Genderová identita

= sebepojetí člověka a vnímání vlastní osobnosti z hlediska pohlavní (spíše rodové) příslušnosti

- není synonymum pro biologické pohlaví

- v AJ: gender = rod x sex = pohlaví

- biologické pohlaví je předurčeno přítomností pohlavního chromozomu X nebo Y

- pojetí sebe sama jako chlapce/muže nebo dívky/ženy (případně obou nebo žádného)

- nemusí být totožné s biologickým pohlavím

- internalizace rozdílů mezi pohlavími v určitých aspektech lidského života (oblékání, určité rysy v chování, ...)

- děje se na základě sociálních vlivů, vnímání sám sebe a ostatních, v interakci s dalšími osobami

- faktorem je i vědomí biologického pohlaví

- vývoj ve starším dětství (cca od 6 let)

- přijímání společenských rolí, které jsou ve společnosti charakterizovány jako mužské nebo ženské a ztotožňování se s těmito rolemi 

- v každé společnosti nebo době atd. může být náplň těchto rolí odlišná, proto není univerzální

- nabývání genderové identity je součástí procesu socializace

- autorky, jejichž díla obsahují tematiku genderové identity: Judith Bulter, Simone de Beauvoir, Margaret Mead

 

Zdroje:

KALNICKÁ, Zdeňka. Úvod do gender studies otázky rodové identity. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-528-4.

KUBY, Gabriele. Gender: nová ideologie ničí rodinu. Brno: Kartuziánské nakladatelství, 2014. ISBN 978-80-87864-18-0.

 

Gender identity. Britannica [online]. Encyclopædia Britannica, ©2021 [cit. 2021-03-13]. Dostupné z: https://www.britannica.com/topic/gender-identity

Nova Science Publishers, Inc. MLA (Modern Language Association) Miller, Beverly L. Gender Identity: Disorders, Developmental Perspectives and Social Implications. Nova Science Publishers, Inc, 2014. APA (American Psychological Assoc.) Miller, B. L. (2014). Gender Identity: Disorders, Developmental Perspectives and Social Implications.

» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty