Osobní postoje učitelů k soukromému doučování v ČR

Osobní postoje učitelů k soukromému doučování v ČR

autor Zuzana Krejčí -
Počet odpovědí: 1

Vzhledem k tématu disertace mi teoretický rámec z literatury umožňuje porozumět zkoumaným jevům a přispět k tvorbě vhodného nástroje, protože mi jasně vymezuje terminologii i způsoby zkoumání vzájemných vztahů. V mojí práci se prolíná několik oblastí, přičemž každá má svůj vlastní teoretický rámec – první oblastí je soukromé doučování a druhou oblastí jsou postoje učitelů. Soukromé doučování má několik synonym jako je např. stínové vzdělávání nebo soukromé doplňkové doučování, ale všechny mají skutečně stejný význam. U postojů je však terminologie složitější. Ačkoli jsou termíny postoj, názor, mínění a jednání často vnímané jako synonyma, ne vždy jsou zcela správně používána. Postoj je relativně ustálený sklon jedince chovat se v určité situaci určitým způsobem (pozitivně nebo negativně). Vytváření, trvání či změny postojů jsou předmětem individuálního jednání, organizace předchozích zkušeností a přístupu ke každé následující obdobné situaci (Petrusek a kol., 1996). Názor i mínění jsou významově velmi podobné pojmu postoj, ale názor a mínění jsou si navzájem blíže synonymy, než názor či mínění směrem k postoji. Názor je většinou verbalizovaný a používá se spíše k vyjádření jednotlivých, nikoli komplexních jevů. Mínění je spíše subjektivní úsudek či domněnka, která může a nemusí být vyslovena či být podložena vlastním hodnocením. Názor se stejně jako mínění opírají o racionální a emociální složky, jsou složitě objektivně i subjektivně podmíněny – na rozdíl od postojů (Nešpor, 2013). Jednání je postojově organizovaná a výsledná činnost zahrnující analýzu situace, předvídání výsledku a plán k jeho dosažení (Nešpor, 2013). Vysvětlení těchto vztahů a rozdílů mezi terminologickými pojmy objasňuje, proč pro název i obsah mé disertační práce byl vybrán zrovna pojem „postoj“.

Použité zdroje:

Nešpor, Z. R. et al. (2013). Slovník českých sociologů. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2221-9.

Petrusek, M., Maříková, H., & Vodáková, A. (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-310-5.

V odpovědi na Zuzana Krejčí

Re: Osobní postoje učitelů k soukromému doučování v ČR

autor Dominik Dvořák -

Dobrý den, děkuji za vložený příspěvek. Je to především terminologické vyjasnění, které je určitě je správné zahrnout do práce. Pokud ale je ústředním konceptem vaší práce "postoj", nestačí ho definovat, ale bylo by potřeba uvést, jaké teorie postoje k nějakému objektu (kterým je u vás stínové vyučování), kterou nebo které jste pro svou práci zvolila a jak s ní budete pracovat. Nejsem sociální psycholog, ale internet mi říká: 

There are four theories that are most often used to describe attitude formation: the social-judgement theory, consistency theory, self-perception theory, and functional theory.