Tvorba a ověření nástroje pro kolegiální hospitace

Tvorba a ověření nástroje pro kolegiální hospitace

autor Petr Mácha -
Počet odpovědí: 0

Pro práci, která je zaměřena na kolegiální hospitace, a tedy na učení se ze zkušenosti je klíčová teorie reflektivního praktika a reflektivní praxe, se kterou přichází Schön a další autoři od 80. let 20. století (Schön, 1987). V modelu reflektivní praxe je vyučování chápáno jako racionální, cílevědomá a plánovitá činnost učitele, která se opírá o zvažování alternativ a rozhodování, co v určité výukové situaci dělat. Schön a autoři na něj navazující rozlišuje reflexi při akci a reflexi po akci. Korthagen, navazující na Kolbův model cyklu učení z vlastní zkušenosti, přináší ucelený pohled na vztah teorie a praxe v učitelské profesi. K reflexi a praxi přistupuje jako k cyklickému procesu, vztah mezi jednáním a učením popisuje modelem ALACT: action – looking back – awareness of essential aspects – creating alternatives – trial. (Korthagen et al., 2011) S teorií reflektivní praxe souvisí také Gibbsovo schéma reflexe tvořené 6 kroky: popis – pocity – hodnocení – analýza – závěr – akční plán. (Gibbs, 1988) V souvislosti se zkušenostně reflektivním učením v kontextu organizace je vlivná rovněž práce Argyrisova, který zavádí pojmy jednoduchá (single-loop) a dvojitá smyčka učení (double-loop learning). Jednoduchá smyčka charakterizuje proces učení, kde jsou v souladu nastavení mentálních schémat a konkrétní situace. Naopak dvojitá smyčka učení předpokládá změnu mentálních schémat prostřednictvím zaměření se na tento proces změny. (Argyris, 2004)

 

Argyris, Ch. (2004) Reasons and rationalizations: the limits to organizational knowledge. Oxford: Oxford University Press

Brookfield, S. (2017) Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass Inc.

Gibbs, G. (1988). Learning by Doing. A Guide to Teaching and Learning Methods. Oxford: Oxford University Press

Korthagen, F. A. J., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B.; Wubbels, T., Najvar, P., Najvarová, J. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido

Schön, J. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass Inc.