Detaily písemné podoby projektu
Projekt psychologického výzkumu je návrh fiktivního výzkumu, který studenti vypracují na vybrané téma.
Projekt psychologického výzkumu musí uvážit zvolenou metodologii - co chci zkoumat, proč to chci zkoumat, jaká je moje výzkumná otázka/hypotéza, jakou techniku sběru dat zvolím, proč zrovna takovou, na kom/čem/kde/kdy budu data sbírat a proč, jak budu data analyzovat, jaké jsou limity, rizika kvality projektu a etické problémy šetření. Do písemné formy studenti získají či vymyslí ukázku možného výstupu (nasimulují data, sepíší výsledek fiktivního pozorování) a demonstrují analytické postupy na konkrétním příkladu.
Cílem práce je připravit takový projekt, že byste byli schopni za 14 dní začít sbírat a analyzovat data. Musí být jasné kde budete sbírat, koho budete testovat, jaké nástroje použijete, jaká data očekáváte a co má být celkový výstup.
Písemný projekt
Výsledná písemná forma projektu, kterou studenti odevzdávají, je na 5-15 stran (maximum 20 tisíc znaků) a je odevzdávaná jedna za celou skupinu. Do délky se nezapočítává seznam literatury a ukázka nasbíraných dat.
Představení tématu a otázky (1-2 strany)
Představené tématu
- Jaké téma chcete zkoumat?
- Proč je téma zajímavé? V čem je přínosné?
Představení výzkumné otázky
- co konkrétně budete zkoumat?
Hypotéza
- Jak zní naše hypotéza? Co očekáváte, že najdete?
Metodologie - 3-5 stran
Jak bude probíhat výzkumný proces?
- jakou metodu zvolíte a proč je to nejlepší způsob studia vašeho tématu?
- experiment, dotazník, pozorování
- Jak bude probíhat měření?
- Od chvíle, kdy participant přijde, či kdy se usadíte a začnete pozorovat, co se bude dít, kdy se to bude dít?
- Postup musí být popsán tak detailně, aby dle něj mohl začít zítra sbírat někdo cizí, aniž by se muset doptávat.
- Pokud používáte nějaké nástroje (standardizované dotazníky, testy, zařízení), tak jaké a proč zrovna tyto? Kde je seženete?
Výběr participantů
- Jaké participanty do výzkumu potřebujete? Kde je vezmete?
- Jaký způsob výběru zvolíte a proč zrovna takový?
- Kolik participantů bude potřeba?
Nejčastější chyby
Popis není konkrétní - “budeme měřit paměť”, “zeptáme se na pocity”
Není jasné, jak budete operacionalizovat proměnné
Postup není reálný či není jasné, jak bude proveden
- “seženeme 500 náhodných lidí v ČR” - jak? jak zajistíte, že budou chtít participovat
- “provedeme rozhovory s 20ti pacienty v nemocnici “- kdo vás tam pustí? Jak pacienty seženete/osolovíte?
- Postup “osolovíme lékaře v Nemocnici XY s návrhem výzkumu a skrze něj zajistíme přístup k 10-20ti dobrovolným pacientům” je reálnější a konkrétnější než “uděláme rozhovory s 20ti pacienty na neurologickém oddělení”
Analýza dat - 1-2 strany
Jaká data získáte? Jak budou vypadat?
- Představte si, že právě odešel participant - co za “výsledky” po něm zbylo?
- Konkrétní informace o tom, co za typ dat se bude sbírat, na jaké médium atd.
- Pokud rozhovory, tak jak a kdo je bude přepisovat, jak dlouhé budou atd.
Ukázka nasimulovaných dat
- V případě kvantitativního nasimulujete tabulky s ukázkou možných hodnot (reakční časy, výsledky z testů/dotazníků atd.)
- V případě kvalitativního rozhovoru, ukázka, jak by takový rozhovor mohl vypadat
Příklad analýzy
- jak s daty budete zacházet, na co se zaměříte, co čekáte, že najdete?
- Jak budete analyzovat výsledky z kvantitativních studií?
- Jak budete rozebírat a analyzovat rozhovory/pozorování?
Nejčastější chyby
Nasimulovaná data nejsou reálná
- Studenti použijí dotazník deprese, který má skóre 1-10, ale nasimulují výsledky obsahující skóre 20, 13, 100 atd.
Etické otázky a limity práce
Jaké očekáváte problémy s exekucí projektu a jak jim zabráníte?
- Jaké budou problémy se sběrem dat? Jaké problémy mohou vzniknout při experimentu či pozorování? Co můžete udělat, aby se tak nestalo?
Je práce etická?
- Sbírá citlivá dat? Lžete participantům? Vyvoláváte stress atd.?
Jak budete s participanty jednat?
- Pokud bude studie online, jak zajistíte informovaný souhlas?