Definice: Pojem "Big five" se v psychologii používá jako pětifaktorový model struktury osobnosti. Nejčastěji je k diagnostice modelu "Big five" používáno dotazníkové šetření. Zabývá se pěti hlavními faktory a jim podřízeným rysům, které určují strukturu dané osobnosti.
Těmito faktory jsou:
Extraverze
Přívětivost
Svědomitost
Emocionální stabilita
Otevřenost vůči zkušenosti
Důležité informace: Koncepce "Big five" je v posledních dvaceti letech jeden z nejpoužívanějších psychologických nástrojů k určení různorodých vlastností osobnosti. Tato koncepce ovšem není uzavřená, dále v této oblasti pokračuje vědecký výzkum a stále se zpřesňují diagnostické metody.
Souvislosti: Výzkum G. H. Allporta z roku 1936 měl za úkol vypsat všechny slovníkové pojmy, kterými lze označit různé vlastnosti člověka. Takových slov se v anglickém jazyce objevilo cca. 18 000. Dále tato slova seskupili podle podobnosti a dostali se k výstupu 200 různých kategorií, které dle autorů lze chápat jako základní stavební kameny osobnosti. Ale ne všechny tyto vlastnosti musí být u jedince přítomny. Na Allporta navázal R. B. Cattel svým šestnáctifaktorovým dotazníkem o 187 položkách (významná pomůcka v diagnostice osobnosti). Další autoři dospěli pomocí faktorové analýzy k pěti hlavním položkám, které mají zásadní význam k určení rozdílů mezi lidmi. Pro těchto pět faktorů se používá akronym OCEAN.
O - Openess: Otevřenost ke zkušenostem
C -Conscientiousness: Svědomitost
E - Extraversion: Extraverze, orientace na okolní svět
A - Agreebleness: Vstřícnost
N - Neuroticism: Neurotičnost
Zdroje:
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4675-3.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3133-9.
VÝROST, Jozef, Ivan SLAMĚNÍK a Eva SOLLÁROVÁ, ed. Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5775-9.