Lexikologie (ÚBS)
Osnova sekce
-
-
-
-
Výuka 6. 11. 2024 se NEKONÁ PREZENČNĚ, ale ONLINE!!! Zde je odkaz na připojení k MSTeams:
-
-
Lexikologie a lingvistika, slovo a jazykový znak, jazyk a myšlení
-
Rámcový časový harmonogram přednášek a seminářů na celý semestr: témata, základní pojmy, odborná literatura
-
Nauka o slovní zásobě, s. 7-8.
Lexikon a sémantika, s. 11-14.
-
Komunikace a slovo
Přečtete si krátký text v souboru Piktogram a odpovězte písemně (do fóra Komentáře, otázky: PIKTOGRAM) na otázku:
Setkali jste se někdy s piktogramem, kterému jste nerozuměli? Kde to bylo a jak piktogram vypadal?
-
-
Zachycení slovní zásoby ve slovnících – úvod do lexikografie
Odborná literatura k 2. přednášce:Příruční mluvnice češtiny, s.104–108.
-
1. Přečtěte si motto k 1. a 2. přednášce a zapište:
1.1 hlavní myšlenku
1.2 vlastní interpretaci obsahu (výklad smyslu)
1.3 souvislost mezi nimi (pokuste se najít)
Motto 1. přednášky:
„Vědomí nás všech myslí týmiž slovy; je to, jako by to bylo jedno vědomí ve všech těch paličatých hlavách. Řekneme-li třeba „sněženka“ nebo „dobrý den“, nikdo jiný nám nerozumí, ale my si rozumíme, jako bychom na sebe spiklenecky mrkli. A kdyby to bylo sebe nepatrnější a bezcennější slovo, dejme tomu „pápěrka“ nebo „padavče“, považte, že to je kousek vědomí miliónů lidí, a tedy něco tak ohromného, že se to vylíčit nedá. Řeč je duše a vědomí národa…" (Karel Čapek)
Motto 2. přednášky:
„Slovník národního jazyka náleží mezi první potřebnosti vzdělaného člověka.“
(J. Jungmann: Slovník česko-německý, 1834–1839)
2. Najděte česká slova, která vyjadřují různou intenzitu
2.1 spánku
2.2 pláče
2.3 smíchu.
2.4 Seřaďte tato slova od nejméně intenzivních k nejintenzivnějším.
3. Zjistěte, jaké existují encyklopedické (naučné) slovníky pro váš mateřský jazyk. Který je nejstarší? Srovnejte s Ottovým slovníkem naučným (viz 2. přednáška).
Vypracovaný písemný úkol (3 cvičení) vložte do fóra Písemný úkol v semináři 16. 10. -
Připravte si prosím prezentaci vybraného slovníku na seminář podle časového harmonogramu v přiloženém souboru.
-
Slovo/lexém a jeho vymezení
VÝUKA SE NEKONÁ PREZENČNĚ, PROBĚHNE FORMOU SAMOSTUDIA!
1. Prostudujte si tyto dva odborné texty:
1. 1 Čeština – řeč a jazyk, s. 75–76.
1. 2 Příruční mluvnice češtiny, s. 65–67 (odst. 73, 74).
2. Srovnejte pojetí / vymezení a znaky slova v obou textech. Zapište, v čem se shodují a v čem se liší (které znaky slova uvádějí stejné a které odlišné). Srovnání zapište do fóra Vymezení slova.
-
Sem vložte 3 cvičení ze semináře 9. 10.
-
-
Slovo / lexém (dokončení)
-
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 30. 10.
1) Zjistěte, co znamená frazém bludný kořen. (viz přiložený soubor Kořenovník nenápadný). Uveďte tři příklady jeho užití ve větě (v kontextu). Najděte jeho ekvivalent ve svém jazyce a porovnejte jeho motivaci s češtinou.
2) Zjistěte, zda existuje ve vašem jazyce podobný slovník jako PSJČ, který uvádí citáty užití slov. Připravte si název takového slovníku a jeho stručnou charakteristiku, příp. ukázku z něj.
Řešení obou úkolů zapište do Bludný kořen, PSJČ. -
Sem zapište řešení úkolu 1 a 2.
-
-
Lexikální význam, jeho složky a analýza (dokončení)
Vztahy lexikálních jednotek – paradigmatika a syntagmatika slovníku
Odborná literatura k 5. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s. 79.
Česká lexikologie, s. 49–54.
Mluvnice současné češtiny 1, s. 67–68.
-
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 6. 11.
1) Pokuste se provést sémickou analýzu a sestavit komponenční formuli pro lexémy: pták, husa. (ústně)
-
Paradigmatika a syntagmatická slovníku, vztahy lexikálních jednotek
Odborná literatura k 6. přednášce
Příruční mluvnice češtiny, s. 79–88.
Lexikon a sémantika, s. 263–272.
Česká lexikologie, s. 128–136.
Mluvnice současné češtiny 1, s. 73–75.
-
Vztahy lexikálních jednotek II – antonymie; hyponymie, hyperonymie
Odborná literatura k 7. přednášce
Čeština – řeč a jazyk: Slovo, s. 78–79.
Příruční mluvnice češtiny, s. 88–92.
Lexikon a sémantika, s. 60–63, 261–263.ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 27. 11.:
1. Vypravujte písemný domácí úkol (viz níže).
2. Zapište slovo, které jste si vybrali pro závěrečnou práci do fóra Slovo pro seminární práci a vysvětlete jeho význam.
-
ZADÁNÍ NA SEMINÁŘ 27. 11. 2024 (písemný domácí úkol)
1. Synonyma - prostudujte klasifikaci synonym v souboru Synonyma. Pak:
a) Najděte co nejvíce synonym k lexému kůň a určete a typ těchto synonym.
b) Určete typ synonym k lexému dům v synonymním poli v souboru Synonyma.
2. Antonyma - prostudujte si antonyma v souboru Antonyma. Pak vypracujte dvě cvičení v tomto souboru.
-
Přečtěte si pozorně zadání v příloze.
-
Prosím, sem napište slovo, které si vyberete pro seminární práci, a vysvětlete jeho lexikální význam. Prosím, nepoužívejte žádný výkladový slovník!
Slovo musí být: české (zdomácnělé, přejaté), plnovýznamové (substantivum, adjektivum, sloveso nebo adverbium), obecné (nikoli vlastní).
Těším se na vaše slova!