Přikládám úryvek hodiny zaměřené na pravidla diskuze.
V odpovědi na Dagmar Fišerová
Re: Výuková komunikace - 3. ročník - Pravidla diskuze
autor Marcela Havlová -
Dáši tak tuhle aktivitu si zase vypůjčím já od Tebe! (reaguji na tvůj komentář na mou výukovou komunikaci, kde píšeš, že se hrou na učitele ode mne necháš inspirovat). Tohle je tak dobrý a názorný nápad, že ho určitě musím vyzkoušet ve své třídě. Co se tvé komunikace s dětmi týče, není ti podle mě co vytknout. K dětem jsi otevřená, vystupuješ velmi příjemným způsobem, jsi k nim vlídná, usmíváš se a jak sama píšeš v reflexi, dáváš opravdu každému prostor k vyjádření. Nervozita tě očividně nijak negativně neovlivnila a za mě jsi úkol splnila se ctí! :-)
V odpovědi na Dagmar Fišerová
Re: Výuková komunikace - 3. ročník - Pravidla diskuze
autor Lucie Tomečková -
Ahoj Dáši,
to byla úžasná aktivita s dětmi, jestli nevadí, někdy si ji vypůjčím do své třídy. Myslím si, že tvé komunikaci s dětmi není co vytknout, i přesto, že ses při natáčení necítila dobře a ve své komfortní zóně. Na děti mluvíš klidným hlasem, dostatečně nahlas, aby tě všechny slyšely, usmíváš se, navazuješ s dětmi oční kontakt, používáš i další prvky neverbální komunikace, jako jsou gesta (pšt - ukážeš prstem před pusu, rukama jsi je povzbuzovala, aby mluvily dále), dáváš každému dítěti prostor k vyjádření a povzbuzuješ je k aktivní komunikaci. Je vidět, že s dětmi máš hezký vztah, tleskám a přeji hodně radostných chvil ve své první třídě. Lucka
to byla úžasná aktivita s dětmi, jestli nevadí, někdy si ji vypůjčím do své třídy. Myslím si, že tvé komunikaci s dětmi není co vytknout, i přesto, že ses při natáčení necítila dobře a ve své komfortní zóně. Na děti mluvíš klidným hlasem, dostatečně nahlas, aby tě všechny slyšely, usmíváš se, navazuješ s dětmi oční kontakt, používáš i další prvky neverbální komunikace, jako jsou gesta (pšt - ukážeš prstem před pusu, rukama jsi je povzbuzovala, aby mluvily dále), dáváš každému dítěti prostor k vyjádření a povzbuzuješ je k aktivní komunikaci. Je vidět, že s dětmi máš hezký vztah, tleskám a přeji hodně radostných chvil ve své první třídě. Lucka
V odpovědi na Dagmar Fišerová
Re: Výuková komunikace - 3. ročník - Pravidla diskuze
autor Klára Haislová -
Ahoj Dáši, super aktivita! :-) Moc se mi líbí, že si děti samy na sobě vyzkouší, jak nepříjemné je, když druhého neslyšíme nebo když někoho překřikujeme. Na základě toho dokáží pak žáci sami pochopit, jak by diskuze probíhat měla a jak nikoliv. Je zde i hezky vidět, že u každé aktivity nemusí být děti v kruhu, stačí činnost, která je zaujme a není poté problém, aby žáci seděli v klidu ve svých lavicích. Je zřejmé, že nejvíce se toho žáci naučí tím, že si věci vyzkouší sami na sobě. Určitě ráda použiji, děkuji :-)
V odpovědi na Dagmar Fišerová
Re: Výuková komunikace - 3. ročník - Pravidla diskuze
autor Eliška Glatzová -
4/7 Splněno
Nahrávka je dokladem respektující výukové komunikace 1
Argumentované vyjádření se k efektivitě komunikace a respektující komunikaci 1
Zhodnocení položených otázek, up-take 0
Vyjádření se k interakci aktérů komunikace, participaci žáka/žáků 0
Vyjádření se k způsobu řízení komunikace, vztahové rovině v komunikaci, typu použitých komunikačních prostředků, případně i použití popisného a/či posuzujícího jazyka a práci s chybou 1
Využití alespoň 3 klíčových slov 0
Formální dodržení požadavků (odevzdání včas, délka nahrávka do 8 min, gramatika, stylistika) 1
Případný komentář hodnotitele: Dagmar, krásný příklad respektující komunikace, souhlasím s komentáři od Vašich spolužaček, ve třídě na děti reagujete, navazujete oční kontakt, je znát příjemná atmosféra. Doplňte prosím reflexi na komunikaci (ne reflexi hodiny) v souladu s teoretickou rovinou. Toto Vám nebude stačit ke SZZ. Prosím, dopracujte si ji do Vašeho portfolia. Je třeba teoretická opora. Bodově těsně úkol splníte, nicméně ke zkoušce je třeba zapracovat termíny jako nonverbální atd. Materiály jsou v Moodle. Pokud něco nebude jasné, napište. Podívejte se prosím na reflexi např. od Petry Steinerové. S pozdravem Eliška Glatzová
Téma k SZZ: vztah mezi komunikací a učením, autoritativní a dialogický diskurz, přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci, význam konceptuálního tlaku při učení, učitelovy otázky ve výuce, řízení komunikace učitelem, participace žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, verbální komunikace; neverbální komunikace; komunikační síť ve třídě; popisný, posuzující jazyk; chyba při učení; interakce s žáky; vztahové a věcné signály v komunikaci; respektující komunikace; komunikace v konfliktu, význam Vygotského teorie pro učení, význam Brunerovy, koncepce lešení pro učení
Nahrávka je dokladem respektující výukové komunikace 1
Argumentované vyjádření se k efektivitě komunikace a respektující komunikaci 1
Zhodnocení položených otázek, up-take 0
Vyjádření se k interakci aktérů komunikace, participaci žáka/žáků 0
Vyjádření se k způsobu řízení komunikace, vztahové rovině v komunikaci, typu použitých komunikačních prostředků, případně i použití popisného a/či posuzujícího jazyka a práci s chybou 1
Využití alespoň 3 klíčových slov 0
Formální dodržení požadavků (odevzdání včas, délka nahrávka do 8 min, gramatika, stylistika) 1
Případný komentář hodnotitele: Dagmar, krásný příklad respektující komunikace, souhlasím s komentáři od Vašich spolužaček, ve třídě na děti reagujete, navazujete oční kontakt, je znát příjemná atmosféra. Doplňte prosím reflexi na komunikaci (ne reflexi hodiny) v souladu s teoretickou rovinou. Toto Vám nebude stačit ke SZZ. Prosím, dopracujte si ji do Vašeho portfolia. Je třeba teoretická opora. Bodově těsně úkol splníte, nicméně ke zkoušce je třeba zapracovat termíny jako nonverbální atd. Materiály jsou v Moodle. Pokud něco nebude jasné, napište. Podívejte se prosím na reflexi např. od Petry Steinerové. S pozdravem Eliška Glatzová
Téma k SZZ: vztah mezi komunikací a učením, autoritativní a dialogický diskurz, přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci, význam konceptuálního tlaku při učení, učitelovy otázky ve výuce, řízení komunikace učitelem, participace žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, verbální komunikace; neverbální komunikace; komunikační síť ve třídě; popisný, posuzující jazyk; chyba při učení; interakce s žáky; vztahové a věcné signály v komunikaci; respektující komunikace; komunikace v konfliktu, význam Vygotského teorie pro učení, význam Brunerovy, koncepce lešení pro učení