Projekt Barevná čeština na FZŠ Mezi školami
Osnova sekce
-
Pedagogická praxe v zařízení pro volný čas
Časové možnosti: Pro tento typ praxe je důležité, aby student měl čas alespoň jedno dopoledne každý týden.
Kreditové ohodnocení: 2 (60 hodin práce studenta)
Rozsah: 2 hodiny týdně
Pedagogická praxe v rámci projektu Barevná čeština na FZŠ Mezi Školami
Projekt Barevná čeština je zaměřen na diferencovanou výuku českého jazyka dle individuálních potřeb žáků v rámci českého jazyka. (Barvy – skupiny žáků)
V období leden – červen 2020 se bude jednat o pilotování projektu ve škole v 5. a 6. ročníku, vždy jedna hodina českého jazyka týdně. V dalším školním roce se počítá s rozšířením projektu i do dalších ročníků 1. a 2. stupně.
Cíl projektu:
- Diferenciace výuky českého jazyka žáků v 5. a 6. ročníku / 1 hodina týdně.
- Rozdělení žáků dle individuálních potřeb s ohledem na český jazyk na skupiny – žáci s odlišným mateřským jazykem, žáci ohroženi školním neúspěchem, žáci nadaní, ostatní žáci.
- Cílená individuální podpora žáků, možnosti opakovaného výkladu, zlepšení porozumění výuky…
Organizace výuky
Žáci 6. ročníku se v každé třídě na jednu hodiny českého jazyka týdně rozdělí na tři skupiny.
Žáci 5. ročníku se vždy po dvou třídách rozdělí dle individuálních potřeb s ohledem na jednu hodinu českého jazyka do 5 – 6 skupin.
Personální zajištění projektu – učitelé českého jazyka školy, asistentská praxe
Učitelé českého jazyka budou studentům po celou dobu trvání pilotního projektu poskytovat metodickou podporu, pomáhat jim při plánování hodin, při případných problémech, které mohou při doučování nastat, společně s nimi budou reflektovat odučené hodiny.
Na realizaci tohoto projektu nabízíme 12 hodin asistenční praxe českého jazyka týdně.
(Na období únor – červen předpokládáme stálý tým nejlépe 6 asistentů.) Tzn. 2 hodiny týdně praxe na studenta.
60 hodin práce navrhuji v semestru rozdělit takto:
min. 2 hodiny - náslechy
10 x 2 hodiny - přímá výuka v přidělené skupině žáků
10 x 2 hodiny - reflexe a plánování
2 x 2 hodiny - účast na úvodním a závěrečném setkání
14 hodin - příprava a zpracování podkladů do portfolia
Hlavní cíl praxe:
Student plánuje, realizuje a spolu s vyučujícím českého jazyka reflektuje průběh doučování.
Dílčí cíle praxe:
Student průběžně sleduje a vyhodnocuje, zda se jednotliví žáci posouvají v rámci svých možností. Pokud nedochází ke zlepšení, pokusí se využít jiný postup, popř. se poradí s vyučujícím českého jazyka.
Požadavky k zápočtu:
a) Portfolio obsahující přípravy na jednotlivé hodiny, dětské výkony (vzniknou-li nějaké) a jejich stručnou reflexi.
b) V moodlu splněné a včas odevzdané úkoly: a) zmapování počátečního stavu, b) závěrečná reflexe.
Přístup do moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8290
c) Pravidelná účast na praxi (včetně úvodního a závěrečného setkání) – doložená
docházkovým listem.
Informační zdroje:
Stránky na procvičování ČJ: https://www.umimecesky.cz/
Inspirace pro práci se žáky cizinci: http://www.cicpraha.org/cs/prijde-nam-dite-zak-student-cizinec-co-mame-delat.html
Online-učebnice pro práci se žáky cizinci: https://www.clovekvtisni.cz/cesky-den-ucebnice-pro-ucitele-cestiny-jako-ciziho-jazyka-1063pub
Na videonahrávky z dílen čtení se můžete podívat zde (doporučuji začít videem Principy dílny a pak se podívat na dílnu z ročníku, který Vás zajímá): https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/videoucebnice-pedagogicke-inspirace
O dílnách čtení se dočtete zde: Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> - s. 28-41.