Vzhledem k tématu disertace mi teoretický rámec z literatury umožňuje porozumět zkoumaným jevům a přispět k tvorbě vhodného nástroje, protože mi jasně vymezuje terminologii i způsoby zkoumání vzájemných vztahů. V mojí práci se prolíná několik oblastí, přičemž každá má svůj vlastní teoretický rámec – první oblastí je soukromé doučování a druhou oblastí jsou postoje učitelů. Soukromé doučování má několik synonym jako je např. stínové vzdělávání nebo soukromé doplňkové doučování, ale všechny mají skutečně stejný význam. U postojů je však terminologie složitější. Ačkoli jsou termíny postoj, názor, mínění a jednání často vnímané jako synonyma, ne vždy jsou zcela správně používána. Postoj je relativně ustálený sklon jedince chovat se v určité situaci určitým způsobem (pozitivně nebo negativně). Vytváření, trvání či změny postojů jsou předmětem individuálního jednání, organizace předchozích zkušeností a přístupu ke každé následující obdobné situaci (Petrusek a kol., 1996). Názor i mínění jsou významově velmi podobné pojmu postoj, ale názor a mínění jsou si navzájem blíže synonymy, než názor či mínění směrem k postoji. Názor je většinou verbalizovaný a používá se spíše k vyjádření jednotlivých, nikoli komplexních jevů. Mínění je spíše subjektivní úsudek či domněnka, která může a nemusí být vyslovena či být podložena vlastním hodnocením. Názor se stejně jako mínění opírají o racionální a emociální složky, jsou složitě objektivně i subjektivně podmíněny – na rozdíl od postojů (Nešpor, 2013). Jednání je postojově organizovaná a výsledná činnost zahrnující analýzu situace, předvídání výsledku a plán k jeho dosažení (Nešpor, 2013). Vysvětlení těchto vztahů a rozdílů mezi terminologickými pojmy objasňuje, proč pro název i obsah mé disertační práce byl vybrán zrovna pojem „postoj“.
Použité zdroje:
Nešpor, Z. R. et al. (2013). Slovník českých sociologů. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2221-9.
Petrusek, M., Maříková, H., & Vodáková, A. (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-310-5.