Didaktická a dialektická literatura Staré a Střední říše
Section outline
-
Otázky k zamyšlení
1. Na základě textů, které jste přečetli, si pokuste definovat, co si Egypťané představovali pod pojmem maat. Co znamenala maat pro různé vrstvy egyptské společnosti, co pro společnost jako celek, co pro jedince?
2. Žánr naučení byl dlouho považován za čistě „školní“ texy. Pokuste se na jednu stranu obhájit názor Jana Assmanna (naučení jsou texty primárně určené pro výuku v písařských školách) a na druhou Richarda Parkinsona (naučení jsou primárně literární texty, které rozhodně nebyly sepisovány pro účely výuky písařů).
3. Jak je v Naučení krále Amenemheta prezentován královský úřad? Na základě vaší odpovědi se zamyslete, zda je legitimizace nástupu Senusreta I. na trůn jediným a hlavním významem textu.
4. Jak se prezentace královského úřadu liší v Naučení pro Merikarea? Najděte v něm argumenty pro historizující čtení (text je dílem herakleopolských panovníků a přímo odráží situaci té doby) a proti němu.
5. Je Chetiho naučení skutečně satirou? Proč?
-
v českém překladu B. Vachaly
-
v překladu B. Vachaly
-
v překladu B. Vachaly
-
v českém překladu B. Vachaly
-
aneb Satira na povolání v překladu B. Vachaly
-
aneb Napomenutí egyptského mudrce v překladu B. Vachaly
-
v překladu B. Vachaly
-
v anglickém překladu M. Lichtheimové
-