Didaktický potenciál textu
Text:
OBRAZEM: U nehvizd je nový pomník připomínající seskok hrdinů Gabčíka a Kubiše
Česko si připomělo události, které vedli k vojenskému útoku na zastupujícího Říšského protektora Reinharda Heydricha. Přesně před 80. lety, po půlnoci 29 prosince 1941 byli na území protektorátu čech a moravy vysazeny tři skupiny parašutistů. členové Jan Kubiš a Jozef Gabčík o pět měsíců později úspěšný vojenský útok provedly.
Kolona vojenské historické techniky se vydala po místech seskoků a přez lázně bohdaneč, Kasaličky, voleč, Chlumec nad cidlinou, podmoky, senici a Mochov dojela do Nehvizd v okrese Praha – Východ. Právě zde seskočili Kubiš a Gabčík ze skupiny Anthropoid. Jejich původní cíl byli Ejpovice u plzně, nakonec ale dopadly o 100. km dál.
U nového památníku který seskok u Nehvizd připomíná se ve středu odehrála vzpomínková akce. Její součástí měl být i seskok současných vojenských parašutistů, který bil ale nakonec zrušen. Památník byl odhalen právě k 80 víročí vísadku z roku 1941.
______________________________
Zdroj: Benešovský deník, upraveno
Didaktický potenciál a cílová skupina
Výuka by probíhala v 9. třídě. Dle ŠVP ZŠ Jiráskova žáci ovládají pravidla psaní velkých písmen, správně určují slovní druhy, zvládají slovotvorný pravopis a správně užívají interpunkční znaménka. Mezipředmětový vztah je dějepis, ve kterém žáci v 9. třídě probírají téma Protektorátu Čech a Moravy. Z tohoto důvodu mi přijde vhodné zařadit právě tento text, který navíc obsahuje spoustu vlastních jmen, číslovek a čárek.
Jazykové roviny a konkrétní témata
Foneticko-fonologická rovina: Správná výslovnost slov cizího původu (parašutistů, Reinhard Heydrich, Anthropoid).
Lexikálně-sémantická rovina: Žáci by tvořili synonyma od slov parašutista, památník, odhalen.
Morfologicko-syntaktická rovina: Napište, které slovní druhy skloňujeme a časujeme. Poté vyberte dvě slova, která vyčasujete a vyskloňujete.
Stylistická rovina: Určete slohový útvar a slohový postup.
Možné směřování hodiny
Evokace:
1) Myšlenková mapa, kdy by žáci dostali za téma druhy číslovek.
Uvědomění:
1) Opravte pravopisné chyby v textu.
2) Najděte tři slova cizího původu a nahraďte českým ekvivalentem (parašutista, protektor, akce).
3) Určete slohový útvar a slohový postup.
4) Udělejte syntaktický rozbor podtržené věty.
Reflexe:
1) Vytvořte pravidla pro psaní číslovek a velkých písmen.