1. Přečtěte si motto k 1. a 2. přednášce a zapište:
1.1 hlavní myšlenku
1.2 vlastní interpretaci obsahu (výklad smyslu)
1.3 souvislost mezi nimi (pokuste se najít)
Motto 1. přednášky:
„Vědomí nás všech myslí týmiž slovy; je to, jako by to bylo jedno vědomí ve všech těch paličatých hlavách. Řekneme-li třeba „sněženka“ nebo „dobrý den“, nikdo jiný nám nerozumí, ale my si rozumíme, jako bychom na sebe spiklenecky mrkli. A kdyby to bylo sebe nepatrnější a bezcennější slovo, dejme tomu „pápěrka“ nebo „padavče“, považte, že to je kousek vědomí miliónů lidí, a tedy něco tak ohromného, že se to vylíčit nedá. Řeč je duše a vědomí národa…" (Karel Čapek)
1.1) Jazyk jako vazba mezi lidmi
1.2) Jazyk spojuje národ. Řeč ovlivňuje vědomí
Motto 2. přednášky:
„Slovník národního jazyka náleží mezi první potřebnosti vzdělaného člověka.“
(J. Jungmann: Slovník česko-německý, 1834–1839)
1.1) Slovník jako nástroj k vzdělanosti.
1.3) Aby český národ mohl mít jednotnou duši a vědomí, potřebuje slovník národního jazyka.
2. Najděte česká slova, která vyjadřují různou intenzitu
2.1 spánku: šlofík; spát; zimní spánek
2.2 pláče: bulit; plakat/brečet
2.3 smíchu: chechtat; smát se
2.4 Seřaďte tato slova od nejméně intenzivních k nejintenzivnějším.
3. Zjistěte, jaké existují encyklopedické (naučné) slovníky pro váš mateřský jazyk. Který je nejstarší? Srovnejte s Ottovým slovníkem naučným (viz 2. přednáška).
L'encyclopédie (1751-1772) Diderot, d'Alembert, Voltaire, Rousseau a další. Více než 150 autorů
71 818 článků, 17 textových svazků, 11 obrázkových svazků.