= sebepojetí člověka a vnímání vlastní osobnosti z hlediska pohlavní (spíše rodové) příslušnosti
- není synonymum pro biologické pohlaví
- v AJ: gender = rod x sex = pohlaví
- biologické pohlaví je předurčeno přítomností pohlavního chromozomu X nebo Y
- pojetí sebe sama jako chlapce/muže nebo dívky/ženy (případně obou nebo žádného)
- nemusí být totožné s biologickým pohlavím
- internalizace rozdílů mezi pohlavími v určitých aspektech lidského života (oblékání, určité rysy v chování, ...)
- děje se na základě sociálních vlivů, vnímání sám sebe a ostatních, v interakci s dalšími osobami
- faktorem je i vědomí biologického pohlaví
- vývoj ve starším dětství (cca od 6 let)
- přijímání společenských rolí, které jsou ve společnosti charakterizovány jako mužské nebo ženské a ztotožňování se s těmito rolemi
- v každé společnosti nebo době atd. může být náplň těchto rolí odlišná, proto není univerzální
- nabývání genderové identity je součástí procesu socializace
- autorky, jejichž díla obsahují tematiku genderové identity: Judith Bulter, Simone de Beauvoir, Margaret Mead
Zdroje:
KALNICKÁ, Zdeňka. Úvod do gender studies otázky rodové identity. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4.
KUBY, Gabriele. Gender: nová ideologie ničí rodinu. Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2014. ISBN 978-80-87864-18-0.
Nova Science Publishers, Inc. MLA (Modern Language Association) Miller, Beverly L. Gender Identity: Disorders, Developmental Perspectives and Social Implications. Nova Science Publishers, Inc, 2014. APA (American Psychological Assoc.) Miller, B. L. (2014). Gender Identity: Disorders, Developmental Perspectives and Social Implications.