sekce

  • divka-v-muzeu

    Foto: Tomáš Svoboda (Novinky.cz, 2020)

    V čem spočívá potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení?

    Prostudujte přiložené materiály a na závěr připojte svůj názor do diskuzního fóra.

    • Klička, T., Co je muzeum? Nová definice, Art Antique, říjen 2019

      Stručné shrnutí debat, jež probíhají na mezinárodním muzejním fóru v souvislosti se snahami vytvořit novou definici muzea odpovídající 21. století.

    • Bartoníček, R., Lidé z Bojkovic si založili vlastní muzeum, zájem je obrovský, iDnes, 3.6.2011, dostupné z: https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/lide-z-bojkovic-si-zalozili-vlastni-muzeum-zajem-je-obrovsky.A110603_159

      Příklad vzniku nových muzeí.

    • Stručný přehled vývoje a vzniku pojmu celoživotního učení, jak se etabloval v mezinárodní a české politické praxi, základní deklarace a strategické dokumenty (MŠMT ČR).

    • MŠMT, Strategie celoživotního učení, 2007

      Obsahuje mj. vymezení základních pojmů:

      • základní, střední, terciární vzdělávání
      • další vzdělávání
      • formální a neformální vzdělávání, informální učení

      Implementační plán strategie viz také https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr

    • Příklad implementace strategie celoživotního učení v oblasti kulturního dědictví: Velká Británie (v angličtině)

      • vládní zadání
      • strategické dokumenty MLA
      • teoretické rámce: obecné vzdělávání a sociální cíle (Generic Learning Outcomes, Generic Social Outcomes)
      • příklady uplatnění GLO's v praxi
    • Havlůjová, Indrová a kol., Památky nás baví 4: Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: NPÚ 2015

      Příklad certifikované metodiky, která je určena všem zájemcům o teoretické otázky i praktické možnosti neformálního a informálního učení v historickém prostředí. 

    • Hudec, P., Lamatová, H. a kol., Kunstkomora v tabletu, 1-3, Olomouc 2020.

      Příklady certifikovaných metodik, které připravilo Muzeum umění Olomouc, pro potřeby tvorby, realizace a hodnocení kvality digitálních aplikací vytvořených pro galerijní a muzejní interpretaci v rámci neformálního vzdělávání dospělých (1.díl), rodin s dětmi (2. díl). Třetí díl se zabývá mobilními digitálními technologiemi při zprostředkování kulturního dědictví pro potřeby formálního vzdělávání školních skupin.