Městská knihovna v Praze
Osnova sekce
-
Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas
Kreditové ohodnocení: 2 (60 hodin práce studenta)
Rozsah: 2 hodiny týdně
Pedagogická praxe v dětském oddělení městské knihovny v Praze
Bylo by dobré, aby student měl ve svém rozvrhu volno alespoň jedno dopoledne (jeho část) týdně, protože v tu dobu se koná většina akcí pro školy, popř. alespoň jednou za 14 dnů. Určitě bude užitečné, když v knihovně stráví i některé odpoledne či večer, kdy probíhají další typy aktivit pro děti a mládež.
Na začátku praxe (první týden semestru) proběhne informativní schůzka, na níž se studenti dozvědí vše potřebné ohledně průběhu praxe, jejich cílů a výstupů. Zároveň se seznámí s fungováním Městské knihovny a s provozem Ústřední městské knihovny. Student začne docházet do dětského oddělení příslušné pobočky. Vždy 2 studenti budou působit a spolupracovat v rámci 1 pobočky. Studenti si mohou vybrat z následujících 4 pracovišť: Ústřední městská knihovna, pobočka ve Školské, pobočka na Smíchově a pobočka na Opatově. Student nejprve absolvuje několik náslechů – nejlépe na několika pobočkách (jejich počet záleží na vzájemné dohodě mezi jím a knihovníkem). Postupně se ve svém „domovském“ dětském oddělení zapojuje do plánování, realizace a reflektování průběhu besedy či jiné formy spolupráce se školou. Míra a rychlost zapojování studenta závisí na jeho předchozích zkušenostech a na dohodě s knihovníky. Mělo by docházet k postupnému předávání zodpovědnosti.
Dílčí aktivity, do kterých se student v průběhu praxe může zapojit:
a) Náslechy na besedách (nejlépe na besedách žáků 1.,2. i 3. stupně, převládat by měly besedy se staršími žáky), pokud daná pobočka např. nespolupracuje s žádnou střední školou, bylo by dobré se domluvit s pracovnicemi Ústřední knihovny, která nabízí besedy a akce pro všechny věkové kategorie.
U náslechů besed by bylo dobré, kdyby student měl možnost se s průběhem besedy seznámit ještě před účastí na ní, po besedě by určitě měl proběhnout reflektivní rozhovor studenta s knihovníkem.
Pokud má student možnost vidět tutéž besedu s různými třídami, nabízí se srovnání reakcí různých tříd ke stejnému tématu (stejná příprava – podle reakcí různý výsledek).
b) Náslechy na dílnách čtení/ve čtenářském klubu + poučení se o fungování čtenářského klubu a dílny čtení v odborné literatuře a pomocí konkrétních videonahrávek (více viz informační zdroje níže).
c) Rozhovor se skupinkou dospívajících o jejich četbě (o žánrech i konkrétních titulech, povinné či doporučené školní četbě apod.), porovnání zjištěných poznatků s nejčastěji půjčovanými knihami Městské knihovny. Je možné realizovat při účasti na běžném provozu půjčování knih dětem.
d) Seznámení s knihovnickými seznamy doporučené literatury pro různé věkové skupiny, jejich srovnání s klasickou povinnou četbou.
e) Účast na lektorském doporučování knih pro žáky 2. a 3. stupně, rozšíření obzorů o současné literatuře pro dospívající.
f) Doučování žáků (pokud pobočka tuto možnost nabízí).
g) Seznámení se s postupem plánování besedy knihovníkem, s metodami a pomůckami, které se mu osvědčily.
h) Příprava průvodního listu pro hru Lovci perel.
i) Účast na deskových hrách, popř. dalších zajímavých aktivitách, které knihovna nabízí dětem a dospívajícím (např. Noc s Andersenem apod.)
j) Páteční čtení (pobočka Smíchov) - vymýšlení fiktivního světa, tvorba postavy
Vyvrcholením praxe je závěrečný samostatný či tandemový výstup studenta. Nabízejí se různé formy: např. beseda, dílna čtení, čtenářský klub apod. A různá témata: např. Klasikové/povinná četba jinak, young adult apod. Závěrečný výstup (např. téma besedy) by si student mohl vybrat podle své specializace (druhého oboru) a zájmů. Případně by mohl zkusit inovovat stávající besedu, která je v nabídce dané pobočky.
Tematická beseda by měla proběhnout s využitím aktivizačních metod a vybraných prvků informačního vzdělávání – student se může podílet na přípravě lekce, připravit doplňující otázky pro závěrečnou reflexi, provést s dětmi úvodní brainstorming. Může vést skupinovou práci zaměřenou na prohloubení svých organizačních a vyjadřovacích schopností apod.
V posledním týdnu semestru se studenti (spolu s knihovníky) sejdou v Ústřední městské knihovně k reflektivnímu rozhovoru nad svými portfolii.
60 hodin práce navrhuji v semestru rozdělit takto:
10 x 2 hodiny - přímá účast na práci v dětském oddělení
10 x 2 hodiny - reflexe a plánování s knihovníkem
2 x 2 hodiny - účast na úvodním a závěrečném setkání
12 hodin - příprava a zpracování podkladů do portfolia
Hlavní cíl praxe:
Student se podílí na plánování besedy či jiné aktivity pro školy, aktivně se zapojuje do jejich realizací, společně s knihovníky reflektuje jejich průběh.
Dílčí cíle praxe:
Student prozkoumá různé možnosti spolupráce mezi školou a knihovnou a promýšlí, které by sám v budoucnu ve své praxi využil.
Student z různých zdrojů (od knihovníků, učitelů, dospívajících samotných) zjišťuje, které žánry a konkrétní tituly dospívající čtou a která zajímavá díla v současnosti vycházejí. Některá v rámci přípravy na besedu přečte.
Požadavky k zápočtu:
a) Portfolio obsahující přípravy na tematickou besedu či na dílčí aktivity, výstupy žáků (vzniknou-li nějaké) a jejich reflexi, alespoň 2 podrobnější záznamy z besed či jiných akcí, které studenta zaujaly, dále zajímavé texty, tipy na knihy apod.
b) V moodlu splněné a včas odevzdané úkoly: a) zmapování počátečního stavu, b) závěrečná reflexe.
Přístup do moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8290
c) Pravidelná účast na praxi (včetně úvodního a závěrečného setkání) – doložená docházkovým listem.
Informační zdroje:
O Ústřední městské knihovně a jejím dětském oddělení se více dočtete zde: https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/ustredni-knihovna-oddeleni-pro-deti-a-mladez/?knihovna=
O pobočce na Opatově: https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/opatov/
O pobočce na Smíchově: https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/smichov/
O pobočce ve Školské: https://www.mlp.cz/cz/kontakty/pobocky/skolska/?knihovna=
O fungování čtenářských klubů se více dočtete zde: https://new.ctenarskekluby.cz/
Na videonahrávky z dílen čtení se můžete podívat zde (doporučuji začít videem Principy dílny a pak se podívat na dílnu z ročníku, který Vás zajímá):
O dílnách čtení se dočtete zde: Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> - s. 28-41.