Přímořská Caesarea
Caesarea jako kulturní centrum Palestiny
Přímořská Caesarea (Caesarea Maritima) byla přístavním městem vybudovaným Herodem Velikým v letech 22–10 před Kr. k poctě Caesara Augusta, od něhož dostal Herodes právo vládnout. Caesarejský přístav nepřekonal významem Alexandrii, jak měl Herodes v plánu, ale bylo to ekonomicky nejsilnější město Palestiny. Caesarea byla koncipována jako pohanské město s rozvinutým kultem řeckých a synkretických hellénistických bohů, Říma a císaře. Dva roky po Herodově smrti učinil Římané z Herodova království provincii a Caesarea se stala jako sídelní město také politicky nejvýznamnějším městem (po pádu Jeruzaléma také jediným centrem).
V 1. stol. byla v Caesareji židovská komunita, která však byla za židovské války zlikvidována. Ve 2. stol. byla židovská přítomnost minimální a mnoho rabínů proklelo Caesareu za její spojení s Římem. Na přelomu 2. a 3. stol. za Severovců se židovská populace znovu objevila a je dosvědčena až do 5. stol. Ve městě v této době bylo centrum rabínských studií rovnající se významem školám v Tiberiadě a Seforis. Caesarejská rabínská škola se vyznačovala uznáním řečtiny jako jazyka pro rabínskou výuku ve školách a synagógách; Órigenovy diskuse s rabíny v Caesareji se proto mohly odehrávat v řečtině.
Křesťanství v Caesarei
O počátcích křesťanství v Ceasarei jsme informování o něco lépe než v případě Alexandrie. Křesťanská komunita zde byla založena pravděpodobně evangelistou Filipem (Sk 8,40 a 21,8). Působil zde také Petr a zahájil zde misii mezi pohany, když pokřtil setníka Cornelia (Sk 10). Pavel sem uprchl před hellénistickými Židy po první návštěvě Jeruzaléma (Sk 9,29–30), cestoval přes Caesareu při druhé i třetí misijní cestě (Sk 18,21–22 a 21,8) a pobýval zde dva roky ve vězení po svém zatčení (Sk 23,23–26,32). Po Pavlově odjezdu do Říma nemáme další zprávy. Nevíme ani, zdali křesťané byli mezi těmi Židy zlikvidovanými na začátku židovské války. Toto temné období končí ve stejnou dobu, kdy se v Caesarei začínají objevovat doklady o znovuobjevení židovské komunity na samém konci 2. stol.