Projekt psychologického výzkumu je návrh fiktivního výzkumu, který studenti vypracují na vybrané téma.

Projekt psychologického výzkumu musí uvážit zvolenou metodologii - co chci zkoumat, proč to chci zkoumat, jaká je moje výzkumná otázka/hypotéza, jakou techniku sběru dat zvolím, proč zrovna takovou, na kom/čem/kde/kdy budu data sbírat a proč, jak budu data analyzovat, jaké jsou limity, rizika kvality projektu a etické problémy šetření. Do písemné formy studenti získají či vymyslí ukázku možného výstupu (nasimulují data, sepíší výsledek fiktivního pozorování) a demonstrují analytické postupy na konkrétním příkladu.

Cílem práce je připravit takový projekt, že byste byli schopni za 14 dní začít sbírat a analyzovat data. Musí být jasné kde budete sbírat, koho budete testovat, jaké nástroje použijete, jaká data očekáváte a co má být celkový výstup.


Písemný projekt

Výsledná písemná forma projektu, kterou studenti odevzdávají, je na 5-15 stran (maximum 20 tisíc znaků) a je odevzdávaná jedna za celou skupinu. Do délky se nezapočítává seznam literatury a ukázka nasbíraných dat.

Představení tématu a otázky (1-2 strany)

Představené tématu

  • Jaké téma chcete zkoumat?
  • Proč je téma zajímavé? V čem je přínosné?

Představení výzkumné otázky

  • co konkrétně budete zkoumat?

Hypotéza

  • Jak zní naše hypotéza? Co očekáváte, že najdete?

Metodologie - 3-5 stran

Jak bude probíhat výzkumný proces?

  • jakou metodu zvolíte a proč je to nejlepší způsob studia vašeho tématu?
    • experiment, dotazník, pozorování
  • Jak bude probíhat měření?
    • Od chvíle, kdy participant přijde, či kdy se usadíte a začnete pozorovat, co se bude dít, kdy se to bude dít?
    • Postup musí být popsán tak detailně, aby dle něj mohl začít zítra sbírat někdo cizí, aniž by se muset doptávat.
  • Pokud používáte nějaké nástroje (standardizované dotazníky, testy, zařízení), tak jaké a proč zrovna tyto? Kde je seženete?

Výběr participantů

  • Jaké participanty do výzkumu potřebujete? Kde je vezmete?
  • Jaký způsob výběru zvolíte a proč zrovna takový?
  • Kolik participantů bude potřeba?

Nejčastější chyby

Popis není konkrétní - “budeme měřit paměť”, “zeptáme se na pocity”

Není jasné, jak budete operacionalizovat proměnné

Postup není reálný či není jasné, jak bude proveden

  • “seženeme 500 náhodných lidí v ČR” - jak? jak zajistíte, že budou chtít participovat
  • “provedeme rozhovory s 20ti pacienty v nemocnici “- kdo vás tam pustí? Jak pacienty seženete/osolovíte?
  • Postup “osolovíme lékaře v Nemocnici XY s návrhem výzkumu a skrze něj zajistíme přístup k 10-20ti dobrovolným pacientům” je reálnější a konkrétnější než “uděláme rozhovory s 20ti pacienty na neurologickém oddělení”

Analýza dat - 1-2 strany

Jaká data získáte? Jak budou vypadat?

  • Představte si, že právě odešel participant - co za “výsledky” po něm zbylo?
  • Konkrétní informace o tom, co za typ dat se bude sbírat, na jaké médium atd.
  • Pokud rozhovory, tak jak a kdo je bude přepisovat, jak dlouhé budou atd.

Ukázka nasimulovaných dat

  • V případě kvantitativního nasimulujete tabulky s ukázkou možných hodnot (reakční časy, výsledky z testů/dotazníků atd.)
  • V případě kvalitativního rozhovoru, ukázka, jak by takový rozhovor mohl vypadat

Příklad analýzy

  • jak s daty budete zacházet, na co se zaměříte, co čekáte, že najdete?
  • Jak budete analyzovat výsledky z kvantitativních studií?
  • Jak budete rozebírat a analyzovat rozhovory/pozorování?

Nejčastější chyby

Nasimulovaná data nejsou reálná

  • Studenti použijí dotazník deprese, který má skóre 1-10, ale nasimulují výsledky obsahující skóre 20, 13, 100 atd.

Etické otázky a limity práce

Jaké očekáváte problémy s exekucí projektu a jak jim zabráníte?

  • Jaké budou problémy se sběrem dat? Jaké problémy mohou vzniknout při experimentu či pozorování? Co můžete udělat, aby se tak nestalo?

Je práce etická?

  • Sbírá citlivá dat? Lžete participantům? Vyvoláváte stress atd.?

Jak budete s participanty jednat?

  • Pokud bude studie online, jak zajistíte informovaný souhlas?
Naposledy změněno: čtvrtek, 22. února 2024, 12.18