- Zástupce psychoanalytické psychologie, spolupracoval například D. Burlinghamovou
- Přednášel a výzkumně pracoval na univerzitách v USA (Boston, Yale, San Francisco…)
- Jeho práce vychází z teorií S. Freuda, ale liší se zejména těmito aspekty:
a) zdůrazňuje syntetizující vrstvu ego – já
b) klade větší důraz na historické a kulturní podmínky
c) zaměřuje se na aspekty normálního vývoje dítěte (optimistická perspektiva vyřešení všech vývojových krizí VS. Patologické důsledky vývojové psychologie)
Osm věků člověka
- Jedno z nejznámějších teorií E.H. Eriksona
- Teorie, která pojednává o vývoji osobnosti
- Tento vývoj je ovlivněn biologickými, společenskými, kulturními a historickými faktory
- Je rozdělen na osm stupňů
- Na každém stupni vývoje musí osobnost vyřešit psychologický rozpor/krizi – po vyřešení postupuje v rozvoji osobnosti
Období + přibližný věk
Konflikt v daném období
Existenciální otázky
Kojenec /0-2 roky
důvěra VS. nedůvěra
Mohu důvěřovat světu?
Batole /2-4 roky
autonomie VS. stud a pochybnosti
Je v pořádku, jaký jsem?
Předškolák / 4-5 let
iniciativa VS. vina
Je v pořádku, co dělám?
Školák / 6-12 let
činorodost VS. pasivita
Mohu být přínosem pro společnost?
Mladistvý / 13-19 let
identita VS. Zmatení rolí
Kdo jsem?
Mladý dospělý / 20-39 let
Intimita VS. izolace
Mohu milovat? Chci mít rodinný život?
Střední věk / 40 – 64 let
generativita VS. Stagnace
Mohu se ohlédnout za životem? Co moje práce? Co jsem dokázal?