Akční plán - učení čtení

Akční plán - učení čtení

autor Tereza Pecnová -
Počet odpovědí: 0

Pracuji jako asistentka v první třídě ZŠ. I loni jsem pracovala na této pozici a všimla jsem si jedné odlišné věci při hodinách čtení. Jelikož jsem měla možnost pracovat pod dvěma učitelkami, viděla jsem dva různé způsoby učení čtení. Loňský způsob byl čtení slov po písmenkách (dítě přečetlo písmena a spojilo si v hlavě slovo). Nejprve se jako papoušci naučili celou abecedu, ale tak jak zní jednotlivé hlásky a samohlásky (ne jak bývá zvykem Á, BÉ, CÉ, DÉ, ale A jako andulka, B jako buben, C jako citrón, D jako drak, ...). S těmito poznatky poté pracovali ve čtení.

Letošní způsob učení, kterého jsem svědkem, je čtení po slabikách, kdy se děti nejprve seznámily s hláskou M, po ní se samohláskami A, E, I, na které navázaly další hlásky. Při každém novém písmenku si je dávali (a stále dávají, protože nemáme probranou celou abecedu), dohromady do slabik. Vizuálně si předvádějí s paní učitelkou, jak motýl letí na kytičky (z hlásky na samohlásku). 

1. Problém, který bych chtěla řešit:
Z mých pozorování obou tříd (i když s rozestupem jednoho roku) jsem došla k závěru, že pro každé dítě se hodí jiná z těchto metod. Jenže učit třídu děleně je nesmysl, takže by to chtělo najít jednu ucelenou metodu, která by zahrnovala provázanost obou postupů. Nebo najít ještě jinou metodu, která by vyhovovala většině dětí.