James E. Marcia
- klinický a vývojový psycholog
- navázal na Eriksnovo pojetí krize
- krizi vnímá jako zpochybňování autorit (rodiče, společnost nebo kultura), stanovených hodnot či dogmat
- závazek vnímá jako hodnoty a cíle, jedinec investuje do tohoto závazku
- popsal čtyři možné stavy identity u adolescentů:
1) Difúzní stav identity = stabilní stav; jedinec nemá a netvoří závazky identity; bez přítomnosti krize identity
2) Moratorium = jedinec má snahu tvořit závazky; přítomnost krize identity
3) Předčasné uzavření = závazky stanovené někým jiným jedinec závazky přejímá; bez přítomnosti krize identity
4) Dosažení identity = jedinec prošel krizí identity a má vytvořený systém hodnot
- pořadí jednotlivých stavů dle Marcia lze určit
1. difúzní stav identity – bez systému hodnot
2. předčasné uzavření identity – přivlastnění cizích hodnot
3. moratorium – zpochybnění přivlastněných hodnot, hledání vlastních
4. dosažení identity – vytvoření vlastních hodnot
- avšak neexistuje jedno správné pořadí, důležité je, aby stav moratorium předcházel dosažení identity
- jedinec se může vyskytovat v různých stádiích identity zároveň (profesní orientace – identita dosažena x partnerské vztahy – difúzní stav identity)
MACEK, Petr, 2003. Adolescence | Národní digitální knihovna | Digitální knihovna Kramerius [online] [vid. 2021-04-01]. Dostupné z: https://ndk.cz/view/uuid:adb951b0-b0ff-11e4-a7a2-005056827e51?page=uuid:61b95b10-d2f7-11e4-b880-005056825209
» Úkol: Aktivita k lekci identita a vývojové aspekty