Potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení
Osnova sekce
-
Foto: Tomáš Svoboda (Novinky.cz, 2020)
V čem spočívá potenciál kulturního dědictví pro celoživotní učení?
Prostudujte přiložené materiály a na závěr připojte svůj názor do diskuzního fóra.
-
Úvodní přednáška
-
Klička, T., Co je muzeum? Nová definice, Art Antique, říjen 2019
Stručné shrnutí debat, jež probíhají na mezinárodním muzejním fóru v souvislosti se snahami vytvořit novou definici muzea odpovídající 21. století.
-
Bartoníček, R., Lidé z Bojkovic si založili vlastní muzeum, zájem je obrovský, iDnes, 3.6.2011, dostupné z: https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/lide-z-bojkovic-si-zalozili-vlastni-muzeum-zajem-je-obrovsky.A110603_159
Příklad vzniku nových muzeí.
-
Stručný přehled vývoje a vzniku pojmu celoživotního učení, jak se etabloval v mezinárodní a české politické praxi, základní deklarace a strategické dokumenty (MŠMT ČR).
-
MŠMT, Strategie celoživotního učení, 2007
Obsahuje mj. vymezení základních pojmů:
- základní, střední, terciární vzdělávání
- další vzdělávání
- formální a neformální vzdělávání, informální učení
Implementační plán strategie viz také https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr
-
Příklad implementace strategie celoživotního učení v oblasti kulturního dědictví: Velká Británie (v angličtině)
- vládní zadání
- strategické dokumenty MLA
- teoretické rámce: obecné vzdělávání a sociální cíle (Generic Learning Outcomes, Generic Social Outcomes)
- příklady uplatnění GLO's v praxi
-
Havlůjová, Indrová a kol., Památky nás baví 4: Kulturní dědictví jako příležitost pro učení všech generací. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro neformální a informální učení, Praha: NPÚ 2015
Příklad certifikované metodiky, která je určena všem zájemcům o teoretické otázky i praktické možnosti neformálního a informálního učení v historickém prostředí.
-
Hudec, P., Lamatová, H. a kol., Kunstkomora v tabletu, 1-3, Olomouc 2020.
Příklady certifikovaných metodik, které připravilo Muzeum umění Olomouc, pro potřeby tvorby, realizace a hodnocení kvality digitálních aplikací vytvořených pro galerijní a muzejní interpretaci v rámci neformálního vzdělávání dospělých (1.díl), rodin s dětmi (2. díl). Třetí díl se zabývá mobilními digitálními technologiemi při zprostředkování kulturního dědictví pro potřeby formálního vzdělávání školních skupin.
-