Pro svůj akční výzkum jsem si zvolila příprava a ukázka odborných dovedností na provozovnách.
Působím na Hotelové škole v Teplicích jak učitelka odborného výcviku. Jsem na pracovištích, které máme nasmlouvané v Ústí nad Labem, na půdě školy se pohybuji málo kdy.
V loňském školním roce se nemohli konat X měsíců praxe na pracovištích (restaurace, kavárny, hotely, jídelny, cukrárny,...) a vzhledem k tomu, že jsme potřebovali připravit žáky posledních ročníků na praktické závěrečné zkoušky, rozhodli jsme se je připravit dle našich možností. Bylo dovoleno, aby žáci posledních ročníku chodili na konzultace a tak jsme této situace využili. Zvali jsme si žáky po skupinkách a dělali jsme s nimi praktické dovednosti, které je čekali u PZZ. Když nastal jejich den D a žáci měli předvest dovednosti, které jsme s nimi probírali, nacvičovali a konzultovali, ukázalo se, že to bylo přínosem a troufám si říct, že 95% byli žáci, kteří ukončili PZZ úspěšně. Zbylé 5% byli žáci, kteří s námi nekomunikovalo, nechodili na konzultace a nácvik dovedností.
Letošní školní rok jsem se rozhodla tyto dovednosti k PZZ zkoušet na pracovištích s žáky posledních ročníků. Před pár týdny jsem již začla tuto dovednost dělat v jednom hotelu v Ústí nad Labem. Sezvala jsem si žáky, kteří májí praxe v ÚL a začli jsme spolu dělat první dvě dovesnosti - postavení slavnostní tabule na základě vymyšleného slavnostního menu a dále to byla příprava zeleninového salatů před hostem. Měla jsem malou skupinku 4 žáky. Nicméně i to stačí k tomu, aby jsem to s nimi probrala do podrobna.
Po skončení jsem se optala na zpětnou vazbu, zda jím tento styl ukázek a nácviků vyhovuje a co se jim naopak nelibí. Jejich zpětná vazba byla kladná a velice mne potěšila. Hned se ptali, kdy uskutečníme další den a že si z toho pamatují více než když to probírají ve školní učebně, kde je celá třída. Dala jsem jim i na výběr s dovedností, které si u zkoušky mohou vylosovat. Volba padla na dekantaci červeného vína.
Vzhledem k tomu, že žáci jsou na pracovištích na praxi, domluvili jsme se, že dovednosti budou vždy jen jednou do měsíce. Nemohu si moc dovolit žaky tahat z praxe. Zatím to jednou do měsíce stačí a až se bude blížit termín jejich PZZ tak nácviky budou častěji.
Mým cílem v tomto akčním výzkumu bude, zda procvičování dovedností k PZZ má smysl a přípraví to žáky na zdárné ukončení a dosažení výučního listu. Úspěch nyní pro mě je ten, že se žákům (skupinka ÚL) líbí nácvik a vítají to.
Daniela Vančurová - 3.roč., Specializace v pedagogice (B U-PVOV), bakalářská, kombinovaná, PedF