James E. Marcia

James E. Marcia

- klinický a vývojový psycholog

- navázal na Eriksnovo pojetí krize

- krizi vnímá jako zpochybňování autorit (rodiče, společnost nebo kultura), stanovených hodnot či dogmat  

- závazek vnímá jako hodnoty a cíle, jedinec investuje do tohoto závazku 

- popsal čtyři možné stavy identity u adolescentů:

1) Difúzní stav identity = stabilní stav; jedinec nemá a netvoří závazky identity; bez přítomnosti krize identity

2) Moratorium = jedinec má snahu tvořit závazky; přítomnost krize identity

3) Předčasné uzavření = závazky stanovené někým jiným jedinec závazky přejímá; bez přítomnosti krize identity

4) Dosažení identity = jedinec prošel krizí identity a má vytvořený systém hodnot

- pořadí jednotlivých stavů dle Marcia lze určit

                1. difúzní stav identity – bez systému hodnot

                2. předčasné uzavření identity – přivlastnění cizích hodnot

                3. moratorium – zpochybnění přivlastněných hodnot, hledání vlastních

                4. dosažení identity – vytvoření vlastních hodnot

- avšak neexistuje jedno správné pořadí, důležité je, aby stav moratorium předcházel dosažení identity

- jedinec se může vyskytovat v různých stádiích identity zároveň (profesní orientace – identita dosažena x partnerské vztahy – difúzní stav identity)

 

MACEK, Petr, 2003. Adolescence | Národní digitální knihovna | Digitální knihovna Kramerius [online] [vid. 2021-04-01]. Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:adb951b0-b0ff-11e4-a7a2-005056827e51?page=uuid:61b95b10-d2f7-11e4-b880-005056825209

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty