Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol

Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol

autor Alena Bednářová -
Počet odpovědí: 3
V odpovědi na Alena Bednářová

Re: Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol

autor Vendula Martínková -

Milá Alčo,

děkuji za tvou rešerši velmi zajímavého článku, ze které srozumitelně vyplývá cíl i průběh výzkumu, který zkoumal jak kvalita vztahů ovlivňuje schopnost učitelů odolávat psychické zátěži, kterou s sebou přináší většina pomáhajících profesí. Myslím, že výzkum potvrdil prokazatelně velký vliv kvalitních vztahů na pracovišti na celkovou spokojenost učitele, ze které pak plyne i jeho vyšší odolnost vůči stresu a naopak. Zaujalo mě, že pracovní vztahy ovlivňují spokojenost ve větší míře než vztahy přátelské, které jsou na pracovišti rovněž přítomny. Lze z toho usoudit, že pro učitele je důležitý respekt ze strany jejich kolegů k jejich práci, respektující komunikace i v případě řešení odlišných názorů a přístupů k vedení třídy, komunikace s rodiči a jiných pracovních otázkách. Na pracovištích často panuje do jisté míry rivalita, která negativně ovlivňuje vztahy mezi učiteli. Souhlasím s doporučením výzkumu, že prevence by měla předcházet řešení již vniklých problémů. Věřím, že mnoho ředitelů s tím dokáže již velmi dobře pracovat a vztahy na pracovišti se snaží pozitivně ovlivňovat. Děkuji za velmi kvalitní zpracování.

Venda

V odpovědi na Alena Bednářová

Re: Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol

autor Hana Velebilová -
Milá Alčo,

moc Ti děkuji za Tvůj příspěvek do diskuze. Téma, které sis vybrala není jednoduché, ale rozhodně je aktuální a je potřeba se nad ním neustále zamýšlet a pracovat s ním. Přijde mi důležité, že se ve výzkumu zmiňuje nejen vazba na syndrom vyhoření v souvislosti s kvalitou vztahů na pracovišti, ale také osobní nepohoda, která do těchto vztahů může vnášet velmi negativní náboj. Z hlediska kritérií jsi splnila zadání u všech 7 kritérií, u rozsahu by se mi to lépe vyhodnocovalo ve Wordu, ale není problém si PDF převést a alespoň si tak zajistila, že se každému zobrazí text stejně a uspořádaně.

Děkuji,
Hanča V.
V odpovědi na Alena Bednářová

Re: Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol

autor Veronika Špitálská -
Děkuji za kvalitně zpracovanou rešerši. Tvá práce odpovídá zadání. Téma vyhoření je pro mne velkou otázkou a jsem ráda, že díky tobě jsem narazila na zajímavý článek. Sama jsem se věnovala podobnému tématu, které se zabývalo paralelou mezi vyhořením a komunikací s rodiči (Jak učitelé vnímají komunikaci s rodiči: Spokojení vs. vyhořelí). Pokud se budeš tématem dále zabývat, rozhodně ho doporučuji. 

Dobrá práce
Veronika