Abstrakt:
Závěrečná práce pojednává o profesních kompetencích advokátů, jejich
získávání a následném rozvoji. Advokáti, jakožto profesionální právní zástupci fyzických
a právnických osob, musí z povahy své práce disponovat rozmanitými
odbornými a digitálními dovednostmi, stejně jako měkkými kompetencemi.
Teoretickým cílem práce je analýza a identifikace kompetencí, kterými disponují advokáti, způsob jejich osvojování (získávání) a rozvíjení. Praktickým cílem je definice kompetenčního modelu advokáta.
Pro naplnění cílů výzkumu byla jako optimální stanovena kvalitativní metodologie, která umožní prozkoumat zvolenou problematiku do hloubky. Jako základní výzkumná metoda byly zvoleny hloubkové rozhovory s respondenty.
Výzkumná zjištění z hloubkových rozhovorů ukázala, že advokáti zobecňují profesní kompetence do 4 skupin - odborné znalosti a dovednosti, osobnostní kompetence, digitální kompetence a mezioborové kompetence. Advokáti jako primární způsob získávání a rozvíjení profesních kompetencí určili profesní praxi. Na základě bližšího rozpracování těchto dat byl zpracován kompetenční model advokáta.
Závěry z tohoto výzkumu, včetně prezentovaného kompetenčního modelu mohou nalézt vícero využití. Mohou sloužit advokátům samotným v procesu dalšího vzdělávání a seberozvoje, klientům advokátů, kteří na základě výstupů z kompetenčního modelu mohou vhodně zvolit advokáta dle vlastních potřeb a v neposlední řadě také České advokátní komoře, které mohou data z modelu posloužit pro nastavení procesu dalšího vzdělávání advokátů.